آخرین خبرها

ثمرات افتتاحیه‌های رئیس جمهور در قشم

فاز دوم نیروگاه سیکل ترکیبی ۵۰۰ مگاواتی توسعه انرژی گستر قشم صبح امروز در حالی با حضور ویدئو کنفرانسی رئیس جمهور افتتاح شد که پشت پرده‌های این بهره‌برداری بسیار جالب توجه است.

به گزارش پایگاه خبری ساحل قشم به نقل از فارس، ۲۶ تیرماه امسال واحد اول گازی نیروگاه ۵۰۰ مگاواتی سیکل ترکیبی قشم به ظرفیت ۱۷۰ مگاوات با حضور ویدئو کنفرانس رئیس جمهور افتتاح شد.

واحد دوم گازی نیروگاه سیکل ترکیبی ۵۰۰ مگاواتی توسعه انرژی گستر قشم نیز با حضور ویدئوکنفرانسی رئیس دولت تدبیر و امید افتتاح شد که با این بهره‌برداری مجموعا ۳۴۰ مگاوات به شبکه تزیرق خواهد شد.

سیکل ترکیبی زیربنای استقرار هاب انرژی در قشم

مصرف برق جزیره قشم در تابستان ۲۷۰ مگاوات است که پیش از احداث سیکل ترکیبی، ۲ نیروگاه مپنا و قشم مولد مجموعا ۸۰ مگاوات تولید داشته و سرزمین اصلی ۱۹۰ مگاوات از نیاز قشم را تامین می‌کند.

در زمستان نیز مصرف برق این جزیره به ۹۰ مگاوات کاهش می‌یابد که ۴۰ مگاوات آن در جزیره تولید و ۵۰ مگاوات دیگر همچنان از سرزمین اصلی تامین می‌شود. این مسئله تبیین‌گر اهمیت احداث نیروگاه سیکل ترکیبی ۵۰۰ مگاواتی و لزوم حمایت همه جانبه مسوولان از این طرح است.

بنابراین با وجود چنین نیروگاهی نه تنها نیاز جزیره تامین می‌شود بلکه، پایداری برق رقم خواهد خورد و یکی از زیربنایی‌ترین نیازهای جذب سرمایه در بزرگترین جزره خلیج فارس ایجاد می‌شود. بسیاری از سرمایه‌گذاران خرد که کسب و کار آنان نیازمند ۲ تا پنج مگاوات برق است نیز از عدم پایداری برق گلایه‌مند بوده و هزینه ایجاد تاسیسات برق اضطراری  نیز برای آنان به صرفه نیست.

بررسی‌های کارشناسان بیانگر آن است که استقرار هاب انرژی در قشم نیازمند ۴۵۰ مگاوات برق است که بدین روی اهمیت نیروگاه ۵۰۰ مگاواتی سیکل ترکیبی دو چندان می‌شود.

ایجاد اشتغال برای هر نیرو متخصص ۲ میلیون یورو هزینه دارد

تکمیل نیروگاه سیکل ترکیبی قشم در نیمه نخست سال ۱۴۰۰ برای حدود ۱۵۰ نفر به صورت مستقیم و ۱۵۰ فرصت شغلی غیرمستقیم ایجاد می‌کند. اگر شاخص ۱۵۰ نیروی کار مستقیم را در نظر بگیریم، با توجه به حجم سرمایه ۳۰۸ میلیون یورویی این طرح برای هر نیروی متخصص افزون بر ۲ میلیون یورو هزینه شده است.

۷۰ درصد از نیروهای متخصص این نیروگاه در فاز نخست را نیروی انسانی بومی استان هرمزگان تشکیل می‌دهد. بنابراین از خروج نیروی‌های نخبه جزیره قشم و استان هرمزگان به سایر شهرها هم جلوگیری به عمل آمده و از این طریق خودباوری متخصصان محلی تقویت می‌شود.

نیروگاه سیگل ترکیبی ۵۰۰ مگاواتی قشم چه ویژگی‌هایی دارد؟

نوید آقایی مدیرعامل شرکت انرژی گستر قشم در این خصوص اظهار داشت: نیروگاه قشم از ۲ واحد ۱۷۰ مگاواتی تولید شده با توان متخصصان داخلی و یک واحد بخار ۱۶۰ مگاواتی با مجموع ظرفیت ۵۰۰ مگاوات تشکیل شده است.

وی با بیان اینکه این نیروگاه همچنین دارای ۲ واحد آب شیرین کن با ظرفیت تولید هشت هزار مترمکعب آب در روز است، افزود: ۶۰ درصد از سرمایه نیروگاه به شرکت سرمایه‌گذاری برق و انرژی غدیر و ۴۰ درصد آن به گروه مپنا تعلق دارد.

مدیرعامل شرکت انرژی گستر قشم تصریح کرد: راندمان نیروگاه برای تولید برق حدود ۵۰ درصد است که با در نظر گرفتن آب شیرین کن، راندمان موثر الکتریکی آن به ۵۴ درصد می‌رسد و نیروگاه قشم بالاترین راندمان نیروگاه‌های کشور را به خود اختصاص داده است.

نیروگاه ۵۰۰ مگاواتی برق قشم و چالش‌های پیش رو

آقایی ادامه داد: ۲۶ تیرماه واحد اول این نیروگاه وارد مدار شد و واحد دوم آن نیز امروز هشتم آبانماه در حالی وارد مدار شد که ۲۸ شهریورماه برای اتصال به شبکه آماده بود اما به دلیل مشکلات تامین گاز متوقف ماند.

وی با بیان اینکه فعالیت نیروگاه با ظرفیت کامل نیازمند ۱۰۰ هزار مترمکعب گاز طبیعی در ساعت است، اضافه کرد: در سال ۱۳۹۵ که سرمایه‌گذاران تصمیم به احداث نیروگاه در قشم گرفتند دولت برای تامین حجم گاز مورد نیاز قول مساعد داد.

مدیرعامل شرکت انرژی گستر قشم گفت: مقرر شد شرکت گاز از طریق احداث خط ۳۰ اینچ گاز مورد نیاز نیروگاه را تامین کند که متاسفانه نیروگاه احداث شد اما خط انتقال وعده داده شده تا کنون راه‌اندازی نشده است.

آقایی عنوان کرد: در حال حاضر قول تامین تنها ۵۰ هزار مترمکعب گاز در ساعت داده شده به این معنا که نمی‌‎توان از تمام ظرفیت نیروگاه استفاده کرد.

وی ادامه داد: معتقدیم دولت به گونه‌های مختلفی می‌تواند با سرمایه‌گذاران تعامل کند و یکی از خواسته‌های ما از مجموعه دولت، همکاری در زمینه تامین گاز مورد نیاز است.

مدیرعامل شرکت انرژی گستر قشم با تاکید بر لزوم همدلی و همراهی دولت با سرمایه‌گذاران، بیان کرد: زیرمجموعه‌های وزارت نیرو بویژه در حوزه تحویل‌گیری پُست‌های برق می‌توانند بیش از پیش کمک کار نیروگاه ۵۰۰ مگاواتی قشم باشند.

آقایی اظهار داشت: پستی که در نیروگاه سیکل ترکیبی جزیره قشم احداث شده تنها پست GIS جزیره است که برای تحقق این مهم سرمایه‌گذاران ۶.۵ میلیون یورو بیشتر هزینه کرده‌اند.

وی ادامه داد: هم اینک پستی با ۱۸ میلیون یورو ساخته شده اما وزارت نیرو آن را از پیمانکار تحویل نمی‌گیرد و این مسئله به معضلی جدی تبدیل شده است.  

مدیرعامل شرکت انرژی گستر قشم افزود: این پست در سخت‌ترین و پیچیده‌ترین شرایط اقتصادی با تامین تجهیزات از خارج کشور، بدون حضور ناظر خارجی با موافقت وزارت نیرو در مدت زمان ۶۲ روز احداث شد.

آقایی افزود: احداث چنین پست‌هایی در شرایط عادی و در مدت زمان استاندارد ۱۵۰ روز طول می‌کشد اما متخصصان غیور ایرانی با کار جهادی آن را ۸۸ روز زودتر آماده کرده تا به پیک مصرف برق تابستان برسد.

وی با بیان اینکه پست در ۲ مرداد برق‌دار شده اما هنوز تحویل گرفته نشده است، تصریح کرد: دلیلی که برای عدم تحویل‌گیری پست عنوان می‌شود این است که شرکت سازنده چینی از استاندارهای کشور خودش استفاده کرده است.

مدیرعامل شرکت انرژی گستر قشم خاطرنشان کرد: ما در شرایط تحریم با تایید وزارت نیرو خرید تجهیزات از کشور چین را انجام داده‌ایم و بدیهی است که چین استانداردهای خود را دارد.

آقایی گفت: این مسئله در حالی رخ داده که ۲۲ پست از شرکت سازنده تجهیزات نیروگاه سیکل ترکیبی قشم در کشور وجود دارند.

وی گفت: زمانی که خود دولت این پست‌ها را در اقصی نقاط کشور راه اندازی کرده و دارد از آن استفاده می‌کند انتظار است با بخش خصوصی نیز مهربان باشد.

مدیرعامل شرکت انرژی گستر قشم عنوان کرد: برخورد با سرمایه‌گذار باید به گونه‌ای باشد که مشوق و جاذب سایر سرمایه‌گذاران برای ورود به منطقه باشند.

آقایی ابراز داشت: مسئله دیگر آن است که ۲۰۳ میلیون یورو از ۳۰۸ میلیون یورو سرمایه مورد نیاز طرح به صورت تسهیلات است و باقی آن باید توسط سرمایه‌گذار تامین شود اما متاسفانه در بخش بخار نیروگاه برای تامین اعتبار از سوی بانک مرکزی به دلیل کاهش نقدینگی کشور با مشکل مواجه شده‌ایم.

وی گفت: از ۲۰۳ میلیون یورو اعتبار حدود ۱۱۰ میلیون آن تائید و حدود ۷۰ میلیون یورو از آن پرداخت شده که انتظار است با توجه به در حال اجرا بودن این پروژه در اولویت پرداخت قرار بگیرد و نیاز مالی پروژه تامین شود.

مدیرعامل شرکت انرژی گستر قشم تصریح کرد: نیروگاه سیکل ترکیبی قشم با توجه به تغییرات ارز، قیمت فروش برق و محدودیت‌های گاز و بعضا شبکه برق، عملا سودی ندارد و در پی تامین هزینه‌ها برای جلوگیری از توقف پروژه و به اتمام رساندن آن هستیم.

آقایی خاطرنشان کرد: توقف این پروژه نه تنها به سرمایه‌گذاران طرح، بلکه برای مردم و کشور نیز زیان‌بار خواهد بود.

وی گفت: سازمان منطقه آزاد قشم و بسیاری دیگر از ارکان دولت در تحقق این پروژه با سرمایه‌گذاران تعامل و همکاری شایسته تجلیل داشته‌اند و زمینه لازم برای تقویت همکاری‌ها برای پیشبرد طرح وجود دارد که باید از آن استفاده شود.

تنها نیمی از گاز مورد نیاز نیروگاه برق قشم تامین می‌شود

۲ پالایشگاه گورزین و هنگام یک میلیون و ۷۰۰ مترمکعب گاز در روز تولید می‌کنند که از این حجم، ۳۰۰ هزار مترمکعب برای نیروگاه قشم مولد و حدود ۶۰۰ هزار مترمکعب به سیمان خمیر تخصیص یافته و مازاد آن نیز به بندرعباس منتقل شده و یا در اختیار مصرف کننده‌ای که در جزیره قشم وارد مدار شده باشد قرار می‌گیرد.

مقرر شده نیروگاه سیکل ترکیبی ۵۰۰ مگاواتی توسعه انرژی گستر قشم ۱.۲ میلیون مترمکعب گاز در روز را از خط سرزمین اصلی با معکوس شدن جریان انتقال دریافت کند که سیمان خمیر در طول مسیر حدود ۶۰۰ هزار مترمکعب از آن را استفاده می‌کند و ۶۰۰ هزار مترمکعب دیگر باقی می‌ماند.

نهایتا در مجموع از این طریق قول تامین نیمی از وعده اولیه ۱۰۰ هزار مترمعکبی مورد نیاز برای فعالیت کامل نیروگاه سیکل ترکیبی قشم معادل ۵۰ هزار مترمکعب تحقق خواهد یافت. بررسی‌ کارشناسان بیانگر آن است که می‌توان با افزایش ظرفیت تولید پالایشگاه حداقل ۶۵ درصد از نیاز گاز مورد نیاز نیروگاه را تامین کرد.

قشم در تولید برق خودکفا شد، نشد؟

بنابر اطلاعات حاصله خبرنگار فارس، از ۱۳ مهرماه امسال تامین همان ۵۰ درصد گاز مورد نیاز نیروگاه نیز متوقف شده و نیروگاه عملا تولیدی نداشته است. بدین ترتیب بحث خودکفایی شهرستان قشم در تولید برق و نیز تبدیل شدن آن به صادر کننده این محصول به طور جد زیر سوال می‌رود.

جالب‌تر آنکه ۲ روز مانده به افتتاح فاز دوم پروژه با حضور ویدئوکنفرانس رئیس جمهور، مجوزهای لازم برای تامین مجدد گاز نیروگاه صادر و حدود سه ساعت پس از افتتاحیه گاز به نیروگاه می‌رسد.

انتظار است رئیس دولت تدبیر و امید نظر به ظرفیت‌های گسترده قشم، مسائل ژئوپلیتیک این جزیره استراتژیک و اهمیت تامین برق پایدار آن با نگاهی ویژه علاوه بر انسداد بستر فرار سرمایه، مسیر شکوفایی هر چه بیشتر قشم را با دستوری ویژه برای حل مشکلات فراهم آورد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا