اقتصادی

تایید پدیده قاچاق کالا در برخی مناطق آزاد/ عبدالملکی: قاچاق ارتباطی به مناطق آزاد ندارد

دبیر شورای عالی مناطق آزاد با تایید پدیده قاچاق کالا در برخی مناطق آزاد کشور، گفت: قاچاق کالا هیچ ارتباطی به مناطق آزاد ندارد.

به گزارش پایگاه خبری خبرقشم، حجت‌الله عبدالملکی در هم اندیشی «مستلزمات مناطق آزاد تجاری و ویژه اقتصادی» با اشاره به اینکه برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی باید زیرساختهای مورد نیاز آنرا داشته باشیم، اظهار کرد: گزارش سال 2023 unctad  بر معافیت های مالی و ایجاد مناطق آزاد به عنوان مولفه‌های موثری در جذب سرمایه‌گذاری تاکید کرده است.

وی بیان کرد: بند 11 سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی به مناطق آزاد اختصاص دارد. این بند بر انتقال فناوری‌های پیشرفته، تسهیل تولید، صادرات و… تاکید دارد.

وی با اشاره به اینکه در کشور 18 منطقه آزاد و 79 منطقه ویژه مصوب داریم، گفت: از این تعداد 48 منطقه آزاد و ویژه فعال هستند. در دولت سیزدهم هم 10 منطقه مصوب شده است.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد با اشاره به جذب 300 میلیون دلار سرمایه‌گذاری خارجی در مناطق آزاد طی دولت سیزدهم، اضافه کرد: حدود 18 میلیارد دلار صادرات مناطق آزاد بوده که با توجه به مصرف حدود 4 میلیارد دلار در مناطق، تراز تجاری مناطق آزاد حدود 14 میلیارد دلار مثبت است.

عبدالملکی در ادامه به مباحث مربوط به قاچاق اشاره کرد و با یادآوری اینکه کالای بی نام و نشان در مناطق آزاد به صفر نزدیک شده است، تصریح کرد: اینکه در برخی مناطق با قایق کالای قاچاق وارد کشور می شود ناشی از مرزی بودن این مناطق است . نمی‌توانیم قاچاق به صفر رسیده، اما این مسئله ارتباطی به مناطق آزاد ندارد.

وی با تاکید بر اینکه فرآیند ثبت شرکتها در دولت سیزدهم اصلاح و دو مرحله ای شده است، اظهار کرد: بر این اساس شرکتی که در مناطق آزاد ثبت شده در یک دوره 3 تا 6 ماه مورد ارزیابی قرار می‌گیرد، اگر فعال باشد که مجوز موقت شرکت تمدید می شود. در غیر اینصورت مجوز موقت لغو خواهد شد.

وی یکی از الزامات جذب سرمایه‌گذاری خارجی در مناطق آزاد را هزینه های پایین تولید عنوان کرد و گفت: در مناطق آزاد ایران، هزینه تولید پایین است که از سرزمین اصلی نیز پایین تر است. علاوه بر این، کشورمان دارای زیرساخت‌های خوب، دسترسی عالی به بازار، سهولت کسب و کار و معافیت های مالیاتی و گمرکی است که این موارد در هیچ کجایی دنیا توأمان وجود ندارد.

وی همچنین هزینه هر مترمکعب آب صنعتی در ایران را 6 سنت دلار اعلام کرد و با بیان اینکه در قطر این هزینه 1.5 دلار است، افزود: قیمت زمین در کشور قطر نیز چند برابر ایران است، این حالی است که این زمین‌ها در وسط بیابان است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا