اجتماعی

«آب»، «راه» و «بهداشت» عمده مشکلات روستایی قشم

دهیاران روستاهای بخش مرکزی قشم «آب»، «راه» و حوزه «بهداشت» را از عمده مشکلات روستایی برشمردند و فرماندار این شهرستان با صدور دستوری ویژه تسریع روند حل مشکلات را خواستار شد.

به گزارش پایگاه خبرقشم به نقل از فارس شامگاه یکشنبه نشست ویژه بررسی مشکلات دهیاران بخش مرکزی با حضور محمد آشوری‌تازیانی نماینده مردم بندرعباس، قشم، خمیر، حاجی‌آباد و ابوموسی و عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس شورای اسلامی، علیرضا نصری فرماندار و جمعی از روسای ادارات برگزار شد.

۱۶ ​سال چشم انتظاری بی‌حاصل برای احداث یک خانه بهداشت

طی این نشست دهیار روستای جیجیان با ابراز گلایه از وعده‌های بی‌سرانجام مسوولان مربوطه جهت احداث خانه بهداشت این روستا از سال ۱۳۸۳ تا کنون پیگیری موضوع از سوی شخص فرماندار را خواستار شد.

علیرضا نصری فرماندار شهرستان قشم نیز بلافاصله طی تماس تلفنی با رئیس شبکه بهداشت و درمان این شهرستان نسبت به پیگیری موضوع اقدام و تصریح کرد: اعتبارات لازم جهت تحقق این مطالبه مردمی انجام و کلنگ احداث خانه بهداشت این روستا در دهه فجر پیش رو به زمین زده خواهد شد.

دوگانگی مدیریتی و تعارضات قانونی بلای جان مردم قشم

دهیار روستای طولا تعیین تکلیف وضعیت دهیاری، اختیارات و منابع درآمدی آن با توجه به قرارگیری در محدوده منطقه آزاد و استقرار مدیریت ویژه امور طولا از سوی منطقه آزاد قشم در این روستا را به عنوان مطالبه‌ای اساسی عنوان کرد.

فرماندار شهرستان قشم وجود چنین معضلاتی را ناشی از تعارض‌های قانونی برشمرد و بر لزوم انجام اصلاحات لازم به منظور خروج از بُن بست‌های قانونی تاکید کرد.

محمد آشوری‌تازیانی نماینده مردم بندرعباس، قشم، خمیر، حاجی‌آباد و ابوموسی و عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: حل مشکلات قانونی مناطق آزاد در دستور کار مجلس قرار دارد و امید است در آینده‌ای نزدیک با انجام اصلاحات لازم مشکلات ناشی از آن کاملا برطرف شود.

مسوولان به تعهدات حوزه راه‌سازی خود عمل کنند

دهیاران روستاهای لافت، پی‌پشت، باغ‌بالا و توریان نیز با اشاره به خاتمه زیرسازی جاده‌های ورودی روستاها نسبت به عدم انجام روکش آسفالت ابراز گلایه کردند.

نصری تاکید کرد: اداره راه و شهرسازی شهرستان مکلف به انجام تعهدات خود است و باید حداقل یکی از این مسیرهابه عنوان دستوری صریح در دهه فجر امسال به بهره‌برداری برسد.

 در حسرت یک جرعه «آب»

دهیار روستای هلر با ابلاغ نارضایتی اهالی این روستا نسبت به شیوه آبرسانی، تصریح کرد: روستای هلر به ۶ محله تقسیم شده و طور میانگین هر ۱۰ روز یکبار آن هم چند ساعت آب لوله‌کشی وصل می‌شود و وعده‌های مسوولان برای حل مشکل تا کنون عملی نشده است.

نماینده آبفا در پاسخ به این مطالبه گفت: ظرفیت آب شرین‌کن درگهان حدود پنج تا ۶ هزار مترمکعب است که آبرسانی به درگهان و هلر به طور میانگین بیشتر از یک هفته طول نمی‌کشد.

فرماندار شهرستان قشم با بیان اینکه بر مبنای گفته دهیار هلر آبرسانی به هر محله این روستا حدود یک ماه به طول می‌انجامد، با صدور دستوری ویژه خواستار بازدید میدانی بخشدار بخش مرکزی و آبفا از محلات این روستا به منظور احصاء دقیق مشکل و حل آن شد.

دیگر دهیاران بخش مرکزی حاضر در نشست نیز وجود نارضایتی از مشکلات تامین آب آشامیدنی در روستاهایشان را ابراز و تاکید کردند: اهالی مجبور هستند تانکرهای آب را به بهای سنگین که بعضا از توان برخی اهالی خارج است تامین کنند.

نماینده آبفا گفت: آب شرب ۴۵ روستا با دریافت ۱۱ هزار و ۲۵۰ مترمکعب آب شرکت مپنا با تقسیم‌بندی بین روستاها تامین می‌شود که با پاسخگوی نیاز موجود نیست به صورت کتبی افزایش حجم آب را از آبفای استان درخواست کرده و با جدیت پیگیر موضوع هستیم.

فرماندار شهرستان قشم خطاب به عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: دولت تدبیر و امید در حوزه آبرسانی در کشور علیرغم تمامی مشکلات، خدمات شایانی داشته و با هزینه کرد ۱۰۰ هزار میلیارد تومان ۹۸ درصد آبرسانی به روستاها انجام شده اما در میزان و کیفیت آب همچنان مسائلی وجود دارد.

علیرضا نصری افزود: احداث آبشیرین‌کن سه هزار مترمکعبی در غرب جزیره و یک آبشیرین‌کن در کنار روستای رمچاه برای پوشش روستاهای این منطقه در دستور کار قرار دارد که مرحله مناقصه آن‌ها در حال انجام است اما ممکن است تا عملیاتی شدن آن‌ها یکی دو سال طول بکشد.

وی تصریح کرد: از این رو با توجه به ظرفیت ۱۸ هزار مترمکعبی شرکت مپنا انتظار است با پیگیری نمایندگان مردم قشم در خانه ملت میزان خرید تضمینی از مپنا برای حل مشکل شهروندان افزایش یابد.

نمایندگان مجلس برای ارتقای ۴ روستای قشم به «شهر» همت کنند

فرماندار شهرستان قشم ادامه داد: تبدیل وضعیت چهار الی پنج روستای بزرگ قشم همچون رمکان، هلر و کووه‌ای به شهر در حال پیگیری است که اهتمام نمایندگان مجلس می‌تواند روند آن را شتاب ببخشد.

نصری اضافه کرد: همزمان با ایام الله دهه فجر ۱۰ پروژه در بخش مرکزی شهرستان قشم به بهره‌برداری می‌رسد  و ۱۰ پروژه دیگر نیز افزون بر ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند که باید تا پایان سالجاری افتتاح شود.

وی گفت: دهیاران باید با تلاش مضاعف تمامی ظرفیت‌‌ها را برای تسریع و خاتمه پروژه‌های نیمه تمام با جذب اعتبارات لازم تا پایان سال مالی دولت اقدام کنند.

مردم کمبود سیمان را به فرمانداری گزارش کنند

فرماندار شهرستان قشم اظهار داشت: کمبود سیمان در شهرستان پیگیری و صادرات تا اطلاع ثانوی به تعویق افتاده است.

نصری گفت: از امروز توزیع سیمان در شهرستان با سرعت و شتاب انجام می‌شود و جامعه هدف هرگونه کمبود را فورا به فرمانداری اعلام کنند.

وی با بیان اینکه با هم افزایی، همدلی و وحدت مثال زدنی، اتفاقات قابل توجهی بویژه در حوزه توسعه روستایی جزیره قشم رقم خورده، بیان کرد: دهیاران و شوراها به عنوان خط مقدم این مسیر نقشی ارزنده ایفا کرده‌اند.

نفت فلات قاره مالیات خود را به جیب دیگران نریزد

فرماندار شهرستان قشم ابراز داشت: پرداخت عوارض و مالیات ارزش افزوده شرکت نفت فلات قاره در استانی دیگر قابل قبول نیست و این منابع باید در اختیار توسعه محل استقرار این صنایع قرار بگیرد.

نصری تاکید کرد: نتایج عمل کردن بنگاه‌های اقتصادی به وظایف اجتماعی‌شان در سطح شهرستان قشم باید مشهود و محسوس باشد.

محمد آشوری‌تازیانی نماینده مردم بندرعباس، قشم، خمیر، حاجی‌آباد و ابوموسی و عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست از انجام مراحل بررسی سه لایحه با رویکرد شتاب‌بخشی به آهنگ توسعه روستایی کشور خبر داد و گفت: سه نماینده حوزه انتخابی قشم حل مشکلات مطرح شده را با تفکر جمعی پیگیری خواهند کرد.

پی نوشت: عکس تزیینی است

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا