اقتصادی روز شنبه جلسه دبیر عالی شورای مناطق آزاد با حضور مدیران عامل مناطق آزاد فعلی و آتی به میزبانی جزیره قشم برگزار گردید.

الگوی بین ­المللی جزیره‌ی قشم برای جذب سرمایه ­گذاری

بسمه‌تعالی

 

در این جلسه رضا باقری نژاد، مدیرعامل شرکت سرمایه ­گذاری و توسعه‌‌ی قشم به تبیین الگوی بین­ المللی این شرکت برای جذب سرمایه­ گذاری خارجی در این جزیره پرداخت. وی عنوان کرد که در رهنمودهای رئیس جمهور محترم و همچنین شورای عالی مناطق آزاد تاکید زیادی بر لزوم برخورداری از طرح جامع توسعه و انجام مطالعات راهبردی صورت گرفته است. از این رو موضوع به‌کارگیری و استفاده از مشاورین مدیریت طراز اول بین­­ المللی در دستور کار جزیره قشم قرار گرفت. اخیراً طی مصوبه­ای که از سوی شورای‌عالی مناطق آزاد صادر شده­ است، مناطق آزاد ملزم به تهیه طرح جامع شده­اند، این در حالی است که ضرورت تدوین و به روزرسانی چنین طرحی از چند سال قبل در جزیره‌ی زیبا قشم تشخیص داده شد و نسبت به آن اقدامات لازم صورت گرفت. این شرکت الگوی توسعه‌ی مناطق آزاد با محوریت جوامع محلی را دنبال می­کند و در این راستا از مشاورین طراز اول بین ­المللی بهره می­جوید. این مشاورین نه تنها با دانش روز دنیا آشنا هستند؛ بلکه دارای این مزیت مهم هستند که می­توانند کار جذب سرمایه ­گذاران و هدایت و تشویق صاحبان شرکت­های معظم بین­المللی Business Matchmaking، Investment Matchmaking و Financing Matchmaking را تسهیل و تسریع کنند.

با بررسی­هایی که شرکت سرمایه ­گذاری و توسعه قشم (کیدکو) روی نمونه­ های مشابه در دنیا انجام داد به الگوی آژانس­های محلی تشویق سرمایه­ گذاری (Local IPA) در دنیا رسید. این آژانس­ها چند وظیفه مهم دارند که عبارت‌اند از تدوین استراتژی جذب سرمایه­ گذاری، معرفی منطقه‌ی موردنظر در دنیا، بازاریابی برای جذب سرمایه‌گذاری و تسهیل و حمایت از سرمایه­ گذاری.

در این راستا، کیدکو از یک­سو همکاری با شرکت­های طراز اول جهانی(از قبیل مؤسسه‌ی تحقیقاتی نومورای ژاپن و مؤسسه‌ی دولتی مطالعات حمل و نقل کوتی از کره‌ی جنوبی) را از چندسال قبل در دستور کار خود قرار داد؛ و از سوی دیگر و هم­زمان موضوع تربیت نیروی انسانی متخصص داخلی دنبال شد؛ به‌گونه­ای که این نیروی انسانی بتواند مأموریت­های توسعه ­ای را به سرانجام برساند. حاصل این همکاری­های راهبردی، انعقاد حدود ده قرارداد مهم بین ­المللی در حوزه‌ی مطالعات راهبردی است. موضوع ایجاد مرکز مالی بین ­المللی قشم؛ بحث شناسایی، ارزیابی و مولدسازی دارایی­های دولتی و غیرمالی سازمان منطقه آزاد قشم و تأسیس شرکت مدیریت دارایی سازمان منطقه آزاد قشم؛ انجام رتبه ­بندی اعتباری توسط بزرگ‌ترین مؤسسه‌ی رتبه‌بندی معتبر ژاپنی(R&I)؛ مطالعات طرح جامع بندر و شهر فرودگاهی قشم و نیز مطالعات طرح جامع حمل­ ونقل ترکیبی جزیره‌ی قشم؛ و مطالعات راهبردی دیگر در حوزه­هایی هم‌چون پتروشیمی و گردشگری از جمله این قراردادها است.

یکی از موضوعات مهم دیگر، بحث راه­اندازی خط هوایی اختصاصی قشم با نام تجاری Fly Qeshm با استفاده از جدیدترین فناوری­های روز دنیا است که در این خصوص از حدود دو سال قبل مذاکرات با شرکت هواپیماسازی کانادایی بمباردیر دنبال شده­است؛ که اکنون در مرحله‌ی عقد قرارداد برای سفارش ساخت و خرید ۱۰ فروند هواپیمای مسافربری مدرن می‌باشیم.

مدیرعامل شرکت سرمایه­ گذاری و توسعه قشم در انتها خاطر نشان ساخت، با توجه به برقراری ارتباطات مؤثر و مهم بین­ المللی و اهمیت همکاران و شرکای بین‌المللی از یک­سو و دانش، تجربه و تخصص موجود در نیروی انسانی این شرکت از سوی دیگر، شرکت سرمایه‌گذاری و توسعه‌ی قشم با کمال افتخار آمادگی دارد خدمات صفر تا صد تشویق و جذب سرمایه­ گذاری را در قالب خدمات مشابه به سایر مناطق آزاد و ویژه موجود در کشور و همچنین مناطق آزادی که در آینده ایجاد خواهند شد، ارائه دهد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا