سلامت

یک بیمار مرتبط با پشه آئودس در قشم شناسایی شد

 سرپرست شبکه بهداشت قشم گفت: یک بیمار مرتبط با پشه ائودس در این شهرستان شناسایی شد اما به دلیل مسافرت‌های مختلف بیمار، مشخص نیست که در چه مکانی به بیماری آلوده شده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خبرقشم به نقل از ایرنا، دکتر یاسر مرادی روز یکشنبه در نشست شورای امنیت غذایی قشم افزود: تاکنون پشه آئودس در این شهرستان مشاهده نشده است اما احتمال ورود این پشه به جزیره بالاست.

وی ادامه داد: این پشه تا کنون در بندرعباس، بندر سیریک و بندر لنگه مشاهده شده و به همین سبب وجود این پشه در قشم محتمل است.

سرپرست شبکه بهداشت قشم تصریح کرد:  با توجه به این مساله بحث آموزش و همچنین انجام اقداماتی برای جلوگیری از گسترش آن ضروری است.

وی افزود: این پشه به آب راکد و محیط تاریک علاقمند است و در این محیط تخم‌ریزی می‌کند که در قشم ۵۵۲ کانون با این شرایط شناسایی شده است.

مرادی ادامه داد: با همکاری سازمان‌ها و نهادهای مختلف تا امروز ۸۸ کانون بهسازی شده و در ۴۶۴ کانون دیگر نیاز به بهسازی وجود دارد.

وی اظهار کرد: در همین راستا، ۸۲ حلقه تایر جمع‌آوری و آب ۱۱۹ قایق تخلیه شده است.

سرپرست شبکه بهداشت قشم افزود: باید تلاش شود تا آب‌های راکدی که در محیط‌های مختلف وجود دارد، جاری شوند.

وی ادامه داد:  آب‌های راکد و کم‌عمق از جمله آب کولر، و آب‌های باران در محل‌های مختلف جزء کانون‌هایی هستند که پشه آئودس برای تخم‌ریزی انتخاب می‌کند.

مرادی خاطرنشان کرد:  پشه آئودس بیماری‌های خطرناکی از جمله تب زرد، تب دنگی، زیکا و چیکونگولیا را به انسان منتقل می‌کند که به جز یک مورد، برای سایر ویروس‌ها تا کنون واکسنی تهیه به دست نیامده است.

فرماندار قشم نیز در این نشست گفت: با توجه به هزینه‌های بالای درمان و لاعلباج بودن برخی بیماریهای ناشی از این پشه، آموزش مردم برای پیشگری از شیوع و گسترش این پشه در قشم باید در اولویت برنامه‌ها قرار گیرد.

محمد محمدحسینی تختی افزود: در حوزه آموزش ضعف‌هایی وجود دارد که شبکه بهداشت و رسانه‌ها باید برای آگاهی دادن به مردم در این زمینه تلاش کنند.

وی با اشاره به وضعیت رنگ زرد کرونا در شهرستان قشم نیز  خاطرنشان کرد: با توجه به رفع بیشتر محدودیت‌های کرونایی و مسافرت گردشگران به این جزیره، رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی مانند استفاده از ماسک و حفظ فاصله اجتماعی بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا