آخرین خبرها

قشم بر سر دوراهی «کرونا-معیشت»/ تردد مسافران قشم با قایق‌های غیرمجاز برای نپرداختن هزینه تست کرونا

از زمان الزامی شدن تست کرونا توسط مسافران در بندر شهید حقانی برای سفر به قشم و هرمز، بازار تردد با قایق‌های غیرمجاز در بندرعباس داغ شده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خبرقشم به نقل از فارس هوای خوب این روزهای بندرعباس بسیاری از مسافران را وسوسه می‌کند که با وجود هشدارهای مکرر مسؤولان استان و سخت‌گیری‌ها در مبادی ورودی برای جلوگیری از سفر به این استان، باز هم بار و بندیل بسته و راهی هرمزگان شوند.

عمده تردد مسافران به بندرعباس نیز برای رفتن به سمت جزایر قشم و هرمز است و از زمان الزام به انجام تست کرونا در بندر شهید حقانی بندرعباس و گرفتن هزینه 150 هزار تومانی تست کرونا در این بندر از مسافران، بازار ترددهای غیرمجاز با قایق‌های غیرمجاز به قشم و هرمز رونق گرفته که با هزینه هر نفر 40 تا 50 هزار تومان، مسافران را برای دور زدن انجام تست کرونا از گوشه و کنار اسکله‌های شهر به سمت جزایر می‌برند.

تصمیم به اخذ تست کرونا از مسافران به جزایر هرمزگان از جمله مصوبات ستاد استانی مدیریت بیماری کرونا است که به منظور جلوگیری از خیز کرونا در این جزایر که از وضعیت نسبتا مناسبی در زمینه مدیریت بیماری کرونا برخوردارند، صورت گرفته است.

مسافرانی که جان هیچ کس برایشان مهم نیست

اگر چه دروازه‌های ورودی هرمزگان در 4 سوی آن در حال کنترل است اما هستند مسافرانی که به هر شکل ممکن خود را به بندرعباس می‌رسانند و این روزها در ساحل بندرعباس نیز مسافرانی دیده می‌شوند که با پلاک‌های غیربومی مشغول گشت و گذار در ساحل بخصوص در روزهای پایانی هفته هستند و اگر چه فرمانداری بندرعباس مکررا با برپایی هرگونه چادر مسافری برخورد می‌کند و در این زمینه نیروی انتظامی نیز پای کار آمده است اما متأسفانه برخی مسافران همچنان گوش‌شان بدهکار هشدارها نیست و ساحل بندرعباس همچنان هر روز شلوغ است.

شناسایی ۲ مورد کرونا انگلیسی در قشم

خبر اعلام شناسایی 2 مورد مثبت کرونای انگلیسی در جزیره قشم از زبان سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان نیز حکایت از وخامت اوضاعی دارد که در صورت عدم رعایت مردم ممکن است هرمزگان را دچار خیز غیرقابل باوری در زمینه ابتلای به کرونا کند.

مسافرانی که خود را از سراسر کشور به قشم می‌رسانند و گمان می‌کنند که قشم شرایط مناسب و ایده‌آلی دارد، باید بدانند که ممکن است که با خود کرونا به شهر و دیار خویش می‌برند و این گونه ممکن است کرونای جهش یافته‌ای باشد که هم مرگ و میر در آن بیشتر و هم میزان سرایت آن بیش از کرونای معمولی است.

به گفته دکتر فاطمه نوروزیان دو مورد اخیر کرونای انگلیسی شناسایی شده در هرمزگان از قشم بوده است که مسافر امارات بودند و پس از ورود به جزیره درگیر این بیماری شده‌اند و هم اینک در قشم و بندرلنگه در قرنطینه هستند.

وی همچنین هشدار داد: با توجه به ثبت این نوع جهش یافته در هرمزگان از این به بعد وضعیت بحرانی خواهد بود و مردم استان باید موارد و نکات بهداشتی را به خوبی رعایت کنند.

تست کرونا تأثیری بر کاهش سفرها ندارد

احمد مرادی نماینده بندرعباس نیز با تأیید خبر سفر غیرمجاز مسافران با قایق‌های غیرمجاز به جزایر قشم و هرمز در هفته‌های اخیر عنوان کرد: هزینه تست فوری کرونا از مسافران جزایر هرمزگان ۱۵۰ هزار تومان است که متاسفانه برخی برای عدم توان پرداخت با قایق های غیرمجاز تردد می‌کنند که می‌تواند خطرساز باشد.

وی افزود: از آنجایی که این تست‌ها در مدت نیم ساعت انجام می‌شود بنابراین ممکن است با خطاهایی همراه باشد و از سویی ازدحام جمعیت زمینه را برای شیوع بیشتر کرونا فراهم می‌کند زیرا تعداد گروه‌هایی که تست می‌گیرند اندک و جمعیت زیاد است، بنابراین باعث شیوع بیشتر کرونا خواهد شد.

این نماینده مردم هرمزگان خاطرنشان کرد: بخشی از مسافران بومی استان بوده و به لحاظ شرایط کاری و دیدار با بستگان و خانواده و برخی هم برای گردش و تفریح و خرید وارد استان می شوند، بنابراین برای کاهش تعداد مسافران به صورت جدی می‌طلبد در مسیرهای ورودی و خروجی استان‌ها نظارت‌های سختگیرانه اعمال شود و ورود و خروج‌‌ها به درستی نظارت شود تا مسافران نتوانند وارد استان‌های توریستی و ساحلی شوند.

ضرورت چاره‌اندیشی برای وضعیت شناورها

از 33 شناور فعال استاندارد در مسیر بندرعباس به قشم و هرمز و بالعکس که روزانه هزاران مسافر را در این مسیر جابجا می‌کنند، متأسفانه تنها 23 شناور فعال باقی مانده و هزینه سنگین تعمیرات و قطعات یدکی موجب شده تا شماری از این شناورها زمین‌گیر شوند.

این در حالی است که عملا سازمان بنادر و دریانوردی بسته حمایتی مشخصی از این شناورها در نظر نگرفته و تنها راه گران کردن بلیت این شناورها از 25 هزار تومان به 35 هزار تومان بود که دو ماه پیش رقم خورد اما هنوز این ارقام پاسخگوی مشکلات این شناورها و هزینه بالای نگهداری و هزینه کارکنان آنان نیست و عملا این شناورها روز به روز با این اوضاع کرونایی، بر حجم مشکلات‌شان افزوده می‌شود.

باید جزایر ویژه دیده شوند

علی عامری از فعالان حوزه اجتماعی در هرمزگان در این زمینه به فارس می‌گوید: جزایر خلیج فارس دارای مسائل و مشکلات خاص خود هستند و رفع این مشکلات و مسائل به یک نگاه ویژه ملی نیاز دارد و در موضوع مهار مشکلات پدیدآمده از ناحیه کرونا نیز مشکلات جزایر مشکلات خاص و منحصربفردی است که نیاز به نگاه ملی برای رفع آنها وجود دارد.

به عنوان نمونه تنها صنف فعال در حوزه تردد به جزایر، صنف شناورداران هرمزگان است که سالانه بیش از یک میلیون مسافر را به جزایر جابجا می‌کنند و چون مشکل آنها عمومیت در کشور ندارد لذا مشکلات آنان دیده نمی‌شود و این در حالی است که آنان کار بسیار ویژه‌ای در حال انجام دارند و رونق اقتصادی جزایر قشم و هرمز بر دوش این صنف است.

وی به آسیب‌های ناشی از شیوع کرونا به کسبه قشم نیز اشاره می‌کند و می‌گوید: بیش از 20 هزار واحد اقتصادی در قشم فعال هستند که واقعا در طول یک سال اخیر بدلیل کم شدن مسافر زمین‌گیر شده‌اند و در حالی که انتظار می‌رفت در نوروز 99 به گردش مالی بیش از 2500 میلیارد تومانی برسند اما همه آنها تعطیل شدند و نگاه‌شان به نوروز امسال است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا