محیط زیست

۶ کوخه‌ زنده‌گیری پرندگان شکاری در قشم تخریب شد

 رییس اداره محیط زیست شهرستان قشم گفت: محیط بانان این اداره در عملیاتی ۶ کوخه زنده گیری پرندگان شکاری را که توسط سودجویان در این جزیره تعبیه شده بود، کشف و تخریب کردند.

به گزارش پایگاه خبری خبرقشم به نقل از ایرنا، شاهمراد جعفری افزود: با توجه به اینکه از اوایل مهر تا پایان آبان ماه هر سال، زمان مهاجرت انواع پرندگان از عرض های شمالی به این جزیره است و سودجویان در این زمان برای زنده‌گیری پرندگان شکاری و تجارت غیر مجاز آنها به کشورهای حاشیه خلیج فارس از طریق کوخه نشینی اقدام می کنند، محیط بانان این اداره با افزایش گشت‌های خود، برای حفاظت از تنوع زیستی با آنان به مقابله می‌پردازند.

وی ادامه داد: نیروهای یگان حفاظت این اداره هنگام گشت زنی در اطراف روستاهای باسعیدو، دولاب، هلر و جزیره هنگام، محل کوخه شکارچیان را شناسایی و کشف کردند.

رییس اداره محیط زیست شهرستان قشم توضیح داد: در عملیات کشف این کوخه‌ها ۲ شکارچی شناسایی و دستگیر و تعدادی نیز از محل متواری شدند.

جعفری اضافه کرد: در ادامه گشت زنی ماموران، چهار قطعه پرنده قمری و یک قطعه کبوتر کشف و در طبیعت رها سازی و پنج حلقه تور صید نیز جمع آوری شد.

وی گفت: از آنجاییکه زنده گیری و قاچاق پرندگان شکاری برخلاف قوانین و مقررات معاهدات کنوانسیون بین المللی سایتس (کنوانسیون منع تجارت گونه های گیاهی و جانوری در معرض انقراض) است، برای حفاظت از این گونه‌های مهم و در خطر انقراض، گشت‌های این اداره افزایش می‌یابد و متخلفان پس از دستگیری و تنظیم پرونده به مراجع قضایی معرفی می‌شوند.

کوخه نشینی نوعی روش برای صید پرندگان شکاری است.

کوخه، گودالی است به عمق بیش از یک متر که در زمین حفر و سقف آن به صورت قوسی شکل با سوراخ هایی برای دیدن جلو و اطراف پوشانده می شود.

در جلوی کوخه سه رشته تور پهن می‌شود و شخص کوخه نشین با قرار گرفتن در این گودال و طعمه قراردادن پرندگانی نظیر کبوتر و قمری اقدام به جلب پرندگان شکاری نظیر دلیجه، بالابان و بحری و… و. کرده و پرنده گرفتار در تور را صید می کنند.

پرندگان مهاجر از اوایل مهر ماه، همزمان با آغاز فصل سرما در عرض های شمالی کره زمین و زیستگاه های سردسیر سیبری، دسته دسته به سواحل زیبای قشم و جنگل های شگفت انگیز حرا در این جزیره روی آورده اند.

این پرندگان مهاجر برای زمستان گذرانی از نواحی سردسیر سیبری و آسیای میانه در نیمکره شمالی به سوی نواحی گرمسیری جنوب وارد جزیره قشم سرزمین آب و آفتاب شده اند.

نزدیک به ۲۰ درصد پرندگان ایران به تناسب فصل در جزیره قشم حضور دارند و تاکنون بیش از ۱۰۰ گونه پرنده مهاجر و بومی در چهار فصل در زیستگاه های گوناگون جزیره قشم شناسایی شده اند که در فصول پاییز و زمستان عده و گونه پرندگان مهاجر بیشتر از نیمه گرم سال است. زاد و ولد گونه های پرندگان زمینی قشم مورد استثنایی است و از ۳۵ گونه تشکیل شده است.

برخی گونه ها مثل جغد خالدار، چکاوک کویری و شهدخوار نیز به علت تعداد محدود آنها در ایران و خاورمیانه حائز توجه هستند.

در منطقه ژئو پارک قشم شاهین کبود برای نخستین بار در قشم و (ایران) در سال ۲۰۰۲ دیده و ثبت شده است.

وجود بسترهای بسیار مناسب شنی و گِلی و درختان حرا از لحاظ تغذیه تعداد زیادی از پرندگان مثل پلیکان پا خاکستری، کورمورانت بزرگ، هفت گونه از حواصیل ها و نوک پارویی، فلامینگوی بزرگ، ۲۵ گونه از پرندگان ساحلی، هفت گونه از کاکایی ها و ۱۰ گونه از پرستوهای دریایی اهمیت فراوانی دارد.

بهترین زمان پرنده نگری در ژئوپارک قشم فصل های پاییز و زمستان است که پرنده شناسان و گردشگران داخلی و خارجی می توانند انواع پرندگان شاخص از جمله سسک گلو سفید بیابانی، شهد خوار، کمر کولی بزرگ، سسک بیابانی، نوک خنجری ابلق، سنگ چشم دم سرخ ترکستان، باکلان، کورکورسیاه، تیهو، اگرت ساحلی و پرستوی دریایی کاکلی بزرگ را از نزدیک مشاهده کنند.

ماهیخورک سینه سفید، سلیم خرچنگ خوار، کفچه نوک، پیغوی کوچک، تلیله سفید، سنگ گردان، زنبور خوار گلو خرمایی، فلامینگو، کاکایی هیوگلینی، سلیم خاکستری، ماهی خورک معمولی، حواصیل هندی، پلیکان پاخاکستری، چکچک ابلق خاوری، سبزه قبای هندی، چالق لق هندی، سنقر تالابی ماده، عقاب خالدار بزرگ، عقاب ماهی و عقاب شاهی از دیگر پرندگان شاخص ژئوپارک جزیره قشم برای پرنده نگری هستند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا