آموزشی رییس جمعیت هلال احمر قشم:

فراگیر شدن فرهنگ پدافند غیرعامل در جزیره قشم ضروری است

رییس جمعیت هلال احمر قشم گفت: فراگیر شدن فرهنگ پدافند غیرعامل به عنوان مقوله ای برای دفاع و مقابله با هر گونه تهدید احتمالی در حوزه زیرساخت های حساس و حیاتی این جزیره دارای اهمیت راهبردی دیده بانی و دروازه بانی خلیج فارس ضروری و حائز اهمیت است.

به گزارش پایگاه خبرقشم، احمدنور سرودی اظهار داشت: جزیره قشم بزرگترین و پرجمعیت ترین جزیره تنگه هرمز و خلیج فارس است که به علت همجواری این جزیره با تنگه هرمز که گذرگاه ۶۰ درصد نفت مصرفی دنیاست از موقعیت سوق الجیشی (سپاه آرایی) خاصی برخوردار است.

وی ادامه داد: این جزیره به جهت قرار داشتن در تنگه هرمز و همجواری با جزیره های هرمز، لارک، هنگام، تنب بزرگ، تنب کوچک و ابوموسی از دورترین اعصار تاریخ تا به امروز از یک موقعیت ویژه برخوردار بوده و دارای اهمیت راهبردی در حوزه پدافند و پدافند غیرعامل در منطقه خلیج فارس است.

رییس جمعیت هلال احمر قشم توضیح داد: طبق اطلاعات ارزیابی شده موجود جزیره قشم پهنه برخورد ساختاری بسیار مهمی است‌ که از ‌ظرفیت لرزه‌ خیزی بسیار بالایی برخوردار است.

سرودی اضافه کرد: این جزیره در زمان حاضر با داشتن ۱۷ میدان نفتی، اماکن ذخیره سازی و ترمینال نفت، بنادر صیادی و مسافری، فرودگاه بین الملی، تجهیزات فراساحلی و برخورداری از تسهیلات بندری برای کشتی‌های بزرگ، نیروگاه های برقی، خطوط انتقال آب و گاز و امکان ایجاد و احداث واحدهای بالا دستی و پایین دستی پتروشیمی نیازمند توجه بیشتر مسوولین و متولین امر در حوزه فراگیر شدن فرهنگ پدافند غیرعامل است.

وی بحث فراگیر شدن پدافند غیرعامل را بستری مناسب برای دستیابی به توسعه پایدار و افزایش توان این جزیره راهبردی در تمامی حوزه ها به ویژه نفت، گاز، پتروشیمی و انرژی عنوان کرد.

رییس جمعیت هلال احمر قشم با اشاره به حلقه ها و اهداف کلیدی موثر در پدافند غیرعامل، گفت: اقدامات لازم برای بازدارندگی و کاهش آسیب پذیری، تداوم فعالیت های ضروری، ارتقا پایداری و تسهیل مدیریت بحران در مقابل تهدیدات و اقدامات نظامی دشمن برخی از اهداف این نوع دفاع بدون سلاح است.

وی افزود: با توجه به اهداف یادشده تمامی مسوولین و مدیران این شهرستان مرزی باید با روش های مقابله با آسیب های احتمالی و اتخاذ تدابیر لازم برای کاهش و به حداقل رساندن آسیب پذیری ها در حوزه پدافند غیرعامل بیش از پیش آشنا شوند.

سرودی از آمادگی هلال احمر این شهرستان برای ارایه آموزش های امداد و کمک های اولیه و پدافند غیرعامل در راستای ایجاد آمادگی های لازم قشموندان و مسوولین برای رویارویی و مقابله با انواع حوادث احتمالی و داشتن یک جزیره آماده در حوزه امداد و نجات و پدافند غیرعامل خبر داد.

به گزارش ایرنا، کوتاه ترین تعریف پدافند غیرعامل، «دفاع بدون سلاح» است.

واژه پدافند از دو بخش «پد» و «افند» تشکیل شده که «پد» به معانی ضد و متضاد است و هرگاه قبل از واژه ای قرار گیرد معنای آن را معکوس می کند، واژه «افند» نیز به مفهوم جنگ، جدال، تهاجم، حمله و پیکار است در این راستا پدافند که همتراز با واژه «دفاع» است، شامل اقداماتی است که جهت مقابله با حمله و تهاجم دشمن انجام می شود.

این اقدامات شامل انواع و اقسام برنامه های دفاعی از جمله «پدافند غیرعامل» و «پدافند عامل» است که در پدافند غیرعامل برای مقابله با تهاجم و تهدیدات دشمن بدون استفاده از تسلیحات تهاجمی یا دفاعی و با استفاده از مجموعه ای از اقدامات و تمهیدات تدافعی، موجب کاهش آسیب پذیری تاسیسات، تجهیزات و نیروی انسانی می شود.

در صورتی که در «پدافند عامل» برای مقابله با تهاجم و تهدیدات دشمن و دفع تهدیدات وی از انواع و اقسام تسلیحات دفاعی نظیر توپ، موشک، تانک، هواپیماهای شکاری، بمب افکن، رزم ناو، زیردریایی و نظایر آن استفاده می شود.

از چهارم تا یازدهم آبان ۱۴۰۱ با عنوان هفته پدافند غیرعامل با شعار (برای مردم، پدافند دانش‌بنیان، حفاظت از زیرساخت‌ها، تداوم کارکردها) نامگذاری شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا