اخبار مهمفرهنگی هنری

تیتوک معرف ادبیات روایی قشم است/25 اثر برگزیده چاپ خواهد شد

دبیر جشنواره سراسری قصه‌های جزیره “تیتوک”، گفت: این جشنواره در پنج بخش به معرفی ادبیات کهن جزیره قشم پرداخته است.

به گزارش خبر نگار پایگاه خبری “خبر قشم”، ایرج اعتمادی در نشست خبری اولین جشنواره سراسری قصه‌های جزیره “تیتوک” که در سالن مرکز بین‌المللی رشد قشم برگزار شد، اظهار داشت: چاپ کتاب “میراث ادبیات روایی قشم گزیده قصه‌های روایی جزیره تیتوک” ارزشمندترین خروجی این جشنواره محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: کتاب یاد شده با بیش از 200 صفحه در قطع وزیری به حدود 25 اثر ارسالی جشنواره تیتوک مربوط می‌شود که در دست چاپ است.

به گفته دبیر جشنواره سراسری قصه‌های جزیره “تیتوک”، سفر خاطره، داستان کوتاه، قصه‌های عامیانه، ضرب‌المثل‌ها و آداب و رسوم موضوعات پنج بخش این جشنواره بود.

وی با تاکید بر اینکه بخش نوجوان هم به این جشنواره با استفاده از همان پنج بخش اضافه شد، افزود: شش داور آثار ارسالی جشنواره را با دقت و وسواس زیاد بررسی کردند تا حقی از کسی ضایع نشود.

اعتمادی گفت: هر داور می‌توانست 16 امیتاز به هر اثر بدهد که جمع امتیازات داوران به 96 امتیاز می‌رسید و 4 امتیاز هم برای هیات برگزار کننده و دبیر جشنواره در نظر گرفته شد.

او گفت: اصالت قشمی بودن قصه در بخش قصه‌های عامیانه برای داوران از اهمیت زیادی برخوردار بود و برای آن 7 امتیاز درنظر گرفته شد و محتوا و مضمون هم از درجه اهمیت بالایی برخوردار بودند.

دبیر جشنواره سراسری قصه‌های جزیره “تیتوک”، گفت: برای بخش گویشی قصه‌ها، هم زبان فارسی و هم گویش قشمی قابل قبول بود اما اگر اثری تنها با زبان فارسی ارائه می‌شد، مورد پذیرش قرار نمی‌گرفت.

وی با تاکید بر اینکه تولید اثر و محتوا کار سختی است، افزود: با رعایت تمام جوانب و انتخاب برترین‌ها، برای نفرات اول در هر بخش 200 میلیون ریال، نفرات دوم 140 میلیون و نفرات سوم هر بخش هم 100 میلیون ریال جایزه دریافت کنند و برای برگزیدگان بخش شایسته تقدیر هم 60 میلیون ریال جایزه درنظر گرفته شده است.

اعتمادی بیان داشت: 70 اثر به این جشنواره راه یافت که سهم بخش نوجوان 16 مورد بود و بسیار خرسندیم که در این جشنواره آثاری از علاقمندان تهرانی، اصفهانی، مشهدی، نقاط مختلف استان هرمزگان به ویژه جزیره قشم دیده می‌شود.

 شایان ذکر است؛ اختتامیه جشنواره تیتوک قرار است در نیمه نخست ماه مبارک رمضان با معرفی برترین‌ها و اهدای هدایا برگزار شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا