هواشناسی

گرمای هوا مراکز جامع سلامت قشم را به حالت آماده‌باش درآورد

مدیر شبکه بهداشت و درمان قشم از آماده‌باش تمام مراکز جامع سلامت این جزیره به دلیل وقوع گرمای بی سابقه و پذیرش افراد گرما زده خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری خبرقشم، یاسر مرادی افزود: به دلیل وقوع گرمای هوا و احتمال افزایش مراجعات قشموندان و ساحل‌نشینان شهرستان مرزی قشم به مراکز بهداشتی و درمانی به ویژه در ۲ روز آینده، تمام مراکز جامع درمانی و اورژانس بین جاده‌ای این جزیره به حالت آماده باش درآمدند.

وی ادامه داد: با توجه به هشدارهای سازمان هواشناسی مبنی بر گرم شدن هوا در روزهای پایانی هفته جاری، کارکنان بیمارستان پیامبر اعظم (ص)، اورژانس قشم و مراکز جامع و اورژانس جاده ای دولاب، طبل، گوری، رمکان، لافت، کوشه و کاروان، سوزا، درگهان، لافت، طولا، جزایر لارک و هنگام و آمبولانس های اورژانس ۱۱۵ نیز در حالت آماده باش هستند.

مدیر شبکه بهداشت و درمان قشم با اشاره به اینکه کودکان، سالمندان و افراد با بیماری‌های زمینه‌ای بیشتر از دیگران در معرض خطر گرمازدگی قرار دارند و باید از رفت و آمد در هوای گرم جزیره پرهیز کنند، گفت: نوزادان و کودکان، سالمندان بالای ۶۵ سال، مادران باردار، افراد دارای فشار خون و دیابت و افراد دارای وزن بالا بیش از سایر افراد در معرض گرمازدگی در سرزمین آب و آفتاب هستند.

مرادی با اشاره به گرما و خشکی هوای جزیره به قشموندان توصیه کرد: در صورت مکان فعالیت‌های روزمره خود را به ساعت‌های خنک روز موکول کرده و از قرار گرفتن غیر ضروری در معرض گرمای هوا خودداری کنند.

وی پوشیدن لباس‌ های سبک با رنگ روشن، استفاده از کرم های ضد آفتاب، مصرف مقادیر فراوان مایعات ساده می تواند قشموندان را از خطر بروز به گرمازدگی رها کند.

مدیر شبکه بهداشت و درمان قشم اضافه کرد: بسیاری از افراد به اشتباه گمان می‌کنند استفاده از لباس‌های نازک می‌تواند خنکی را برای آنان به همراه داشته باشد در حالیکه این گونه لباس ها موجب تابش مستقیم نور آفتاب به بدن و سوختگی و دمای بالای آن می شود.

وی بی‌حالی و تحلیل رفتگی بدن، ظاهر رنگ پریده، ضربان قلب بالا، حالت تهوع، تنفس تند، داغی و خشک شدن پوست، گیجی و اختلال هوشیاری را از مهمترین علایم گرمازدگی عنوان و بیان کرد: در صورت تشدید علایم و نبود درمان به موقع، احتمال شوک گرمازدگی و مرگ و میر نیز وجود دارد.

مرادی افزود: بنابراین همراهان بیمار به محض مشاهده علایم گرمازدگی باید با اورژانس ۱۱۵ تماس گرفته و تا رسیدن تکنسین‌های فوریت‌های پزشکی اقداماتی مانند انتقال بیمار به محیط سرد و خنک، پاشیدن آب بروی بیمار و بدن شویه، بالا نگه داشتن پاها، درآوردن لباس های اضافه مانند جوراب و کمربند را برای کاهش علایم انجام دهند.

یکی از مهمترین تهدیدهای سلامتی سالمندان و سایر افراد در تابستان گرمازدگی است. گرمازدگی (Heatstroke) به حالتی گفته می ‌شود که دمای بدن بر اثر گرما به ۴۰ درجه سانتی گراد یا بیشتر افزایش یابد.

این عارضه بر اثر قرارگرفتن طولانی مدت در گرما و نور آفتاب یا فعالیت بدنی شدید رخ می دهد.

گرمازدگی یک حالت اورژانسی است و باید به سرعت درمان شود؛ چراکه منجر به آسیب‌ های جبران ناپذیر به مغز، قلب، کلیه‌ ها و عضلات می‌ شود. گرمازدگی در صورت درمان نشدن و کاهش دمای بدن می ‌تواند به مرگ منجر شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا