یادداشت رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت:

ضرورت پذیرش الزامات مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در کشور

نماینده مردم کرمان و راور و رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی از برگزاری دومین نشست مشترک اعضای کمیسون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی خبر داد‌‌.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خبرقشم به نقل از اخبار مناطق آزاد، محمدرضا پور‌ابراهیمی گفت: در این نشست با جمع‌بندی نقطه‌نظرات،‌ تصمیمات خوبی در حوزه مناطق آزاد کشور اتخاذ شد.

وی افزود: یکی از موضوعات مهمی که در این نشست مورد مذاکره قرار گرفت، این بود که جنس مناطق آزاد کشور باید براساس تعریفی که در قانون اولیه آمده با رعایت تمام الزاماتی که به عنوان نگرانی‌های اجرایی در کشور در طی این سال‌ها بوده به شکل ویژه مدنظر قرار گیرد.

پور‌ابراهیمی با تاکید بر اینکه الزامات مناطق آزاد را باید بپذیریم و مطابق با آن تصمیم‌گیری کنیم، ادامه داد:‌ آنچه امروز به عنوان دغدغه‌های مدیران مناطق آزاد کشور با اعضای کمیسیون اقتصادی مطرح است،‌ بهره‌گیری از ظرفیت‌ها، مشوق‌ها و مزیت‌های مناطق آزاد است که به دلایل مختلف یا اجرای ناقص دارد و یا اساسا بعضی از آنها اجرا نشده است.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی با اشاره به توافقات امروز مجلس و دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد بیان داشت: سرفصل اول توافقات، موضوع اصلاح قانون مناطق آزاد است که در غالب طرح در کمیسیون اقتصادی مطرح شده که بهتر است در قالب لایحه ارسال شود و مقرر شد ظرف یک هفته آینده کلیه پیشنهادات دبیرخانه شورایعالی به کمیسیون اقتصادی ارائه گردد؛ کمیته تخصصی آن در کمیسیون اقتصادی اصلاحات را انجام و پس از بررسی به صحن مجلس ارسال شود.

وی با بیان اینکه سه جایگاه نیز برای اصلاح قانون مناطق آزاد مد‌نظر قرار گرفته شده است، تصریح کرد: این سه جایگاه عبارتند از احکامی که لازم است در بودجه‌۱۴۰۱ لحاظ شود که ظرف دوماه آینده فرصت آن فراهم است،‌ احکام قانون برنامه هفتم توسعه و سوم در حوزه بحث قانون است که در متن قانون مادر قرار می‌گیرد و در نهایت نکته حائز اهمیت دیگر مزیت‌ها و مشوق‌هایی است که در بحث مناطق ویژه اقتصادی در کنار مناطق آزاد تجاری-‌صنعتی مطرح شده است‌‌.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی افزود: مقرر شد این موارد هم به عنوان پیشنهادات به کمیسیون اقتصادی مجلس ارائه شود‌‌.

پورابراهیمی درخصوص مالیات بر ارزش افزوده نیز گفت: با توجه به تصویب قانون جدید و ابلاغ و اجرای آن از ۱۳‌دی‌ماه سالجاری، آنچه به عنوان محدودیت‌های ناشی از حکم بودجه‌۱۴۰۰ بود از نظر ما به شکلی کنار گذاشته خواهد شد و براساس قانون جدید عمل می‌شود و این ظرفیت کمک می‌کند ما از مزیت‌های مالیاتی هم استفاده کنیم‌‌.

وی اضافه کرد: درخصوص راه اندازی مناطق آزاد جدید که به دبیرخانه ابلاغ شده است، انتظار ما این است با توجه به ظرفیت‌های خوبی که می‌تواند این موضوع را عملیاتی کند این بخش هرچه سریع‌تر وارد حوزه تصمیمات دبیرخانه قرار گیرد.

پورابراهیمی با تاکید بر اینکه در بحث بودجه نیز مقرر شد مناطق آزاد جدید سریعا اجرایی شود، اظهار داشت: البته پیشنهاد تشکیل شرکت پروژه‌ها و صندوق پروژه‌ها برای تامین مالی از طریق سازمان سرمایه‌گذاری برای اجرای زیرساخت‌های لازم مطرح شده که قرار است کارگروه مشترک بین کمیسیون اقتصادی و دبیرخانه شورایعالی کار را شروع و در این حوزه تصمیم‌گیری صورت گیرد.

نماینده مردم کرمان و راور و رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: پیش‌بینی می‌کنیم با این روند مثبت و همکاری مثبت دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد با مجلس شورای اسلامی و با حضور فعال دکتر سعید محمد و مسئولیتی که برعهده دارند و ارتباطی که با رئیس‌جمهور و وزیر اقتصاد دارند، شاهد اتفاقات مثبتی در عرصه میدانی در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور باشیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا