آخرین خبرهااجتماعیایران

عقیم سازی، راهی انسانی برای کاهش سگ های سرگردان قشم

یکی از مواردی که در عصر حاضر برای آگاهی و تمدن یک کشور به آن تاسی می شود، میزان توجه به حیوانات و نحوه رفتار با آن هاست و به همین منظوردر جوامع پیشرفته توجه به مقوله حمایت از جانوران و محیط زیست افزایش پیدا کرده است.

مهربان بودن با حیوانات، بخشی از فرهنگ اصیل ما به حساب آمده و در احادیث و روایت بسیاری  به این موضوع اشاره شده است.

با توجه به اقدامات سال های اخیر درجهت کاهش سگ های سرگردان، ثابت شده که کشتار، راه حل مناسبی برای جمع آوری این جانوران از سطح شهرها و روستاها نیست.

مرکز جمع آوری سگ های سرگردان قشم که به همت سازمان منطقه آزاد و همراهی و حمایت مجموعه فرمانداری، شهرداری، شورای شهر، شبکه بهداشت و درمان، دامپزشکی شهرستان قشم و به کمک جمعی از شهروندان طبیعت دوست در حال کار است، راهکار مناسب زنده گیری و عقیم سازی را در پیش گرفته تا به این شیوه هم به آموزه های دینی برای رعایت حقوق موجودات زنده احترام گذاشته باشد و هم از دردسرهای ازدیاد این جانوران برای شهروندان و روستاییان جزیره بکاهد.

هرچند که هزینه های جراحی و عقیم سازی سگ ها بالاست ولی همت اعضای کمپین حمایت از سگ های سرگردان قشم به نتیجه رسید و روز یک شنبه ۲۹ اردیبهشت ماه، نخستین جراحی عقیم سازی در این مرکز صورت گرفت.

هرچند که شاید عمده ترین راه برای کاهش جانورانی همچون سگ ها و گربه ها از مناطق شهری، فرهنگ سازی در زمینه مدیریت زباله و رعایت زمانبندی در بیرون گذاشتن آن به شیوه ای بهداشتی است تا از تغذیه و در نتیجه زاد و ولد این جانوران جلوگیری شود.

با طبیعت و جانداران مهربان باشیم.

“هیچ جنبنده اى در زمین نیست و هیچ پرنده اى که با دو بال خود پرواز کند، وجود ندارد؛ مگر اینکه امت هایى مانند شما هستند. ما هیچ چیز را در این کتاب فروگذار نکردیم؛ سپس همگى به سوى پرودگارشان محشور مى‌شوند.”(سوره انعام: آیه ۳۸)

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا