سلامت

۱۴ کانون پشه آئدس در قشم شناسایی شد

 مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان قشم از شناسایی ۱۴ کانون پشه آئدس در شهر قشم خبر داد و گفت: به منظور پیشگیری از بیماریهای منتقله از گزش این پشه و بهسازی محیط در این شهر مرزی نیازمند بسیج همگانی با همکاری و همیاری آحاد مختلف مردم و تمامی ارگان های دولتی و خصوصی هستیم.

به گزارش پایگاه خبری خبرقشم به نقل از ایرنا، دکتر یاسر مرادی ارتقای سطح آگاهی قشموندان و ارایه آموزش روش های پیشگیری از بیماری های ناشی از گزش پشه آئدس را اولویت این بسیج همگانی عنوان و اظهار داشت: کارشناسان ستادی و بهداشتی شبکه بهداشت و درمان این شهرستان به صورت روزانه در مدارس، اداره ها و مکان های عمومی راههای بهسازی و پیشگیری از استقرار و تکثیر این پشه را به صورت عمومی آموزش می دهند.

وی ادامه داد: در زمان حاضر شناسایی نقاط پر خطر و بهسازی به موقع محیط کلید طلایی مبارزه با پشه آئدس در این شهرستان مرزی است که در این راستا طرح ضربتی محله به محله در شهر قشم اجرایی شده و از زمان صید نخستین پشه آئدس در سطح یکی از شهرک های مسکونی این شهر، ۱۴ نقطه کانون محتمل استقرار پشه آئدس از سوی کارشناسان شبکه بهداشت و درمان این شهرستان شناسایی شده اند.

مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان قشم توضیح داد: مبارزه با پشه آئدس همچون مبارزه با پشه آنوفل (مالاریا) نیازمند آگاهی بخشی عمومی و عزم ملی است.

مرادی اضافه کرد: بنابراین برای جلوگیری از بحران افزایش پشه آئدس و آنوفل و پیشگیری از بیماریهای منتقله ناشی از گزیدگی این پشه بهترین و کلیدی ترین راه حل بهسازی محیط زندگی و از بین بردن زیستگاه این پشه به صورت اصولی است.

تب دانگ از طریق پشه‌های آئدس (Aedes Mosquitoes) منتقل می شود.

این بیماری در صورتی که به موقع تشخیص داده نشود و برای درمان آن اقدام مناسب صورت نگیرد، در مدت زمان کوتاهی، فرد مبتلا را با خطر مرگ مواجه می کند به همین دلیل بسیاری از پزشکان این بیماری را تب استخوان شکن (Breakbone fever) می‌ نامند.

تب دانگ، یک بیماری حاد است که ناگهان ظاهر می شود و در مناطق گرمسیر و نیمه گرمسیر یافت می شود.

این بیماری دارای علائمی مانند سردرد، تب، خستگی، درد مفاصل و عضلات، ورم غدد لنفاوی، بثورات پوستی، خونریزی لثه ها، درد شدید در پشت چشم و قرمز شدن کف دست ها و پاها است.

شکل شدید این بیماری، تب دانگ خونی نام دارد و می تواند باعث خونریزی شدید از بینی و یا لثه ها، تاول های قرمز و یا بنفش رنگ در زیر پوست، مدفوع سیاه و سفید، کبود شدن، افت فشار خون و مرگ شود.

پشه آئدس در ۳۰ سال گذشته در جهان گسترش یافته که ناقل بیماری «تب دانگی»، «چکین»، گونیا» و «زیکا» است و واکسن و درمان قطعی ندارد.

در این بیماری‌ها ویروس ۱۰ تا ۱۲ روز وارد بزاق بیمار می‌شود و این بیماری به نسل‌های آینده نیز منتقل می‌شود.

پشه «آئدس» در پاکستان، کشورهای آسیایی و برخی از کشورهای حاشیه جنوبی خلیج‌فارس دیده شده است.

این پشه دارای ۲ بال فعال و یک جفت بال تحلیل رفته به نام هالتر، خرطوم بلند با قطعه های دهانی گزنده، مکنده در جلو سر، وجود فلس‌های کوتاه و متراکم روی سینه، پا و رگ بال‌ها، رگ‌بندی مشخص بال و بندبند بودن روی شکم، پوشیده بودن سینه از فلس‌های قهوه‌ای تیره یا متمایل به سفید است.

لاستیک های فرسوده، قایق های بلا استفاده، ظرف آب پرندگان، ظرف آب زیر گلدان، ظروف زیر آب کولر و هر ظروفی که حتی به اندازه یک قاشق چای خوری آب در آن جمع می شود مکان های مناسبی برای رشد و تکثیر پشه آئدس است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا