مذهبی

واقعه غدیر در قشم بازسازی و بازخوانی شد

 واقعه اسلامی و تاریخی غدیر خم و معرفی حضرت علی بن ابیطالب (ع) به عنوان جانشین پیامبر اسلام حضرت محمد (ص) عصر (جمعه) در کنار بندر مسافری شهید غلامشاه ذاکری شهر قشم بازخوانی و بازسازی شد.

در سالروز عید سعید غدیر خم، بازخوانی واقعه غدیرخم با حضور ۳۰۰ هنرمند و انبوهی از مردم و مسوولان در قشم برگزار شد.

در این مراسم گوشه هایی از تاریخ صدر اسلام و جزیره العرب، واقعه غدیرخم در حجه الوداع پیامبر (ص) و جنگ خیبر بازسازی و بازخوانی شد و شرکت کنندگان در مراسم با شکوه ضمن قرائت خطبه غدیر بیعت دوباره ای با مولای متقیان داشتند.

در نمایش بازسازی و بازخوانی واقعه بزرگ و تاریخی غدیر خم که از امام زاده سید مظفر(ع) به سمت بلوار خلیج فارس در کنار بندر مسافری شهید غلامشاه ذاکری این جزیره اجرا شد مجریان برنامه با ایجاد برکه غدیر، جانمایی و کاشت نخل های دکور و خانه کعبه، صحنه های زیبا و خاطره انگیزی را برای بازدیدکنندگان رقم زدند.

قشرهای مختلف مردم قشم با حضور با شکوه خود در این مراسم معنوی از نزدیک صحنه‌ های بازسازی شده واقعه حجه‌ الوداع و غدیر خم را به تماشا نشسته و هنگام حضور کاروان‌ های فرضی حجاج با ذکر تکبیر و صلوات شور و حال خاصی به مراسم بخشیدند.

«غدیر خم» نام ناحیه‌ای میان مکه و مدینه است که پیامبر بزرگوار اسلام (ص) در حجت الوداع، حضرت علی (ع) را «ولی» پس از خود اعلام کرد و ۱۸ ذی‌الحجه سال ۱۰ هجری قمری، سالروز این واقعه میان شیعیان به عید غدیر خم شهرت دارد.

حضرت محمد مصطفی (ص) در بازگشت از آخرین حج خود همه مسلمانانی که در حج شرکت داشتند را در غدیر خم جمع و در آنجا حضرت علی(ع) را به‌ عنوان وصی، برادر و جانشین خود از جانب الله معرفی کرد؛ عبارت معروف «مَنْ کُنْتُ مَوْلَاهُ فَهَذَا عَلِیٌّ مَوْلَاهُ اللَّهُمَّ وَالِ مَنْ وَالاهُ وَ عَادِ مَنْ عَادَاهُ وَ انْصُرْ مَنْ نَصَرَهُ وَ اخْذُلْ مَنْ خَذَلَهُ» به این معنی که هر که من مولا و فرمانروای اویم علی مولای او است، خدایا دوست بدار آن کس که او را دوست دارد، و دشمن دار آن کس که او را دشمن دارد، قسمتی از خطابه بلند غدیر است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا