اقتصادی فرماندار قشم:

صیادان قشمی روزانه چهار هزار و ۲۰۰ کیلوگرم میگو صید می کنند

فرماندار شهرستان قشم از صید روزانه چهار هزار و ۲۰۰ کیلوگرم میگو توسط صیادان این شهرستان مرزی با آغاز فصل صید میگو بر روی آب های نیلگون خلیج فارس خبر داد.

به گزارش پایگاه خبرقشم، محمد محمدحسینی هنگام بازدید از روند صید میگو در صیدگاه های طولا و درگهان جزیره قشم اظهار داشت: ۴۰۰ صیاد در فصل صید میگو بر روی ۳۵ فروند از شناورهای کلاس لنج صیادی میگو گیر در این شهرستان فعالیت می کنند.  

وی ادامه داد: در زمان حاضر این ۳۵ فروند لنج میگو گیری از روستاهای «باسعیدو» و «دولاب» از توابع بخش حرا و «درگهان» و «کوویی» از بخش مرکزی شهرستان قشم در حوزه صید میگو فعال هستند که طبق بررسی های صورت گرفته در فصل صید جاری میگو تعاونی های «درگهان» و «کوویی» فعالیت بیشتری دارند.

فرماندار شهرستان قشم توضیح داد: شهرستان مرزی قشم، مرکز استان هرمزگان، استان های همجوار، تهران و سایر نقاط کشور از مقصدهای فروش میگوهای صید شده در آب های جزیره قشم است.

صیادان قشمی روزانه چهار هزار و ۲۰۰ کیلوگرم میگو صید می کنند

محمد حسینی در پاسخ به این سوال که آیا میگوهای صید شده در آب های جزیره قشم به کشورهای دیگر هم صادر می شوند، گفت میگو پرورشی قشم به دیگر کشورها صادر می شود اما مقصد فروش میگوی دریایی بازار این شهرستان و دیگر نقاط کشور است.

وی محدوده صید میگو در آب های استان هرمزگان را بندر کوهستک در میناب تا بندر درگهان در قشم ذکر کرد و افزود: ساعت صید میگو هر روز از ساعت ۶ صبح تا ۱۸ عصر می باشد و فعالیت و صید میگو در شب ممنوع است.

فرماندار قشم با اشاره به اینکه فعالیت لنج های صید میگو در قالب تعاونی ها انجام می شود و هیچ لنج غیر مجازی در این شهرستان فعالیت ندارد، یادآوری کرد: دوره فعالیت لنج های میگو گیر از ۱۵ مهر تا پایان آبان است.

صیادان قشمی روزانه چهار هزار و ۲۰۰ کیلوگرم میگو صید می کنند

در بازدید بدون تشریفات و اعلام قبلی فرماندار قشم، صیادانی که مشغول به صید میگو بر روی لنج های صیادی در صیدگاه های طولا و درگهان در محدوده آب های جزیره قشم بودند، در گفت و گو با محمد محمدحسینی با انتقاد از اینکه صیادی در گروه مشاغل سخت و زیان‌ آور قرار نگرفته است، خواستار مساعدت بیشتر دولتمردان و نمایندگان مجلس در این زمینه شدند.

این گروه از صیادان با اشاره به اینکه سوخت همچنان یکی دیگر از مشکلات اساسی آنها است، از فرماندار شهرستان قشم خواستند صدای آنان را از روی آب های فیروزه ای خلیج فارس و شهرستان مرزی قشم به گوش مسوولین عالی رتبه کشوری برساند تا مسوولین در دولت و مجلس راهکارهای حل این مشکل را بررسی و پیگیری کنند.

مطالبه دیگر این گروه از صیادان میگو گیر تکمیل مخازن سوخت و تامین اعتبار لازم برای تامین روشنایی اسکله بندر صیادی درگهان بود که با چهره ای خسته و آفتاب سوخته به فرماندار شهرستان مرزی قشم منتقل کردند.

صیادان قشمی روزانه چهار هزار و ۲۰۰ کیلوگرم میگو صید می کنند

آنان در این گفت و گوی صمیمی و دوستانه به محمد حسینی گفتند که در یکسال گذشته ذخایر و میزان صید میگو در صیدگاه های شهرستان قشم کاهش داشته که باعث نگرانی شدید جامعه صیادی شده است و خواستار تقویت حفاظت از منابع آبزبان و بازسازی ذخایر شدند.

در ادامه این بازدید فرماندار قشم استفاده از مشارکت تعاونی‌ های صیادی برای تقویت حفاظت منابع، حضور منظم و به‌ موقع نیروهای حفاظت منابع، انجام گشت‌های دریایی، بازدید منظم کارشناسان صید از عملیات صید شناورها و جلوگیری از صید شناورها در شب و ساعت های خارج از محدوده و زمان تعیین شده را مهم‌ترین اقدامات برای مدیریت بهتر فصل صید میگو در شهرستان مرزی قشم عنوان کرد.

به گفته این گزارش، در فصل صید میگو تنها شناورهای کلاس لنج صیادی میگوگیر مجاز به فعالیت صید میگو هستند و تعدادی قایق نیز به عنوان شناورهای جمع آوری کننده صید میگو در کنار شناورها فعالیت می‌کنند.

صیادان قشمی روزانه چهار هزار و ۲۰۰ کیلوگرم میگو صید می کنند

صیدگاه میگو بنا بر تصمیم کمیته مدیریت صید استان هرمزگان به صورت یکپارچه از منطقه کوهستک در شهرستان سیریک تا منطقه درگهان در شهرستان قشم است.

میگو از جانوران آبزی است که جزو شاخه بندپایان و رده سخت پوستان است.

میگو ها انواع گوناگونی دارند که در آب شور و شیرین و هم در مناطق گرم و سرد یافت می شوند.

بیش از ۳۰۰ گونه از آنها در سرتاسر جهان وجود دارند که میگوهای موجود در آب های خلیج فارس و دریای عمان از نوع گرمسیری است.

میگوی ببری و موزی، میگوی ریز یا خنجری و میگو سرتیز از میگوهای موجود در آب های قشم هستند.

میگو یک منبع غذایی برای موجودات دریایی به شمار می رود و مقاومت بالایی در برابر مواد سمی در مناطق آلوده دارد.

میگوی با کیفیت ایرانی به بیش از ۲۰ کشور جهان مانند ویتنام، امارات، تایلند، مالزی، چین و اسپانیا صادر می شود که هر یک قطب تولید میگو در منطقه خود به شمار می روند.

کویت، مصر، لبنان، ایتالیا، فرانسه و انگلیس از دیگر واردکنندگان میگوی ایران هستند.

فصل صید میگو صیادان قشمی از مهر تا آخر آبان هر سال است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا