ایران

خلاصه ای از هفدهمین نشست مشترک معاونین و مدیران دبیرخانه شورای عالی و مناطق آزاد سراسر کشور در قشم

به گزارش پایگاه خبری ساحل قشم، هفدهمین نشست معاونین و مدیران دبیرخانه شورای عالی و مناطق آزاد سراسر کشور به میزبانی منطقه آزاد قشم از امروز ۱۳ آذر ماه به مدت سه روز با هدف بررسی موضوعات گردشگری و میراث فرهنگی، سلامت و ورزش، فرهنگی و هنری، صنایع دستی و آموزش در سالن مرکز بین المللی رشد قشم در حال برگزاری است.

معاون فرهنگی و گردشگری و صنایع خلاق دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در این نشست با اشاره به موضوع شهرهای خلاق گفت: موفقیت اجرای پروژه شهرهای خلاق در مناطق آزاد در گرو اجرای آن توسط نهادهای مدنی و بخش خصوصی است؛ چرا که کار کردن در این حوزه باعث جلب مشارکت حداکثری و کاهش هزینه های جانبی خواهد شد

محمدرضا رستمی با تاکید بر اقدام حداکثری برای بالا بردن میزان جذب گردشگران خارجی افزود: متاسفانه اغلب جامعه شامل نخبگان سیاستمداران مسئولان کشور و مردم از ظرفیت های اصلی مناطق آزاد شناخت کافی ندارند و این فقدان شناخت باعث ضعف در عملکرد مناطق آزاد می شود

وی با اشاره به اجرای طرح پنجره واحد خدمات در مناطق آزاد کشور گفت: افزایش شفافیت در عملکرد و موضوعات مالی و اقتصادی در قالب اجرای پنجره واحد خدمات در مناطق آزاد در دستور کار دبیرخانه شورای عالی قرار گرفت و کلیه فرآیندها در این مناطق در یک اتاق شیشه ای قابل ارائه است.

مدیر گردشگری و میراث فرهنگی دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد نیز در این نشست از ایجاد ستاد گردشگری در مناطق آزاد خبر داد و افزود: ایجاد ستاد گردشگری در مناطق آزاد برای ساماندهی این حوزه و اجماع سازی برای برنامه ها و سیاست های مرتبط با این بخش کمک می کند.

سید جواد رضوی با اشاره به برگزاری برنامه های آموزشی و توانمندسازی جوامع محلی در صنعت گردشگری در مناطق آزاد گفت: تدوین برنامه های مربوط به حوزه صنایع دستی با رویکرد صادراتی، شناسایی تولیدکنندگان، آموزش و توانمندسازی علاقمندان و توسعه بازار از کارکردهای مهم صنایع دستی در کشور است که مورد توجه است.

رضوی در کارگروه گردشگری و میراث فرهنگی گفت: کاهش فرآیند صدور مجوز اقامتگاه های بوم گردی در مناطق آزاد موجب تسهیل در فرآیند ساخت این اقامتگاه ها، بازسازی تبدیل بنا و فرآیند صدور مجوز می شود.

مدیر فرهنگی، هنری و اجتماعی دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد کشور در کارگروه صنایع فرهنگی و خلاق در این گردهمایی گفت: طرح «هفته های فرهنگی»، فرصتی مناسب برای معرفی و آشنایی با ظرفیتهای فرهنگی و اقلیمی مناطق آزاد کشور است.

علی حسنلو تشکیل یک شبکه فرهنگی بین مناطق آزاد کشور را لازم دانست و افزود: طراحی هفته های فرهنگی به منظور حضور فیزیکی و تبلیغات چهره به چهره برای معرفی دستاوردهای فرهنگی مناطق با یکدیگر و همچنین با شهرهای هم جوار داخلی یا خارجی صورت گرفته است.

وی جذب گردشگر و سرمایه گذار را منوط به زمینه سازی فرهنگی و هنری دانست و عنوان کرد: حضور فعالان بخش خصوصی، تورگردان ها و مراکز گردشگری برای معرفی و ایجاد یک شبکه ارتباطی بین منطقه ای از مزایای دیگر طرح هفته های فرهنگی می باشد

مدیر سلامت، ورزش و آموزش دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد کشور نیز در این نشست از ارائه طرح نظام جامع آموزشی مناطق آزاد با هدف توانمندسازی نیروی کار به شورای عالی مناطق آزاد خبر داد و گفت: سه حوزه آموزش عمومی، عالی و آموزش و پرورش در کشور دنبال می شود که ما در طرح نظام جامع، قصد داریم بخش حرفه ای از حوزه آموزش عمومی را ارتقا دهیم.
هانی صباغان در کارگروه سلامت، ورزش و آموزش با اشاره به رویدادهای ورزشی برگزار شده در مناطق آزاد عنوان کرد: توسعه گردشگری سلامت و ورزشی بخش دیگری از عملکرد این مدیریت است که سعی شده با توجه به جغرافیای هر منطقه برای آن برنامه ریزی شود.
وی با اشاره به ظرفیت بالای جزیره قشم در زمینه ورزش های دریایی و هوایی ادامه داد: الویت رویدادهای ورزشی  بر اساس جغرافیای محلی هر منطقه تعریف شده است و هر منطقه در یک رشته خاص به صورت تخصصی فعال شده و در سایر ورزش های مرتبط نیز فعالیت خواهد داشت.

مدیر توسعه فرهنگی و  صنایع خلاق دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد کشور نیز در این گردهمایی، هدف از توسعه صنایع فرهنگی و خلاق را تغییر نگاه جامعه از بعد هزینه ای به نگاهی درآمدزا و عامل تولید سرمایه در جهت بهبود شرایط اقتصادی مناطق عنوان کرد و افزود: برای کسب موفقیت در این زمینه باید زیست بوم صنایع خلاق بر اساس پتانسیل های هر منطقه طراحی و به ایجاد زنجیره ارزش منجر شود.

سید سجاد نوری عوامل اصلی دستیابی به اهداف حاصل از توسعه صنایع فرهنگی و خلاق را تحلیل وضع موجود، کشف استعدادهای منطقه و هدفگذاری دانست و افزود: معرفی درست این اهداف، مشارکت مردمی با سرمایه گذاری اندک و گستردگی بالا را به همراه داشته و به درآمد زایی برای جوامع محلی می انجامد.

نوری در کارگروه صنایع فرهنگی و خلاق با اشاره به فلسفه وجودی مناطق آزاد در کشور گفت: مناطق آزاد با هدف الگوسازی برای سایر مناطق کشور به وجود آمده اند و اگر این مناطق بتوانند به صورت پایلوت تعریف درستی از این پروژه ارائه دهند، می توان امیدوار بود، راه توسعه صنایع خلاق برای درآمدزایی در سراسر کشور  هموار شود.
وی با اشاره به سه مقوله صنایع دستی، موسیقی و هنر تولید محتوا به عنوان بخش های مختلف این صنعت گفت: با جلب توجه جامعه محلی به قابلیت های درآمدزایی صنایع خلاق، آموزش مدیران و مردم و اشتراک گذاری تجربیات مناطق آزاد هفتگانه با یکدیگر، امید است به تحقق اهداف به کارگیری این صنعت که ریشه در تاریخ و سنت ها دارد، دست یابیم.

مریم خادمی

خبرنگار ساحل قشم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا