ایران

آزادگان اسوه های صبر و ذخایر انقلاب هستند

رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران قشم گفت: آزادگان نماد عزت، اقتدار، اسوه های زیبای صبر و دخایر انقلاب هستند که امنیت و آسایش جامعه اسلامی مرهون استقامت و پایداری این عزیزان است.

به گزارش پایگاه خبری خبرقشم نرگس بحرینی روز چهارشنبه در آستانه سالروز ورود نخستین گروه آزادگان سرافراز به میهن اسلامی اظهار داشت: ۲۶ مرداد ۱۳۶۹ یادآور بازگشت غرور آفرین مردان و زنان آزاده ای است که پس از تحمل سال ها شکنجه و دوری از عزیزان خویش، به وطن بازگشتند و به انتظار میلیون ها ایرانی پایان دادند.

وی ادامه داد: در این روز شکیبایی مادران، پدران، همسران و فرزندان آزاد مردان به بار نشست و سال های نگرانی و شوق دیدار به پایان رسید و وعده الهی تحقق یافت.

رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران قشم اضافه کرد: نه تنها استقامت آزادگان در اردوگاه های دژخیمانه رژیم بعث، بلکه صبر و پایداری خانواده های این عزیزان ستودنی است.

بحرینی توضیح داد: آزادگان پیام رسانان فرهنگ دفاع مقدسی هستند که با فرهنگ عاشورا پیوند خورده است، فرهنگی که ملت های ستمدیده با تاسی به آن سال هاست در برابر زورگویی قدرت های سلطه گر ایستاده اند.

شهرستان قشم با ۱۵۰ هزار نفر جمعیت ۲۲ شهید(۲۰ شهید دفاع مقدس، یک شهید سلامت و یک شهید مدافع امنیت) و ۱۱ آزاده را تقدیم انقلاب کرده است که از این تعداد سه نفر از آنان هشت سال تمام در اسارت نیروهای بعثی صدام بودند و یکی از آنها جزو آن ۲۳ نوجوان رزمنده و معروف اسرای جنگی عملیات بیت‌المقدس است.

این شهرستان همچنین میزبان پیکرهای پاک ۱۰ شهید گمنام دفاع مقدس پنج شهید در یادمان شهدای گمنام شهر قشم، یک شهید گمنام در جزیره لارک، یک شهید گمنام در جزیره هنگام و سه شهید گمنام در شهر بندری درگهان در کنار آب های فیروزه ای خلیج فارس و سرزمین آب و آفتاب است.

۲۴ مرداد ۱۳۶۹، صدام حسین در نامه ای به هاشمی رفسنجانی رییس جمهوری وقت ایران، از پذیرش عهدنامه ۱۹۷۵ الجزیره و عقب نشینی از مرزهای ایران و آزادی اسیران خبر داد.

به دنبال این موضوع در ۲۶ مرداد نخستین گروه از آزادگان ایرانی به میهن بازگشتند.

ستاد رسیدگی به امور آزادگان که ۲ روز پیش از نامه صدام تشکیل شده بود، تبادل ۴۰ هزار آزاده ایرانی را با همین تعداد اسیران عراقی صورت داد و بیش از ۲۷۰ واحد ستادی در کشور برپا کرد تا به آزادگان خدمت های گوناگون ارایه دهد.

۲۳ نفر، گروهی از رزمندگان نوجوان ایرانی بودند که در جریان جنگ ایران و عراق در سال ۱۳۶۱ به اسارت نیروهای عراقی درآمدند.

این گروه کم سن و سال بین ۱۳ تا ۱۷ سال سن داشتند و بیشتر از تیپ ثارالله کرمان اعزام شده بودند و در اردیبهشت ۱۳۶۱ در مرحله مقدماتی عملیات بیت‌المقدس در مناطق مختلف جبهه اسیر شدند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا