سلامت

۷۰۰ کودک سه تا ۶ ساله قشمی غربالگری بینایی شدند

 رییس اداره بهزیستی شهرستان قشم گفت: ۷۰۰ کودک سه تا ۶ ساله قشمی از ابتدای سال جاری تاکنون معاینه و غربالگری بینایی شدند.

به گزارش پایگاه خبری خبرقشم، سیروس شمس الهی اظهار داشت: سه تا ۶ سالگی زمان طلایی غربالگری چشم کودکان محسوب می شود و اگر کودکان این دوره طلایی را از دست بدهند، دیگر نمی توان از پیشرفت اختلالات بینایی آنان که گاه منجر به کم بینایی و نابینای می شود جلوگیری کرد.

وی ادامه داد: تنبلی چشم نوعی اختلال بینایی است که دید را کاهش می دهد و پیشرفت آن منجر به کم بینایی و حتی نابینایی می شود و اختلال در دید عمقی، اختلالات تحصیلی و یادگیری، نا بینایی یا کاهش بینایی دائم، کاهش قدرت تمرکز و تفکیک و افزایش احتمال بروز حوادث و معلولیت در کودکان از عوارض ناشی از آن محسوب می شود.

رییس اداره بهزیستی شهرستان قشم با اشاره به انجام ۳۴۰ مورد غربالگری شنوایی نوزادان در این جزیره گفت: هدف اصلی از اجرای طرح غربالگری شنوایی نوزادان، پیشگیری از معلولیت شنوایی آنان بوده است.

شمس الهی توضیح داد: اختلالات شنوایی یکی از شایع ترین معلولیت های مادر زادی به شمار می رود و ماه های نخست تولد نوزاد (یک تا سه ماهگی) بهترین دوران برای آزمایش غربالگری است و این تست ساده‌ ای است که از سوی ادیولوژیست (شنوایی سنج) انجام می شود و فقط چند دقیقه طول می کشد و هدف آن تشخیص اُفت شنوایی کودکان است.

وی اضافه کرد: از ابتدای سال جاری تا کنون ۷۰۱ معتاد نیز در مراکز سرپایی درمان اعتیاد این شهرستان پذیرش و از خدمات ارایه شده بهره مند شده اند.

رییس اداره بهزیستی شهرستان قشم گفت: در مدت یادشده ۱۸۱ نفر به مراکز مشاوره دولتی و غیر دولتی بهزیستی این شهرستان مراجعه و از خدمات آنها استفاده کرده اند.

وی از ارایه آموزش های خانواده به ۵۲ مدد جو تحت پوشش این اداره بهزیستی خبر داد و افزود: این طرح با هدف آموزش مهارت های زندگی به زوجین، تحکیم بنیان خانواده، پیشگیری از آسیب های کانون خانواده، افزایش روحیه همکاری میان زن و مرد و تربیت و آموزش صحیح فرزندان به اجرا درآمده است.

شمس الهی با اشاره به اینکه ۲۰ مددجوی تحت پوشش بهزیستی این شهرستان از ابتدای سال جاری تاکنون آموزش های پیش از ازدواج را فرا گرفته اند، اظهار کرد: این دوره های آموزشی با هدف پیشگیری از آسیب های مرتبط با ازدواج، ارتقای کیفیت و سلامت ازدواج، افزایش مهارت های ارتباطی بین زوج ها و ارایه راهکارهایی برای حل مشکلات زوج های جوان قشمی در سال نخست زندگی مشترک آنان برگزار شده است.

وی اعلام کرد: همچنین در مدت یادشده آموزش پیشگیری از معلولیت به ۲۰ سالمند قشمی با هدف پیشگیری از معلولیت های دوران سالمندی با محوریت آموزش سبک زندگی سالم به سالمندان و کاهش معلولیت های این دوران ارایه شده است.

رییس اداره بهزیستی شهرستان قشم پرداخت کمک هزینه مشاوره مددجویان تحت پوشش به ۲ نفر از افراد تحت پوشش، ۲۹ مورد پرداخت یارانه مشاوره طلاق به زوجین متقاضی طلاق و پرداخت ۱۰ مورد کمک هزینه معتادان پذیرش شده در مراکز اقامتی و سرپایی را از دیگر عملکرد این اداره در حوزه پیشگیری اعلام کرد.

وی تعداد افراد پذیرش شده در مراکز اقامتی درمان اعتیاد در این شهرستان مرزی را ۲۱۸ نفر عنوان کرد و گفت: هشت نفر از معتادان بهبوده یافته در این مراکز از سوی بهزیستی شهرستان قشم برای دریافت وام خود اشتغالی به بانک ها معرفی شده اند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا