آخرین خبرهااجتماعیگزارش

یک دهه شور و شعور حسینی/ ستاد کرونا از رعایت پروتکل‌ها در قشم ابراز رضایت کرد

اقامه عزای حضرت سیدالشهدا(ع) در چارچوب پروتکل‌های بهداشتی ابلاغی با همکاری شیعه و سنی جزیره قشم یک دهه شور و شعور حسینی را در میان آب‌های نیلگون خلیج فارس رقم زد.

به گزارش پایگاه خبری ساحل قشم به نقل از خبرگزاری فارس ، با فرارسیدن ماه محرم اقصی نقاط کشور غرق در آیین‌های سوگواری و عزاداری حضرت سیدالشهدا(ع) و یاران باوفایش می‌شود. امسال اما شیوع ویروس منحوس کرونا این مراسمات را تحت تاثیر قرار داده و برخی از آنان را نیز لغو کرد.

خیل عظیم محبان و عزاداران حسینی تلاش کردند با تغییر در شکل ظاهری این عزاداری‌ها و جامه عمل پوشاندن بر شیوه‌نامه‌های بهداشتی در راستای جلوگیری از گسترش بیماری کووید-۱۹ پرچم آزادی خواهی پیام شهدای عاشورا را برافراشته نگاه دارند.

مردم مؤمن و خداجوی بزرگترین جزیره خلیج فارس یعنی قشم نیز که متشکل از اقوام مختلف است هر سال با برپایی مراسم سینه زنی محلی، زنجیرزنی، نوحه خوانی و دسته‌روی، عزای امام حسین(ع) را اقامه می‌کردند.

یکی از مراسم دیرینه محرم در قشم، دسته‌روی عزاداران حسینی به یک مسجد خاص در هر یک از شب‌های محرم است. به طور مثال شب نهم محرم که شب تاسوعاست، مسجد صاحب الزمان(عج) قشم میزبان همه دسته‌ها و هیأت مذهبی است و شب عاشورا، همه دسته ها به مسجد علی بن ابیطالب(ع) معروف به «منبر بالا» رفته و در آنجا به عزای محلی می پردازند.

محرم امسال اما با شیوع ویروس کرونا، عظمت، شور و شکوه این رسوم کهن جای خود را با شعور حسینی و فاصله‌های مطمئن عوض کرد و عزای سالار شهیدان به شکل دیگری برپا شد.

از دیگر آیین‌های کهن مردم قشم در ماه محرم، حمل «عَلم شمشیری» است. این آیین که بیش از ۹۰۰ سال قدمت دارد از مردم حیدرآبادی جزیره قشم به یادگار مانده است. در این مراسم عزاداران قشم با حمل علم از مسجد علی ابن ابیطالب(ع) مسیر ۱۱ کیلومتری قشم تا روستای حمیری را بدون توجه به گرما و سرما، طی کرده و عصر آن روز در میان جمعیتی عظیم که به استقبال از این آیین معروف آمده‌اند، علم را به جایگاه اصلی خود باز می‌گردانند.

هرچند برگزار نشدن این مراسم در محرم امسال بسیاری از محبان امام حسین(ع) را آزرده خاطر ساخت، اما نگذاشتند لغو و تغییر در هیچ یک از این مراسم خللی به مجلس عزای سرور آزادگان عالم وارد کند؛ بلکه با رعایت نظم، بهداشت و فاصله‌گذاری ایمن شعور حسینی را بیش از سالیان پیش متجلی ساختند.

محرم امسال ثابت کرد عاشقان امام حسین(ع) در هر شرایطی مجلس عزاداری مولایشان را برپا خواهند کرد و خون حسین(ع) تا ابد از جوشش نخواهد ایستاد.

شیعه و سنی قشم پای‌کار اقامه عزای حسین بن علی(ع)

نبود محوطه و فضای باز در مساجد و هیئت‌ها، کمبود صندلی و زیرانداز از جمله معضلات مراسم عزاداری شهر قشم در محرم با محدودیت‌های کرونایی بود که می طلبید با همت بیشتر و برنامه‌ریزی دقیق‌تر حمایت از هیئت‌ها دوچندان می‌شد.

پخت و پخش نذورات در ماه محرم نیز از جمله مواردی بود که به سبب شیوع کرونا در برخی موارد لغو و در برخی به گونه‌ای دیگر تغییر پیدا کرد. عزاداران با توزیع ماسک، دستکش و محلول‌های ضدعفونی در حین مراسم نذر خود را ادا کردند و عده‌ای دیگر با تهیه بسته‌های اقلام خشک غذایی و تحویل به خانواده‌های نیازمند قشمی اینگونه ادای دین کردند.

یکی از جلوه‌های وحدت در قشم، حضور اهل سنت این جزیره در آیین و مراسم عزاداری سالار شهیدان است. مشارکت برادران و خواهران اهل سنت قشم در این ایام در قالب کمک‌های نقدی و غیرنقدی نیز چشمگیر بوده است.

رئیس اداره تبلیغات قشم در این خصوص می‌گوید: کمک‌های انسان دوستانه اهل سنت قشم با توجه به شرایط کرونایی حاکم بر جامعه، به غیر از مقادیری برنج و کمک‌های نقدی، شامل ماسک و الکل هم بوده است.

شیخ ابراهیم ابراهیمی، یکی از علمای اهل سنت جزیره قشم نیز می‌گوید: مقابله با ظلم و استکبارستیزی از مهمترین درس‌های شهادت امام حسین در روز عاشورا است که در عصر حاضر باید بیش از پیش مورد توجه امت اسلام قرار بگیرد.

به گفته وی، امام حسین با رفتن خود به کربلا آبروی دین اسلام را برای همیشه تاریخ حفظ کرد و خون آن حضرت آبروی اسلام است.

استفاده مناسب از فضای مجازی جهت گسترش فرهنگ عاشورایی و تهیه و پخش برنامه‌های عاشورا محور نیز، حرکت آتش به اختیاری بود که توسط جوانان قشمی با شکوهی خیره کننده در این روزهای کرونایی انجام شد. حرکتی که با حمایت مسوولان بیش از پیش در مسیر توسعه قرار گرفته است.

عزاداری حضرت امام حسین(ع) در محرم امسال نه تنها تعطیل نشد بلکه با شور و شعور بیشتری در بین دوستداران اهل بیت(ع) و عاشقان اباعبدالله(ع) در جزیره قشم برپا شد و یادآور آن بود که عشق به حسین خاموشی ناپذیر است و عاشقان حضرتش همواره رسم عاشقی را به جا می‌آورد.

اعلام رضایت ستاد کرونا از رعایت پروتکل‌ها در قشم

علیرضا نصری فرماندار و رئیس ستاد مدیریت بیماری کرونا شهرستان قشم اظهار داشت: اجماع عمومی که در رعایت پروتکل‌های بهداشتی برای اقامه عزای حضرت امام حسین(ع) شکل گرفت در نوع خود بی نظیر و نشان دهنده نمونه دیگری از ظرفیت کمتر دیده شده شعور عاشورایی است.

وی افزود: در بازدیدهای مکرر از هیات و دسته‌های عزاداری، مدیریت خوب روسای هیات و اهتمام عزاداران نسبت به رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی را شاهد بودیم.

فرماندار شهرستان قشم تصریح کرد: برپایی عزاداری‌های خانگی و اجرای طرح «هر خانه یک حسینیه» به تاسی از رهبر معظم انقلاب اسلامی به عنوان یکی از جلوه‌های زیبای ابراز ارادت به ساحت شهدای کربلا در این شهرستان است.

نصری خاطرنشان کرد:  شور آمیخته با شعور و مسوولیت پذیری اجتماعی که در مراسم امسال شاهد آن بودیم، عشق و اخلاص واقعی به بزرگ آموزگار عشق و ایثار را بیش از پیش نمایان ساخت و غبار اتهام بدخواهانی که سوگواری محرم را آئینی کور و فاقد شعور می‌دانستند از بین برد.

در نهایت با تمام فراز و فرود‌ها و محدودیت‌های کرونایی، دهه نخست محرم الحرام امسال در جزیره قشم را می‌توان دهه‌ای سرشار از تجلی شعور حسینی دانست چرا که عزاداران سیدالشهدا(ع) بار دیگر ولایتمداری و حرکت خود در چارچوب قانون را ثابت کردند تا همچنان الگویی کارآمد در جامعه باشند.

گزارش از: مریم خادمی و مجتبی نوزرنژاد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا