اخبار مهماقتصادی

تامین مالی اجرای پُل خلیج فارس را به صورت جدی پیگیری می کنیم

رییس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت: موضوع تامین مالی اجرای پُل خلیج فارس را از محل مصوبات سفرهای استانی رئیس‌ جمهور به صورت جدی پیگیری می کنیم و امیدواریم این طرح توسعه کریدور شمال به جنوب کشور از طریق اتصال جزیره راهبردی قشم به سرزمین اصلی در آینده ای نزدیک اجرایی شود.

به گزارش پایگاه خبرقشم به نقل از ایرنا، محمدرضا رضایی کوچی روز چهارشنبه در حاشیه بازدید از مراحل اجرای پُل خلیج فارس در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، اظهار داشت: امروز در راستای بازدیدهای میدانی کمیسیون عمرانی مجلس شورای اسلامی به جزیره زیبای قشم سفر کرده ایم، در زمان حاضر جمعیت قابل توجهی بیش از ۱۰۰ هزار نفر از مردمی که در روستاهای این جزیره زندگی می کنند، دچار کمبود آب هستند که برای حل مشکل آنان با حضور مدیران آب و فاضلاب کشور تصمیماتی گرفته شده است.

وی ادامه داد: پیرو این تصمیمات مقرر شد واحدهای که در حال انجام عملیات عمرانی و شیرین سازی آب در جزیره قشم هستند، عملیات عمرانی و توسعه ای خود را هر چه سریع تر به پایان برسانند و سایر واحدهای دیگر هم کار خود را برای حل این مشکل با سرعت آغاز کنند، وزارت نیرو هم متعهد شد که خرید تضمینی آب را انجام دهد تا ان شاء الله حداکثر ظرف ۲ سال آینده مشکل آب شرب روستاهای این جزیره حل شود.

رییس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی توضیح داد: موضوع دوم بحث اتصال این جزیره به سرزمین اصلی توسط پُل خلیج فارس بود که قرارگاه خاتم الانبیا (ص) در زمان خیلی گذشته کار عمرانی این پل را آغاز کرده بود، منتهی این کار به دلایلی متوقف شده بود که در سفر آیت‌ الله سید ابراهیم رئیسی به این جزیره توافقاتی انجام و قرار شد که سازمان منطقه آزاد قشم هم برای اجرای این پُل یک آورده ای از فروش زمین ها داشته باشد.

رضایی کوچی اضافه کرد: در ادامه این تصمیمات بحث تهاتر نفت به بخش خصوصی را داشتیم که متاسفانه کار روی زمین مانده و هنوز اجرایی نشده است در تلاش هستیم که بعد از سفر به تهران جلسه ای با حضور مسوولین مرتبط با سفرهای رئیس‌ جمهور را برگزار کنیم، تا این کار انجام شود.

وی افزود: احداث و اجرای پُل خلیج فارس موضوع مهمی است و شاید مهم ترین مطالبه مردم در این جزیره این باشد که اجرای این پُل به پایان برسد، ما دانش فنی انجام این کار و پیمانکاران خوب و پای کار برای ساخت این پُل را در کشور داریم، اما موضوع اصلی بحث تامین منابع مالی است که با مدل های مختلفی از جمله تهاتر نفت می توانیم آن را تعریف کنیم که ان شاء الله این خاصه به حق مردم جزیره قشم به زودی محقق شود و مردم این جزیره بتوانند از این پُل استفاده کنند.

رییس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه جمعیت زیادی از سراسر کشور برای بازدید، تجارت و کسب و کار به این جزیره سفر می کنند، گفت: اکنون حمل و نقل خودروها و گردشگران برای ورود به این جزیره به صورت زمینی (سفر با خودروهای شخصی و عمومی از طریق بندر پهل بندرعباس به بندر لافت جزیره قشم و توسط شناورهای لندینگ کرافت) با زمان طولانی و رفت و آمدی سخت انجام می شود که با تکمیل این پُل در یک زمان کوتاه می توانیم هم مسیر ریلی را که طراحی کرده ایم و هم مسیر رفت و آمد خودروها و گردشگران را به آسانی انجام دهیم.

اعضای کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی امروز (چهارشنبه ۲۵ آبان ۱۴۰۱) با حضور در جزیره قشم به ترتیب از اسکله صیادی و موج شکن مردمی شهر سوزا، آب شیرین کن شهر سوزا با ظرفیت ۲ هزار متر معکب در روز، محل احداث پل خلیج فارس و اسکله گردشگری شهر طبل جزیره قشم بازدید کردند.

در جریان این بازدید چند ساعته افشار فتح الهی رییس هیات مدیره و مدیر عامل سازمان منطقه آزاد قشم، محمد محمدحسینی فرماندار شهرستان قشم، میرداد میردادی شهردار، حبیب بازماندگان قشمی رییس شورای شهر و جمعی از مدیران اجرایی و اداری استان هرمزگان و شهرستان مرزی قشم حضور داشتند.

 پُل خلیج فارس به طول سه هزار و ۴۳۰ متر شامل دهانه های ۳۶۰ متری و پایه های بر روی دریا، عرض عرشه ۳۲ متری دارای چهار مسیر رفت و آمد خودرو، یک مسیر رفت و آمد راه آهن و یک مسیر اضطراری و پیاده رو است که پس از اجرا می تواند جزیره قشم را به سرزمین اصلی متصل کند.

برای تکمیل یکی از چهار رکن طرح شبکه جامع ارتباطی خلیج فارس شامل توسعه بندر کاوه جزیره قشم، احداث ۹۲ کیلومتر بزرگراه از بندر کاوه و امتداد به خط سراسری از طریق پل خلیج فارس، احداث ۸۶ کیلومتر راه آهن از بندر کاوه و امتداد به خط سراسری از طریق پل خلیج فارس، احداث پل خلیج فارس به منظور تکمیل ارکان طرح بر روی دریا به حجم سرمایه گذاری بالغ بر ۴۰۰ میلیون یورو نیاز است.

این پُل در حد فاصل جزیره قشم به بندرعباس واقع شده و علاوه بر توسعه کریدور حمل‌ و نقل شمال – جنوب، توسعه اسکله کاوه و امکان احداث اتوبان و راه‌ آهن را نیز در این مسیر فراهم خواهد کرد.

با احداث پل خلیج فارس، ترانزیت کالا از منطقه آزاد قشم دارای توجیه اقتصادی می شود، به طوریکه بخش عمده کالا هایی که از طریق کریدور شمال – جنوب ترانزیت می شدند، از طریق این پُل، انجام شده و واردات و صادرات کالا بر اساس یکسری قوانین و مقررات راحت تر، صورت خواهد گرفت.

بر این اساس، هزینه‌ های حمل و نقل و زمان ترانزیت کالا از جزیره قشم کاهش یافته و قیمت تمام شده کالا و خدمات به دلیل ایجاد شبکه حمل و نقل ریلی و جاده‌ ای کمتر خواهد شد.

این طرح از نظر ابعاد اقتصادی، عمرانی، صنعتی، گردشگری و رفاهی از جایگاه مهمی در کشور برخوردار است و نقش حلقه ارتباطی مسیرهای دریایی سواحل پیرامونی قشم به شبکه حمل و نقل ریلی و جاده ای کشور را در امتداد ترانزیت آسیای میانه و واردات و صادرات دارد.

پل خلیج فارس از محدوده اسکله لافت در قشم به اسکله پهل در شهرستان خمیر متصل می شود و جزیره قشم را به سرزمین اصلی مرتبط خواهد کرد.

جزیره قشم با وسعت یک هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع از تنگه هرمز به موازات ساحل جنوبی ایران به طول ۱۳۵ کیلومتر و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر از توابع هرمزگان است و ۳۰۰ کیلومتر خط ساحلی دارد.

شهرستان قشم شامل جزیره‌های قشم، هنگام و لارک با حدود ۱۵۰ هزار نفر جمعیت از تنگه هرمز به موازات ساحل استان هرمزگان به طول ۱۵۰ و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر در میان آب‌های خلیج فارس گسترده شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا