اقتصادی

روابط سازنده ایران و روسیه یک فرصت اقتصادی برای تنگه هرمز است

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم گفت: برقراری روابط سازنده اقتصادی میان دولت‌های روسیه و جمهوری اسلامی ایران، یک فرصت خوب برای رونق و توسعه اقتصاد تنگه هرمز است.

به گزارش پایگاه خبری خبرقشم،  این مطلب را عادل پیغامی در دیدار هیات سرمایه‌ گذاری استان کراسنودار روسیه عنوان و اظهار داشت: جزیره قشم به عنوان بزرگترین جزیره ایران و بزرگترین جزیره غیر مستقل جهان دارای جذابیت ها و ظرفیت های فراوان اقتصادی، فرهنگی و گردشگری است.

وی توضیح داد: وجود مهمترین ژئوپارک جهانی غرب آسیا، جنگل های حرا، منابع طبیعی گاز و نفت و دیواره های طبیعی ساحلی که ظرفیت خوبی برای تبدیل شدن به اسکله های تجاری دارند، بخشی از مزیت های جزیره قشم است.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم با بیان اینکه احداث پُل خلیج فارس می تواند به توسعه اقتصادی منطقه کمک کند، افزود: احداث این پُل همراه با اجرای طرح هایی مانند توسعه اسکله کاوه، توسعه شهر فرودگاهی و همچنین فراهم شدن امکان اتصال به خط آهن سراسری می تواند منابع اقتصادی و اجتماعی برای جزیره قشم به همراه داشته باشد.

پیغامی با اشاره به اینکه قشم از سالیان گذشته نقش موثری در تجارت منطقه داشته است، تصریح کرد: این جزیره به عنوان جنوبی‌ ترین نقطه از کریدور جنوب به شمال، برای تجارت بین‌المللی و دسترسی کشور روسیه به آب‌ های آزاد نقش بسیار مهمی ایفا می‌کند.

وی اضافه کرد: پیش بینی ۲ هزار و ۶۰۰ هکتار زمین در هاب سلخ برای توسعه پروژه های نفت، گاز و انرژی، وجود سه شهرک صنعتی و برنامه ریزی برای احداث ۲ شهرک صنعتی جدید در غرب جزیره به همراه شهرک صنعتی تخصصی شیلات بخشی از طرح های موجود برای رونق اقتصادی و جذب سرمایه گذار در قشم است.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم ادامه داد: امیدواریم در آینده نزدیک با ایجاد یک بانک مشترک میان ۲ کشور در قشم، راه‌ اندازی دفاتر تجاری و گردشگری در ۲ کشور و همچنین پیمان خواهر خواندگی میان قشم و بندر سوچی در استان کراسنودار روسیه شاهد توسعه و رشد روابط اقتصادی و فرهنگی باشیم.

وی با اشاره به اینکه وجود قوانین ویژه اداره مناطق آزاد و معافیت های مالیاتی برای فعالان اقتصادی در قشم می تواند تسهیل کننده حضور سرمایه گذاران در این جزیره باشد، خاطرنشان کرد: مجوز تاسیس بانک آفشور و همچنین انجام معاملات ارزی با شرایط ویژه در منطقه آزاد قشم وجود دارد که می تواند مورد توجه سرمایه گذاران خارجی قرار بگیرد.

تهیه نقشه راه تسهیل کننده روابط اقتصادی دو طرف

معاون استاندار استان کراسنودار روسیه نیز در این جلسه بیان کرد: ظرفیت بسیاری در حوزه های اقتصادی و گردشگری در جزیره قشم وجود دارد و کارهای بزرگی نیز در این زمینه انجام شده است.

الکساندر راپل (Alexander Ruppel) ادامه داد: امیدوار هستیم مذاکرات خوب صورت گرفته میان ۲ طرف منجر به عملی شدن توافقات و نتیجه بخشی آنها شود.

وی با اشاره به اهمیت سرمایه گذاری در حوزه گردشگری، اظهار داشت: موضوع گردشگری یکی از مسایل مورد توجه سرمایه گذاران استان کراسنودار روسیه است و خوشبختانه توسعه این صنعت در ۲ طرف مورد توافق است.

معاون استاندار استان کراسنودار روسیه همچنین همکاری های اقتصادی براساس یک نقشه راه برای فعالیت در حوزه های زود بازده در طرح های تولیدی و صنعتی را یکی دیگر از موضوعات مورد علاقه سرمایه گذاران دانست.

به گفته راپل؛ تهیه و تدوین یک نقشه راه برای تسهیل و هدف گذاری فعالیت سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی به ویژه بازرگانان می تواند راهگشا باشد و با برنامه ریزی و استمرار روابط می توان کمبودها و سایر مسایل را رفع کرد.

وی خاطرنشان کرد: تاسیس یک شرکت مشترک میان منطقه آزاد قشم و استان کراسنودار از موضوعاتی است که می تواند همکاری های مشترک برای فعالیت های تولیدی و اقتصادی در ۲ طرف را تسهیل کرده و به نتیجه بخشی نزدیک کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا