سلامت رییس هلال احمر قشم:

تمرین تخلیه و اسکان اضطراری در قشم اجرا شد

رییس جمعیت هلال احمر قشم از اجرا و برگزاری تمرین تخلیه و اسکان اضطراری در راستای برنامه‌ های آموزش همگانی این جمعیت در روز جهانی و هفته افزایش ایمنی و کاهش اثرات بلایای طبیعی با شعار «هشدار سریع، پاسخ مناسب» با همکاری شرکت ذوب و احیای روی قشم در این جزیره خبر داد.

به گزارش پایگاه خبرقشم به نقل از ایرنا، احمدنور سرودی اظهار داشت: این مانور تمرین فرایند تخلیه و اسکان اضطراری با مشارکت ۲۶ نفر از کارکنان شرکت ذوب و احیای روی قشم به منظور ایجاد آمادگی های لازم پس از وقوع بحران و یا در زمان های احتمال وقوع بحران در این شرکت اجرا شد که هنگام برگزاری آن کارکنان آموزش دیدند که از کوتاه ترین و امن ترین مسیر به سمت مراکز سرپوشیده یا فضاهای باز امن، که از قبل شناسایی شده است، حرکت کرده و به طور موقت اسکان یابند.

وی ادامه داد: در این تمرین حوادثی نظیر آتش سوزی، نشت گاز، مواجه با مصدومان فرضی و حرکت در مسیرهای ایمن، برقراری نظم، امنیت و آرامش، اسکان تخلیه شدگان در چادرهای امدادی و ارایه خدمات امدادی به آسیب دیدگان فرضی پیش بینی شده بود که تمام این فعالیت ها با آموزش های ارایه شده به کارکنان شرکت ذوب و احیای روی و با کمک نیروهای امدادی هلال احمر شهرستان مرزی قشم انجام شد.

رییس جمعیت هلال احمر شهرستان قشم توضیح داد: برپایی کلاس های آموزش کمک های اولیه و مخاطرات، آموزش و برپایی چادر و توجیه نقاط قوت و ضعف این تمرین از دیگر برنامه های پیش بینی شده در محل تخلیه امن این مانور بود.

سرودی اضافه کرد: زلزله پدیده ای طبیعی است که در اکثر نقاط کشور و به ویژه استان هرمزگان و جزیره قشم اتفاق می افتد که برای مقابله با این واقعیت باید آموزش ها و آمادگی های لازم مورد قشموندان، مسوولین و مدیران این شهرستان مرزی مورد توجه قرار گیرد.

وی گفت: جمعیت هلال احمر برنامه‌های آموزش همگانی در روز جهانی و هفته افزایش ایمنی و کاهش اثرات بلایای طبیعی را از روز چهارشنبه (۲۰ مهر ۱۴۰۱) با برگزاری تمرین سراسری پناه‌ گیری در زلزله در شعب و خانه‌ های هلال سراسر کشور آغاز کرده است که در کنار آن راهکارهای مقابله با دیگر مخاطرات شایع طبیعی را به علاقمندان آموزش می دهد.

۲۲ دسامبر سال ۱۹۸۹ میلادی، مجمع عمومی سازمان ملل متحد با تصویب قطعنامه ای، دومین چهارشنبه ماه اکتبر میلادی را روز جهانی کاهش اثرات بلایای طبیعی نامگذاری کرد و در ایران نیز هفته ای به همین عنوان تعریف شده است که آغاز آن دومین چهارشنبه اکتبر است.

به گزارش ایرنا، بلایای طبیعی به مجموعه ‌ای از حوادث زیانبار گفته می ‌شود که منشاء انسانی ندارند و به طور معمول غیرقابل پیش‌ بینی بوده و یا حداقل از مدت ها قبل نمی ‌توان وقوع آنها را پیش ‌بینی و اعلام کرد.

بلایای طبیعی دارای انواع گوناگونی هستند که زلزله، سیل، طوفان، گردباد، سونامی، تگرگ، بهمن، رعد و برق، تغییرات شدید درجه حرارت، خشکسالی و آتشفشان نمونه‌هایی از این بلایای طبیعی به شمار می آیند.

در این رهگذر جمهوری اسلامی ایران به لحاظ وضعیت جغرافیایی، شرایط آب و هوایی و ویژگی های ژئوپلتیک در زمره کشورهای بلاخیز دنیا به شمار می رود که در طول تاریخ شاهد حوادث و سوانح بسیاری بوده است.

بنابر گزارش های منتشر شده از سوی سازمان ملل متحد، این سازمان ایران را به دلیل امکان وقوع ۳۱ حادثه طبیعی، غیرطبیعی و انسان ساخت در زمره ۱۰ کشور نخست بلاخیز دنیا قرار داده به طوری که از مجموع ۴۰ بلای طبیعی شناخته شده در جهان امکان وقوع ۳۱ نوع آن شامل زلزله، سیل، سونامی، رانش زمین، روانه های گلی، سنگ لغزش، فرسایش خاک، نفوذ و پیشروی آب دریا، رسوب زایی، تخریب ساحلی، مرداب زایی، کویرزایی، انجماد و سرمازدگی، تگرگ، بهمن، طوفان، آلودگی آب و هوا، آلودگی محیط زیست، آفات و بیماری های نباتی و نیز خشکسالی وجود دارد.

تحقیقات انجام شده از سوی کارشناسان خبره دخیل در امر مدیریت بحران و سوانح در کشورمان نشان می دهد آتش سوزی خود به خودی جنگل ها، صاعقه، خطرات ژئوترمال (زمین گرمایی)، ریزش حوضه های آهکی، نشست های زمین در نواحی استخراج مواد معدنی، ریزش های زیردریایی، لغزش های زیردریایی، باتلاق زایی، آتشفشان و خود سوزی میدان های زغالی در مراحل بعدی وقوع حوادث و بلایای شایع در کشور قرار دارند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا