مذهبی

جزیره قشم در چله عزای عاشوراییان‌ غرق ماتم است

مردم جزیره قشم سرزمین آب و آفتاب که به جایگاه صالحان در کنار آب های فیروزه ای خلیج فارس شهرت دارد امروز (چهارشنبه) همچون دیگر نقاط کشور در اربعین حسینی به سوگ و ماتم چهل روز غم و مصیبت اهل بیت (ع) در شهادت جانسوز حضرت ابا عبدالله حسین (ع) و ۷۲ یار باوفایش نشسته و رخت عزا بر تن کرده اند.

به گزارش پایگاه خبری خبرقشم، جزیره قشم بزرگ ترین جزیره ایرانی خلیج فارس در اربعین سرور و سالار شهیدان حضرت امام حسین (ع) و یاران وفادارش امروز سراسر غرق ماتم و اندوه است.

عزاداران سوگوار در شهر قشم به یاد مظلومیت امام حسین (ع)، یاران با وفایش و خواهر گرامیش حضرت زینب (س) و همراه با قافله زائران سومین امام شیعیان، در غم فرو رفته اند و ارادتمندان به آن حضرت سوگنامه فراق را زمزمه می کنند.

شیفتگان خاندان اهل بیت عصمت و طهارت (ع) از صبح امروز در دسته های سینه زنی و زنجیر زنی حرکت خود را از نقطه های مختلف شهر قشم به سمت حرم امامزاده سید مظفر (ع) آغاز کرده اند و در غم جانکاه شهادت امام حسین (ع) و یاران خوشنامش بر سر و سینه می زنند و اشک ماتم می ریزند.

پرچم های سیاه برافراشته در خیابان ها و میدان های این جزیره و حضور هیات های سینه زن و زنجیر زن سیاه پوش بر گرداگرد حرم مطهر امامزاده سید مظفر (ع)، غوغایی از عشق به سید و سالار شهیدان در قشم ایجاد کرده و ندای سوزناک «یا حسین ما را نیز به کربلا برسان» جا ماندگان اربعین حسینی، اشک را از دیدگان عزاداران نگین خلیج فارس جاری ساخته است.

دسته های عزاداری و هیات های مذهبی در روز اربعین حسینی از مساجد علی ابن ابیطالب (ع)، امام حسین (ع)، امام حسن (ع)، امام رضا (ع) و صاحب الزمان (عج) شهر قشم به سمت امامزاده سید مظفر (ع) در حال عزاداری و نوحه سرایی هستند.

عاشقان و شیفتگان اهل بیت عصمت و طهارت (ع) در این جزیره مانند سایر مسلمانان و شیعیان جهان در تمام روزهای سوگواری حضرت سیدالشهدا (ع) و از آن جمله روز اربعین آن حضرت، در زیارت و اقامه ماتم و عزاداری کوتاهی نکرده و یاد و خاطره حماسه سازان کربلا را گرامی داشته اند.

در چهلمین روز از شهادت اباعبدالله الحسین (ع) مردم مومن و ولایت مدار جزیره قشم نگین خلیج فارس در سوگ بزرگ مرد تاریخ شور و شعور حسینی را به نمایش گذاشتند و تاکید کردند که حیات اسلام مدیون خون پاک امام حسین (ع) و اصحاب و یاران با وفای اوست.

عصر (چهارشنبه) نیز قشموندان و ساحل نشینان بزرگ ترین جزیره ایرانی خلیج فارس پس از قرائت زیارت با فضیلت اربعین امام حسین (ع) و زیارت عاشورا، به تکریم و بزرگداشت این روز و احیای خاطره غم بار عاشورا به عنوان رمز تداوم شور عاشورایی می پردازند.

همچنین همزمان با اربعین حسینی و با حضور خیل عظیم عزاداران سید و سالار شهیدان حضرت ابا عبدالله‌ الحسین(ع) مراسم پیاده روی جاماندگان در این شهرستان مرزی عصر امروز در یک مسیر هشت کیلومتری انجام خواهد شد.

در این میان شهروندان ساکن در جزیره هنگام نیز شب گذشته و امروز با حضور در مساجد و حسینیه های این جزیره بر سر و سینه زده و در غم این مصیبت، اشک ماتم ریختند.

اربعین به عنوان چهلمین روز شهادت امام حسین (ع) و یارانش در صحرای کربلا در میان آزادی خواهان جهان و به خصوص شیعیان از اهمیت و جایگاه بالایی برخوردار است و بنا بر روایات اربعین حسینی در واقع به عنوان سالروز بازگشت اسرای کربلا از شام به عراق به مناسبت چهلمین روز شهادت امام حسین (ع) در ۲۰ صفر سال ۶۱ هجری قمری است.

اربعین به عنوان تنها بزرگداشت چهلمین روز شهادت امام معصوم در تقویم شمسی و قمری به ثبت رسیده و بر اساس یافته های پژوهشگران اسلامی و دینی این نخستین و تنها مراسم اربعین در دنیای اسلام است.

مطابق تقویم ۱۴۰۲، فردا چهارشنبه ۱۵ شهریور برابر با ۲۰ صفر ۱۴۴۵، اربعین حسینی است.

برای گرامیداشت چهلمین روز شهادت امام حسین (ع) و یاران ایشان هر سال آیین مذهبی راهپیمایی اربعین حسینی (ع) از نجف به مقصد کربلا با حضور گروه های مردمی از کشورهای مختلف برگزار می شود.

پیاده‌ روی اربعین، یکی از بزرگ‌ ترین، باشکوه‌ ترین، پرشور ترین و گسترده‌ ترین مناسک و مراسم عزاداری مسلمانان و شیعیان و در زمره عظیم‌ ترین اجتماعات مذهبی جهان است که رکوردی بیش از ۴۵ میلیون زائر کربلا را به نام خود ثبت کرده است.

در این راهپیمایی بی نظیر؛ زیباترین جلوه های ایمان، عشق، شور، معنویت، انفاق، ایثار، همدلی، همراهی و صمیمیت ترسیم شده است و در حال تبدیل شدن به بزرگ ترین و باشکوه ترین نماد فرهنگی و هویت ساز جهان تشیع و اسلام ناب محمدی (ص) است.

وظیفه اصلی پذیرایی از این سیل عظیم عاشقان حسینی و پیاده روندگان اربعین، بر دوش ملت مومن و عزیز ایران و عراق است که با استقرار موکب های گسترده و زیبا و بهره گیری از هدایای با برکت مردمی، از زائرین و عاشقان امام عاشورا و شیفتگان شهدای کربلا استقبال می کنند.

این حماسه بی مانند و جاودان و حرکت توام با شور و شعور، نشان دهنده اوج معرفت، محبت و عشق ملت های مسلمان و شیعه به خاندان رسالت و امامت و خانواده حضرت سیدالشهدا (ع) است که از آن فضایی سراسر شوق و شکوه و صفا بوجود می آید و پیوند عاطفی امت های اسلامی، خصوصا دو ملت ایران و عراق را عمق می بخشد.

جمعیت حاضر در این راهپیمایی همه ساله میلیون‌ ها نفر تخمین زده می شود و زائران ایرانی مسیر ۸۰ کیلومتری نجف اشرف تا کربلای معلی را برای پیاده‌ روی انتخاب می کنند؛ این مسیر شامل یکهزار و ۴۵۲ ستون (عمود) است که برای راهپیمایی پیش بینی شده و فاصله بین هر ستون با دیگری ۵۰ متر است.

با متوسط پیاده روی هفت تا هشت ساعت در هر روز، مسیر نجف تا کربلا سه تا چهار روز طول می کشد.

ستاد فرهنگی اربعین بر اساس بیانیه گام دوم انقلاب و توصیه‌ های رهبر معظم انقلاب اسلامی، در هماهنگی با دولت عراق، شعار «حیاتنا الحسین» را به عنوان شعار اربعینی امسال انتخاب کرده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا