ایران

لاک پشت پوزه عقابی قشم، برگزیده جشنواره پژوهش شد

در هفته پژوهش که هر ساله توسط کانون پرورش فکری کودک و نوجوان برگزار می گردد، پژوهشی با عنوان”چگونه از لاک پشت های پوزه عقابی جزیره قشم حمایت کنیم?” از کانون پرورش فکری کودک و نوجوان قشم به عنوان پژوهش برتر انتخاب گردید.
در این پژوهش اعضای کانون در قالب یک کار گروه منسجم به دنبال راهکار متفاوتی برای حفاظت و حمایت از لاک پشت های پوزه عقابی جزیره قشم برآمدند.
انتخاب این موضوع توسط اعضا به دلیل نیاز این موجودات زیبا برای نجات از خطر انقراض و علاقمندی اعضا به مسایل زیست محیطی و دریایی بود.
برپایی اردوهای بازدید از اداره محیط زیست و سایت لاک پشت ها توسط مدیر کانون پرورش فکری کودک و نوجوان قشم به همراه اعضای کانون، منجر به علاقمندی و پیگیری اعضا در این زمینه گردید.
اعضا با حضور در سایت حفاظت از لاک پشت های عقابی، از مرحله تخم گذاری تا تولد توانستند با مراحل زندگی و سختی های تولد یک لاک پشت، همچنین عوامل خطرسازی مانند زباله ها و پلاستیک های رها شده در طبیعت توسط انسان که یکی از علل عمده مرگ و میر لاک پشت ها و سایر موجودات دریاییست، آشنا شوند.
اعضا با مصاحبه با کارشناسان محیط زیست، حضور در مدرسه طبیعت، مشارکت در برنامه های انجمن رفتگران طبیعت، شرکت در کمپین جمع آوری درب بطری و حضور در کلاس های مرتبط با موضوع پژوهش، توانستند راهکارهایی مناسب برای حل مشکلات محیط زیستی در راستای حمایت از موجودات زنده و خصوصا لاک پشت ها، ارائه دهند.
در سال ۱۳۹۵ این پژوهش در استان هرمزگان به عنوان پژوهش برگزیده انتخاب شد و با شرکت در مرحله کشوری نیز توانست مقام برتر را کسب نماید.
آتنا کهندل پور، الکا چوبینه، سنیه سرفراز و مهسا ابراهیم پور چهار نفر برگزیده در این پژوهش هستند که با حمایت کانون پرورش فکری کودک و نوجوان قشم توانستند رتبه برتر کشوری را از آن جزیره زیبای قشم نمایند.

معصومه مشار/ساحل قشم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا