محیط زیست

انجام گشت های دریایی بررسی و پایش مرجان های قشم

 رییس اداره محیط زیست شهرستان قشم گفت: وضعیت آبسنگ های مرجانی این جزیره از نظر شوری آب، کدری، دما، اسیدی بودن آب و تاثیر گذاری انواع آلاینده ها بر روی آنها با انجام گشت های دریایی بررسی و پایش می شوند.

به گزارش پایگاه خبری خبرقشم، شاهمراد جعفری افزود: آبسنگ های مرجانی دارای اکوسیستم بسیار حساس و شکننده ای هستند از این رو نسبت به شرایط نامطلوب دریایی از جمله انواع آلاینده‌ ها مانند فاضلاب‌ های شهری و صنعتی، ریز پلاستیک‌ ها و آلودگی‌ های نفتی و لایروبی واکنش نشان می دهند و در بسیاری موارد این عوامل موجب از بین رفتن آنها می شود.

وی توسعه ساخت و سازهای ساحلی، فعالیت های شیلاتی، آلودگی های حرارتی به واسطه دمای آب شیرین کن ها، ساخت و ساز و رسوب گذاری بالا، برداشت مرجان ها با دست، خرید و فروش مرجان، ورود رسوبات، کلر و فلزات سنگین به آب، هتل سازی، اسکله سازی در دریا، لنگر اندازی قایق های صیادی و گردشگری، صید ماهیان زینتی، تخلیه زباله و مواد زائد در دریا را برخی دیگر از عوامل تهدید مرجان ها عنوان کرد.

رییس اداره محیط زیست شهرستان قشم توضیح داد: اسیدی شدن دریا، گرم شدن زمین، پدیده کشند قرمز و ماندگاری آن در سال های قبل، افزایش دمای آب بیش از ۳۶ درجه، سفید شدگی، شوک و استرس، جذر بالای آب و قرار گرفتن مرجان به ویژه از نوع شاخ گوزنی در معرض باد و خشکی در فصل زمستان از دیگر عوامل طبیعی آسیب رسان به آبسنگ های مرجانی به شمار می رود.

جعفری با هشدار به سودجویان از بین برنده آبسنگ های مرجانی در جزیره قشم اضافه کرد: پایش مستمر و حفاظت از آبسنگ های مرجانی در بزرگ ترین جزیره ایرانی خلیج فارس یکی از اولویت های مهم و حیاتی محیط بانان این اداره است و آنان به‌ صورت شبانه‌ روزی با انجام گشت های دریایی در حال رصد و پایش این مناطق هستند و با متخلفان زیست محیطی بدون اغماض طبق قانون برخورد می‌ کنند.

در پارک زیتون جزیره قشم آبسنگ های مرجانی از خانواده portidae، acroporidae، faviidae و siderastreid و در جزیره ناز آبسنگ های مرجانی از خانواده faviidae به عنوان گونه های غالب منطقه شناخته می شوند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا