فرهنگی

مسافران بهشت میهمان ساحل جنوبی جزیره قشم شدند

هفته دفاع مقدس حال و هوای این روزهای ایران اسلامی را با یاد و نام شهدا و دلاور مردان دوران عشق و ایثار معطر کرده است، در این میان ساحل جنوبی پارک آفتاب ۲ جزیره قشم در کنار آب های فیروزه ای خلیج فارس نیز لحظه های متفاوتی را تجربه می کند.

به گزارش پایگاه خبری خبرقشم، در نمایشگاه و ویژه برنامه «نجوا» که همزمان با هفته دفاع مقدس به همت سازمان منطقه آزاد قشم، ناو تیپ رزمی ۱۱۲ ذوالفقار نیروی دریایی سپاه، فرمانداری، بنیاد شهید و امور ایثارگران و نیروی مقاومت بسیج سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در کمپ پارک آفتاب ۲ این جزیره گسترده شده، قشموندان و ساحل نشینان بزرگ ترین جزیره ایرانی خلیج فارس نیز از مرور خاطرات و یاد شهدا، جانبازان و آزادگان بی بهره نمانده اند.

در بدو ورود به این نمایشگاه که با تورهای استتار و تصاویر تعدادی از رزمندگان دلیر اسلام و شهدای جزیره قشم سرزمین آب و آفتاب تزیین شده است، نظر هر بیننده ای را به سوی خود جلب می کند.

در این نمایشگاه که با استقبال قشموندان و ساحل نشینان جزیره قشم نگین خلیج فارس مواجه شده، تجهیزات و ادوات نظامی جدید ساخت ایران اعم از قایق های تندروی سپاه، سامانه های موشکی ساحل به دریا، پهپاد (پرنده هدایت پذیر از راه دور) توپ های ضد هوایی و نظایر آن در معرض دید عموم قرار گرفته است.

بر پایی ۱۱ غرفه آشنایی با دستاوردهای قرارگاه تحول محله، خدمات رایگان جامعه پزشکی، نقش جمعیت هلال احمر در دوران دفاع مقدس، فرماندهی انتظامی، هوا فضای سپاه، اقتصاد مقاومتی، عفاف و حجاب، محصولات فرهنگی، کودک و نوجوان، علم و فناوری، ایثار و شهادت از دیگر زیبایی های این نمایشگاه است.

در جای دیگری از این فضای نمایشگاهی تصاویر زیبایی از شهیدان والا مقام و خوش نام جزیره قشم از جمله «عبدالله ملاحی لافتی»، «محمد بازماندگان قشمی»، «غلامشاه ذاکری»، «علی پاکوهی»، «صالح ملاحی لافتی»، «سید عبدالله عقیلی گیاهدانی»، «خلیل عجم قشمی»، «علی سفاری»، «احمد سرودی گلستانی»، «احمد سلامی سوزائی»، «عماد کهوری»، «حسین تارک»، «محمد دریانورد درگهانی»، «ناصر هوشیار»، «محمد کاملی قشمی»، «حسن ذاکری قشمی»، «حسین بازماندگان قشمی»، «محمدرضایی قشمی»، «محمود پاروکش»، «محمد توریانی»، شهید مدافع امنیت «مجتبی امیر دوماری» و شهیده مدافع سلامت «طیبه صادقیان» نیز دیدنی است.

از دیگر ویژگی‌های برگزاری این نمایشگاه و ویژه برنامه «نجوا» در جزیره قشم نمایش ۶ فیلم سینمایی « ۲۳ نفر»، «ایستاده در غبار»، «بلمی به سوی ساحل»، «موقعیت مهدی»، «عقاب ها»، «سرو زیر آب» و «مهاجر» به عنوان پر مخاطب ترین فیلم های تاریخ سینمای ایران با موضوع دفاع مقدس در فضای باز کمپ پارک آفتاب ۲ برای عموم علاقمندان به فرهنگ ایثار و شهادت با حضور فرماندهان عالی رتبه نظامی، مدیران اداری و تامین شهرستان مرزی قشم و مادران و همسران شهدا است.

شهرستان قشم با ۱۵۰ هزار نفر جمعیت ۲۲ شهید(۲۰ شهید دفاع مقدس، یک شهید سلامت و یک شهید مدافع امنیت) ۱۱ آزاده و ۴۷ جانباز را تقدیم انقلاب کرده است که از این تعداد سه نفر از آنان هشت سال تمام در اسارت نیروهای بعثی صدام بودند و یکی از آنها جزو آن ۲۳ نوجوان رزمنده و معروف اسرای جنگی عملیات بیت‌المقدس است.

این شهرستان همچنین میزبان پیکرهای پاک ۱۰ شهید گمنام دفاع مقدس پنج شهید در یادمان شهدای گمنام شهر قشم، یک شهید گمنام در جزیره لارک، یک شهید گمنام در جزیره هنگام و سه شهید گمنام در شهر بندری درگهان در کنار آب های فیروزه ای خلیج فارس و سرزمین آب و آفتاب است.

شهید «حسن ذاکری» کوچک ترین شهید دوران دفاع مقدس و سردار شهید «غلامشاه ذاکری» از شهدای شاخص این جزیره هستند.

در آن دوران سراسر حماسه و شعور آزاده «یحیی دادی نسب قشمی» طولانی ترین زمان اسارت را تحمل کرده و مادر شهید «محمد بازماندگان قشمی» برادر زاده خود محمد رضایی قشمی از محارم خود را تقدیم نظام کرده است.

این نمایشگاه ویژه برنامه «نجوا» تا روز ۶ مهرماه منتظر نگاه مشتاقان به زنده نگه داشتن فرهنگ ایثار و شهادت است.

همزمان با هفته دفاع مقدس ۶۰ عنوان برنامه با هدف ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و ارج نهادن به مقام شهدا، ایثارگران و جانبازان در بزرگ ترین جزیره ایرانی خلیج فارس پیش‌بینی و برنامه‌ریزی شده است.

برنامه‌های هفته دفاع مقدس امسال بر اساس مساجد و محله‌ محوری برای حرکتی به سوی ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و ارج نهادن به مقام شهدا، ایثارگران و جانبازان این جزیره برنامه‌ریزی شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا