گردشگری

توسعه گردشگری پایدار مهم ترین برنامه ژئوپارک جهانی قشم است

مدیر ژئوپارک جهانی قشم گفت: رسیدن به توسعه اقتصادی پایدار و بهبود کیفیت زندگی جوامع محلی از طریق توسعه زمین گردشگری (ژئوتوریسم)، ترویج محصولات یا خدمات محلی و ایجاد فرصت‌ های شغلی جدید برای جزیره نشینان از مهم ترین برنامه اقتصادی این ژئوپارک در نگین خلیج فارس است.

به گزارش پایگاه خبری خبرقشم، سجاد اشگرف افزود: ژئوپارک‌ها به عنوان ابتکاری نوین در توسعه گردشگری پایدار جهانی با هدف نهایی رسیدن به توسعه پایدار جوامع محلی (اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، محیط زیست) نقش مهم و تاثیرگذار در راستای نیل به اصول و اهداف اساسی آمایش سرزمین می‌تواند ایفا کنند.

وی ادامه داد: ژئوپارک‌ها برنامه‌های مدونی در خصوص افزایش سطح آگاهی جامعه در مورد توسعه پایدار و شیوه زندگی دارند.

مدیر ژئوپارک جهانی قشم با اشاره به اینکه ژئوپارک منطقه‌ای است دارای میراث زمین شناسی با ارزش بین المللی و راهبردهای معین برای حفاظت از میراث، و ایجاد توسعه پایدار اقتصادی در جوامع محلی به کمک آموزش و با توسعه ژئوتوریسم است، توضیح داد: وجود ژئوسایت‌های پراهمیت، طبیعت و محیط زیست غنی، ویژگی‌های فرهنگی جذاب و از همه مهم تر مشارکت و حضور فعال جامعه‌ محلی در برنامه‌های توسعه‌ای و حفاظتی از ارکان بارز ژئوپارک‌ها است.

اشگرف اضافه کرد: در واقع ژئوپارک یکی از بهترین مدل‌ها برای همزیستی پایدار انسان و زمین است و این مفهوم به عنوان نگاهی نوین و مدرن در حوزه زمین گردشگری و توسعه پایدار شناخته می‌شود.

وی با بیان اینکه برنامه های ژئوپارک‌های جهانی یونسکو منطبق با اصول آمایش سرزمین مادری است، گفت: مدیریت پایدار و حفاظت از میراث سرزمین مادری، مشارکت جوامع محلی به عنوان ذینفعان اصلی، تضمین کیفیت آموزشی فراگیر و عادلانه، ایجاد یادگیری برای همه، ترویج مسئولیت پذیری کودکان و نوجوانان به آینده زمین و توسعه پایدار جوامع محلی از مهم ترین برنامه های این ژئوپارک ها است.

مدیر ژئوپارک جهانی قشم توانمند سازی زنان و حمایت، توسعه و پرورش محصولات و تولیدات محلی (ژئوپروداکت)، توسعه اقتصادی فراگیر و پایدار جامعه میزبان و ایجاد کارآفرینی با تاکید بر فعالیت‌های خلاقانه را از دیگر برنامه های ژئوپارک‌های جهانی یونسکو عنوان کرد.

وی با اشاره به اهمیت مشارکت جامعه محلی در اجرا و برگزاری برنامه های ژئوپارک ها افزود: مردم در ژئوپارک ها نقش پر رنگی دارند و هر روز بر اهمیت آن افزوده می شود، زیرا موفقیت و توسعه پایدار که یکی از اهداف ژئوپارک هاست به حمایت فعالانه مردم محلی بستگی دارد.

اشگرف اظهار کرد: سطوح بالا یکپارچگی در جامعه محلی منجر به دستیابی مزایای اجتماعی – اقتصادی بیشتر برای این جامعه خواهد شد و مفهوم مشارکت جامعه محلی در توسعه گردشگری به کانون بحث ها در حوزه ی پایداری تبدیل شده است.

وی با اشاره به اینکه توانمندسازی جوامع محلی چالشی نوظهور در توسعه پایدار است، اظهار داشت: از دیدگاه کارشناسان شبکه جهانی ژئوپارک ها، ژئوپارک مدیریتی است در تعامل با جامعه محلی که با نهادینه کردن این رویکرد به توسعه پایدار دست می یابد.

مدیر ژئوپارک جهانی قشم گفت: یکی از عوامل اثر بخش در توسعه، توانمندسازی جوامع محلی برای پذیرش مسئولیت های نوین برای حضور و تعامل با دیگر کشورهای جهان است.

وی افزود: توسعه‌ ای که مردمان روستاها و شهرهای همجوار با ژئوسایت ها در آن ذینفع هستند بهترین الگو برای برنامه های حفاظتی ژئوپارک به شمار می آیند و برنامه ریزی و مدیریت بهینه مدیریت ژئوپارک در ژئوسایت ها با مشارکت مردم محلی می تواند گام موثری در حفظ طبیعت باشد و در کنار آن برای اهالی روستاها، حتّی در نقاط دورافتاده، کمک های معیشتی ایجاد کند.

اشگرف با بیان اینکه ایجاد معیشت های پایدار از طریق اکوتوریسم و ژئوتوریسم، برای مردم روستاهای قلمرو ژئوپارک توسعه ی اقتصادی و ارتقاء کیفیت زندگی را به دنبال خواهد داشت، تصریح کرد: با ایجاد این معیشت های پایدار انگیزه بیشتری برای حفاظت از میراث طبیعی و ارزش های فرهنگی به وجود می آید و حس مسئولیت پذیری در بین جامعه محلی تقویت می شود.

ژئوپارک قشم دارای ۳۵ ژئو سایت متنوع و اصلی همچون تنگه چاهکوه، غارنمکدان، دره ستاره ها و دره تندیس‌ها است و مجاورت آن با جنگل‌های حَرّا واقع در شمال جزیره قشم که دارای پنج عنوان تالاب بین‌المللی، ذخیرگاه زیست کُره، منطقه حفاظت شده، منطقه ویژه دریایی و منطقه ویژه پرندگان است، به ارزش‌ها و جذابیت‌های طبیعی ژئوپارک قشم افزوده است.

این ژئوپارک به واسطه واقع شدن در منطقه راهبردی خلیج فارس از اهمیت بالاتری برخوردار است و از طرف دیگر، این ژئوپارک به دلیل قرار گرفتن بین ژئوپارک های شرق آسیا و اروپا جایگاه خاصی در منطقه و بین ژئوپارک ها پیدا کرده که به عنوان مرکز توسعه منطقه ای ژئوپارک های جهانی در خاورمیانه و شمال آفریقا معرفی شده است.

وجود پدیده های بارز زمین شناسی شامل گنبد و غارنمکدان، دره های شگفت انگیز، سواحل بکر و زیبا و حیات وحش در بخش غربی جزیره قشم و جنگل‌های دریایی حَرّا، تنگه چاهکوه، تنگه عالی، بام قشم، دره تندیس ها، سایت تاریخی و فرهنگی کلات کشتاران، جزایر ناز و دهها جاذبه فرسایشی و ژئومورفولوژی و صخره با اشکال زیبا موجب شد تا نام قشم در لیست دارندگان ژئوپارک های جهانی یونسکو ثبت شود.

پدیده های طبیعی نظیر دره ستاره ها، کُورکُورا کوه، چاکاویر، تنگه چاهکوه، کَریون، دیواره قاضی، بصیرا، ژئولینک، دره شور، جزیرتو، صخره لاک پشت ها و کناره های سواحل جنوبی، که هر کدام زیبایی خاص خود را دارند، از جمله این جاذبه های زمین شناسی محسوب می شوند.

جنگل‌های حَرّا به همراه تنوع زیستی منحصر به فرد، خلیج دلفین ها، سواحل مرجانی و نوار ماسه ای نخ کُنار، از دیگر چشم اندازهای طبیعی هستند که ارزش ژئوپارک قشم را دو چندان کرده است.

در کنار این جاذبه ها، موزه ژئوپارک، پارک موزه لنج سازی گوران، قبرستان انگلیسی ها و بندر تاریخی لافت از دیگر داشته های ارزشمند ژئوپارک قشم به حساب می آید، اما این به تنهایی کافی نیست و آنچه به یک ژئوپارک هویت می بخشد مشارکت و حضور فعال جامعه محلی در برنامه های ترویجی، توسعه ای، حفاظتی و مدیریتی ژئوپارک است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا