ایران

شهادتگاه مسافران پرواز ۶۵۵ در خلیج فارس گلباران شد

همزمان با سی و پنجمین سالگرد حمله موشکی ناو آمریکایی وینسنس به هواپیمای مسافربری ایرباس ایران (پرواز ۶۵۵) در خلیج فارس، محل سقوط این هواپیما و شهادت سرنشینان آن امروز (دوشنبه) گلباران شد.

به گزارش پایگاه خبری خبرقشم به نقل از ایرنا، در این آیین یاد و خاطره شهدای هواپیمای ساقط شده ایرانی در خلیج فارس گرامی داشته شد و محل سقوط این هواپیما در مقابل جزیره هنگام و بر روی آب‌های فیروزه‌ای خلیج فارس توسط شرکت کنندگان در این مراسم، گلباران شد.

شرکت کنندگان با سردادن شعارهای “مرگ برآمریکا” و” مرگ بر اسرائیل ” نفرت و انزجار خود را از این جنایت آمریکایی‌ها ابراز داشتند.

امروز دوشنبه ۱۲ تیر ماه سالروز شهادت مسافران مظلوم هواپیمای مسافربری جمهوری اسلامی ایران در آب‌های خلیج فارس است که با شلیک موشک از ناو جنگی آمریکا به شهادت رسیدند.

۳۵ سال پیش ۲۹۸ نفر سرنشین این هواپیما شامل ۵۷ کودک ۲ تا ۱۲ ساله، ۷۳ زن و ۱۶۸ مرد به شهادت رسیدند.

دربین مسافران ۳۷ تبعه هندوستان، پاکستان، امارات متحده عربی یوگسلاوی سابق، کویت و ایتالیا حضور داشتند.

آمریکا در این اقدام ضمن تجاوز به آب‌های ایران و نقض آشکار حقوق و حریم هوایی آن، حقوق بشر و مقررات کنوانسیون‌های بین‌المللی در امنیت پروازها مسافربری را نقض کرد.

حضور غیر قانونی آمریکا در آب های منطقه خلیج فارس، حمایت مستقیم از عراق در طول جنگ تحمیلی و اقدام ضد بشری این کشور در کشتار کودکان، زنان و مردان بی گناه امری است که با هیچ منطقی قابل توجیه نیست.

هرچند مقامات آمریکا در ابتدا با این ترفند که هواپیما خارج از مسیر پروازی حرکت می کرده و هدف قرار دادن آن عمدی نبوده سعی داشت که افکار بین المللی را منحرف کند؛ اما بعد از مدتی جرج بوش رییس جمهوری وقت آمریکا به «ویلیام راجرز» فرمانده ناو «وینسنس» که مرتکب این عمل جنایتکارانه شده بود نشان لیاقت داد.

این حادثه بازتاب گسترده ای نیز در داخل آمریکا داشت، هرچند در ابتدا تعدادی از رسانه های آن کشور سعی در توجیه این حمله داشتند ولی از لابلای مطالب منشتر شده، عمدی بودن حمله به هواپیمای ایرانی آشکار شد.

ساقط شدن هواپیمای مسافربری ایران در سطح بین المللی نیز بازتاب گسترده ای داشت به طوری که بیشتر شخصیت های برجسته و کشورهای مستقل جهان این اقدام را محکوم کردند.

هواپیمای ایرباس ایران (پرواز شماره ۶۵۵) ساعت ۱۰:۲۲ دقیقه روز دوازدهم تیرماه ۱۳۶۷ توسط ناو جنگی آمریکایی وینسنس در نزدیکی جزیره هنگام شهرستان قشم در خلیج فارس توسط موشک ناو آمریکایی ساقط شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا