اقتصادی

فاکتور ۶۵ میلیون تومانی ماساژ مدیرعامل تا تخلف هزار میلیاردی

نماینده هرمزگان در مجلس شورای اسلامی با اعلام بخش‌هایی از گزارش تحقیق و تفحص از سازمان منطقه آزاد قشم در دوران دولت روحانی گفت: مجموعه‌ای از تخلفات انجام شده که از پرداخت ۶۵۰ میلیون ریالی هزینه ماساژ مدیرعامل تا تخلف ۱۰ هزار میلیارد ریالی در واگذاری زمین را در بر می‌گیرد.

به گزارش پایگاه خبرقشم به نقل از ایرنا، احمد مرادی روز شنبه در یک نشست خبری با اصحاب رسانه هرمزگان افزود: این تحقیق و تفحص عملکرد سازمان منطقه آزاد در پنج حوزه مالی، اشتغال و بیکاری، مبارزه با فساد اداری و اقتصادی، حمایت از سرمایه گذاری و تجارت و واگذاری اراضی ملی و حریم دریا از سال ۱۳۹۴تا سال ۱۳۹۹ را شامل می شود.

وی خاطرنشان کرد: حمیدرضا مومنی مدیرعامل اسبق سازمان منطقه آزاد قشم بدون اخذ استعلام از نهادهای نظارتی و امنیتی و در شرایطی که دارای یک پرونده تخلف ۲۶۰ میلیارد ریالی با عنوان اتهامی خیانت در امانت و تحصیل مال نامشروع در زمان مدیرعاملی شرکت لاستیک دنا در شیراز بود، به این سمت منصوب شد.

مرادی ادامه داد: در انتصاب فرد یادشده رد پای حسین فریدون برادر رییس جمهور وقت به روشنی دیده می شد و مقاومت در برابر جابجایی این مدیر متخلف شبهه‌ها را بیشتر کرد.

نایب رییس کمیسیون انرژی مجلس اضافه کرد: برای تهیه گزارش تخلفات مدیرعامل وقت سازمان منطقه آزاد قشم پنج نفر از کارشناسان دارای صلاحیت دیوان محاسبات در حوزه های مالی، گمرکی، حقوقی و عمرانی با رعایت اصل بی طرفی و استقلال، همکاری کردند و نیروهای امنیتی و انتظامی که سابقه حضور در منطقه آزاد قشم داشتند نیز به این پرونده اضافه شدند.

به گفته مرادی گزارش تحقیق و تفحص، به دلیل لابی‌گری و زد و بندها و رابطه های خارج از قاعده حدود یک سال در مجلس ماند اما سرانجام با ۱۵۸ رای تصویب و به قوه قضاییه ارسال شد.

این نماینده مجلس تصریح کرد: در این مدت برای توقف یا انحراف جریان تحقیق و تفحص کارهای زیادی از تهمت و شایعه پراکنی و تخریب و فشار بر کارشناسان پرونده گرفته تا سناریوی ترور ساختگی و سوءقصد نافرجام به جان مدیرعامل وقت سازمان منطقه آزاد قشم طراحی و اجرا شد که شورای تامین و نهادهای امنیتی هیچ گونه شواهدی برای درست بودن ادعای ترور پیدا نکردند.

عضو مجمع نمایندگان هرمزگان اضافه کرد: تمام گردش های مالی دارای فساد از طریق هشت شرکت انجام می شد که شرح کامل این تخلفات در ۶۶بند گزارش ۶۲ صفحه ای تحقیق و تفحص درج و پنج هزار سند و مدرک مرتبط نیز پیوست شده است.

مرادی ادامه داد : رییس کل دادگستری استان پس از اطلاع از تخلفات، پرونده را به اطلاعات سپاه پاسداران واگذار کرد که منجر به بازداشت ۴۰ روزه مومنی شد و اکنون نیز با قرار وثیقه آزاد است.

یک قلم تخلف: توزیع ۶ میلیارد ریال کارت هدیه و ۳۹۴ سکه بهار آزادی

نماینده هرمزگان در مجلس شورای اسلامی با تشریح بخش های دیگری از گزارش تحقیق و تفحص خاطرنشان کرد: در یک مرحله ۶ میلیارد ریال و در مرحله‌ای دیگر ۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون ریال کارت هدیه برای توزیع بنابر تشخیص مدیرعامل وقت سازمان منطقه آزاد قشم تهیه شده است و ۳۹۴ قطعه انواع سکه بهار آزادی نیز در اختیار مدیرعامل قرار گرفته تا به صلاحدید خودش به افراد بدهد که بیشتر آنها نصیب مهمانانی که از تهران به قشم می آمدند شده است.

مرادی دادن هدیه های غیرمتعارف به افراد و مهمانان خارج از استان از میگو و ماهی و لوازم خانگی گرفته تا لپتاپ را بخش دیگری از اقدامات و تخلفات مومنی اعلام کرد.

پیش پرداخت ۲۰۹ هزار یورویی برای هواپیمای گمشده

این نماینده مجلس با اشاره به سفرهای خارجی غیرقانونی و غیرمصوب مومنی به کشورهای اروپایی و گرفتن حق ماموریت برای این سفرها اظهار داشت: در یکی از این سفرها، ۲۰۹ هزار و ۴۰۰ یورو برای خرید یک فروند هواپیما به یک شرکت خارجی پرداخت شد که تاکنون نه هواپیمایی دیده شده و نه وجه پرداختی برگشته است.

به تعمیرگاه اجباری آقازاده خوش آمدید

مرادی ادامه داد: یکی دیگر از کارهای مدیرعامل وقت منطقه آزاد قشم واگذاری تعمیرگاه سازمان به فرزند خودش و مجبور کردن ادارات به تعمیر خودروهایشان به صورت انحصاری در این تعمیرگاه بود که وجه تعمیرات هم مستقیم از حساب منطقه آزاد قشم تحت مدیریت پدر، واریز می شد.

واگذاری رانتی هزار میلیارد تومان زمین

وی یکی دیگر از سرفصل های مهم در تخلفات مومنی را واگذاری بی ضابطه حدود ۶ میلیون متر مربع زمین در قطعات ۲۵۰ تا ۱۰ هزار متری به افراد به صورت سلیقه ای اعلام کرد و گفت: بسیاری از قطعات این زمین ها با قیمت هایی پایین‌تر از ارزش واقعی به مدیران سازمان و بستگانشان به صورت اقساط بلندمدت فروخته شده است.

عضو مجمع نمایندگان هرمزگان اضافه کرد: در ادامه همین روند فردی شناسایی شد که از نیروهای خدماتی بود و با سوءاستفاده از ناآگاهی این شخص ۶۰۰ میلیارد ریال پول به حسابش واریز شده و زمینی به مساحت چهارهزار متر مربع با قیمت متری ۱۵۰ هزار ریال و زمین دیگری در بهترین نقطه قشم به قیمت متری هشت میلیون ریال به وی واگذار شده ولی بهره‌بردار اصلی افراد و موسسات دیگری بوده اند.

کاخ های میلیاردی و سست‌بنیاد از جیب مردم

وی یکی دیگر از موارد مندرج در گزارش تحقیق و تفحص را احداث پنج ویلای اشرافی معروف به کاخ های ریاست جمهوری در ساحل جنوبی قشم اعلام کرد که قرارداد اولیه ساخت آنها ۲۰ میلیارد ریال بوده اما ۳۲۰ میلیارد ریال برای آنها از بیت‌المال هزینه شده و همگی هم به عنوان سازه غیرفنی و غیرمقاوم باید تخریب شوند.

حکومت یک نفری با فشار بر هیات مدیره

مرادی اضافه کرد: تمامی تخلفات و تصمیم ها با تصمیم شخصی و تک نفری مدیرعامل وقت بوده و جلسات هیات مدیره نیز تشکیل نشده و هرجا که به مصوبه هیات مدیره نیاز بوده، جداگانه و به صورت انفرادی امضای اعضای هیات مدیره گرفته شده است.

تخم لاک‌پشت ۳۵ میلیارد تومانی در قشم

وی همچنین از قراردادی به مبلغ ۳۵۰ میلیارد ریال با یک شرکت برای نگهداری سایت تخم گذاری لاک پشت های قشم خبر داد که این قرارداد نیز از دیگر موارد تخلف بوده است.

مرادی در پاسخ به سوالی اظهار داشت: برای من مبهم است که چرا قبل از ورود مجلس و انجام تحقیق و تفحص سایر نهادهای نظارتی و حسابرسی به مسائل سازمان منطقه آزاد قشم و مدیرعامل وقت ورود نکرده اند و در این باره با برخی مراجع مربوط صحبت کرده ام.

وی اظهار امیدواری کرد: با توجه به ارجاع گزارش تحقیق و تفحص به قوه قضاییه، رسیدگی قضایی مناسب جهت برخورد و برگشت حقوق مردم انجام شود.

این نماینده هرمزگان با تایید برخی تخلفات مالی کلان در استان، دلیل این امر را گردش مالی و اقتصادی بالا در هرمزگان و متناسب نبودن امکانات نهادهای نظارتی با حجم کاری و مالی در این استان دانست.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا