مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم حاکمیت متمرکز در مناطق آزاد و اجرای دقیق قانون چگونگی اداره مناطق آزاد تجاری – صنعتی جمهوری اسلامی ایران را به عنوان راهکاری برای برونرفت این مناطق از بحران برشمرد.
به گزارش پایگاه خبرقشم،
افشار فتحالهی در نشست با سردبیران و دبیران رسانههای کشور، گفت: بسیاری از قوانین مالیاتی و گمرکی که در سالهای گذشته وضع شده با ماهیت و روح مناطق آزاد تطابق ندارد و منجر به تضعیف این مناطق و فشار مضاعف بر سرمایهگذاران شده است.
وی ادامه داد: در سفر سیدابراهیم رییسی، رییس جمهوری اسلامی ایران به جزیره قشم دوگانگی مدیریت و وضع قوانین متضاد با اهداف مناطق آسیبشناسی و بررسی شد و پس از سفر رییس جمهور به اروند نیز دستور تفویض اختیار مدیریت مناطق به مدیرعامل هر منطقه به مدت یک سال و به صورت آزمایشی صادر شد.
فتحالهی تاکید کرد: در آستانه تنظیم برنامه هفتم توسعه کشور قرار داریم و در سیاستگذاریهای کلان باید ساز و کار مناسب برای توسعه مناطق و افزایش سرمایهگذاری مدنظر قرار گرفته شود چرا که در صورت تضعیف بیش از پیش مناطق اساساً وجود منطقه آزاد در کشور تهی از معنا میشود.
رییس هیاتمدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم یادآور شد: نباید فراموش کنیم که تنها قوانین متضاد و دست و پاگیر نبوده که موجب شده امروز و بعد از گذشت 30 سال از تاسیس، مناطق آزاد متهم شوند که دروازه واردات هستند بلکه ضعف نگاه کارشناسی و نبود عملکرد مناسب مدیران در دولتهای مختلف نیز به این موضوع دامن زده است.
وی با بیان اینکه در دولت سیزدهم برای نخستین بار تراز تجاری منطقه آزاد قشم از زمان تاسیس مثبت شده، تصریح کرد: در یک سال گذشته تلاش بر این بود که منطقه آزاد قشم به جایگاه اصلی خود در حوزه صادرات بازگردد و خوشبختانه در این موضوع موفق شدیم.
آغاز نهضت راهسازی در قشم
فتحالهی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ضعف زیرساختهای جزیره، افزود: باید قبل از تاسیس منطقه آزاد زیرساختها تکمیل میشد و در اختیار سرمایهگذاران و مردم قرار می گرفت اما این اتفاق نیفتاده و همچنان نیز این معضل ادامه دارد، از همین روی تکمیل زیرساختهای اساسی از جمله راه مناسب، آب و مسکن از جمله مهترین موضوعاتی هستند که در یک سال گذشته مدنظر قرار گرفته است.
رییس هیاتمدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم در تشریح اقدامات انجام شده برای تکمیل رینگ بزرگراهی شرق جزیره، بیان کرد: آغاز عملیات اجرایی پروژه 60 کیلومتری ساحل جنوبی حدفاصل شهر قشم تا فرودگاه بینالمللی با اعتبار 1500 میلیارد تومان یکی از پروژههای محوری است که در 3 سال آینده به بهرهبرداری خواهد رسید.
وی ادامه داد: همچنین با بهرهبرداری از محور لافت به درگهان به طول 40 کیلومتر و با اعتبار 900 میلیارد تومان تا سه سال آینده، محورهای ارتباطی شرق جزیره تکمیل میشود.
پل خلیج فارس شاهراه ارتباطی قشم به سرزمین اصلی
فتحالهی تکمیل شبکه جامع ارتباطی خلیج فارس معروف به پل خلیج فارس را از دیگر پروژه های کلان بر شمرد که خواسته دیرینه مردم جزیره است و عملیات اجرایی آن پس از سالها وقفه به زودی آغاز خواهد شد.
به گفته وی، با توجه به اهمیت استراتژیک طرح شبکه جامع ارتباطی خلیجفارس به جهت اتصال جزیره استراتژیک قشم به سرزمین اصلی و نقشی که در توسعه کریدور شمال –جنوب کشور دارد، عملیات اجرایی پل با حضور معاون اول رییس جمهور و با سرمایهای بالغبر 400 میلیون یورو اعتبار، به عنوان یکی از ارکان اصلی طرح شبکه جامع، آغاز میشود.
رییس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم اظهار کرد: این پروژه به طول ۳۴۳۰ متر دارای عرض عرشه 32 متری و پایههایی با دهانه 360 متری بر روی دریا است که با استفاده از سیستم کابلی، 4 لاین مسیر تردد خودرو، یک لاین مسیر تردد راهآهن به همراه خطوط اضطراری و پیاده راه را شامل میشود و برای ساخت آن با قرارگاه خاتمالانبیاء قرارداد منعقد و پیش پرداختهای لازم انجام شده است.
وی ادامه داد: این پل علاوه بر نقش مهمی که در توسعه اقتصادی و صنعتی جزیره بازی میکند موجب رونق گردشگری نیز خواهد شد چراکه تنها در نوروز امسال 134 هزار خودرو از مسیر دریایی به جزیره سفر کردند.