گردشگری

سفر دریایی ناخدایان بندر تاریخی لافت با هدف احیای سنت های دیرینه دریانوردی خلیج فارس

معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم گفت: سنت های دیرینه دریانوردی ناخدایان جنوب کشور به ویژه جزیره قشم میراث ناملموس تاریخی ارزشمندی است و احیای این میراث در کنار سایر آداب و رسوم کهن ساحل نشینان، چیرگی تمدن ایرانی در خلیج فارس در طول تاریخ را به خوبی نشان می دهد.

به گزارش پایگاه خبری خبرقشم، ادریس راموز با اعلام این مطلب بیان داشت: ناخدایان قشمی سده های متمادی سکان داران فرهنگ ایرانی- اسلامی در خلیج فارس بوده اند و سفر ناخدایان بندر تاریخی لافت به بندر کنگ نیز با هدف پاسداشت این فرهنگ مترقی و آیین های غنی دریانوردان ایرانی انجام شد.
وی ادامه داد: از همین روی 30 تن از ناخدایان و ملوانان لافت با همکاری سازمان منطقه آزاد قشم و شهرداری لافت بادبان ها را برافراشته و پس از یک سفر دریایی به بندر کنگ ضمن تجدید دیدار با همسفران دیرینه، آیین های دریانوردی را به صورت نمادین به اجرا درآوردند.
راموز، حفاظت از میراث ناملموس را یکی از اولویت های فرهنگی کشور برشمرد و افزود: پاسداشت میراث ناملموس با همکاری مسوولان اجرایی و مردم که صاحبان اصلی میراث هستند محقق خواهد شد و جامعه محلی جزیره قشم در حفاظت و ترویج میراث تاریخی خود بسیار پویا می باشد و عملکرد چشمگیری دارد.
بنابراین گزارش، سفر دریایی دریانوردان بندر تاریخی لافت با اجرای موسیقی هایی همچون رزیف و عضوا بر لنج و مراسم استقبال ناخدایان بندر کنگ، برنامه هوزار(بادبان کشی) و سایر رسوم کهن همراه بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا