آخرین خبرهاگزارش

تحول در صنعت نفت و انرژی قشم/ اسکله نفتی حرا امسال به بهره‌برداری می‌رسد

معاون اقتصادی و سرمایه‌گذاری منطقه آزاد قشم گفت: اسکله نفتی حرا با ظرفیت تخلیه و بارگیری ۱۴.۵ میلیون تُن فرآورده نفتی و حجم سرمایه ۵۳ میلیون یورو تا پایان امسال به بهره‌برداری می‌رسد.

به گزارش پایگاه خبری ساحل قشم به نقل از فارس، کیهان عباسیان اظهار داشت: اسکله نفتی حرا با ظرفیت تخلیه و بارگیری ۱۴.۵میلیون تن فرآورده نفتی و حجم سرمایه ۵۳ میلیون یورو تا پایان سال جاری به بهره‌برداری می‌رسد.

وی افزود: این پروژه در قالب قرارداد BOT میان سازمان منطقه آزاد قشم و شرکت گسترش انرژی پاسارگاد در حال انجام است.

معاون اقتصادی و سرمایه‌گذاری منطقه آزاد قشم تصریح کرد: اسکله نفتی حرا در واقع تاسیسات پشتیبان تامین خوارک و صادرات پالایشگاه و واحدهای تولیدی دیگر در منطقه است و پیگیری‌ لازم جهت دریافت مجوز ایجاد مرز رسمی صادرات فرآورده‌های نفتی از آن در حال انجام می‌باشد.

عباسیان با بیان اینکه مجموعا سه پروژه مهم در حوزه نفت و انرژی قشم در حال انجام است، ادامه داد: فاز نخست پالایشگاه شرکت بهین پالایش با ظرفیت تولید ۳۵ هزار بشکه نفت سنگین نیز تا پایان سال جاری به بهره‌برداری می‌رسد.

وی از مذاکره با وزارت نفت به‌ منظور تامین خوراک این پالایشگاه خبر داد و گفت: برای راه‌اندازی فاز ۲ این پالایشگاه نیز رایزنی لازم برای تامین خط اعتباری از طریق بانک صادرات در حال انجام است.

معاون اقتصادی و سرمایه‌گذاری منطقه آزاد قشم گفت: تمهیدات لازم در سخت‌ترین شرایط تحریم خارجی و داخلی توسط سازمان منطقه آزاد قشم برای حمایت از سرمایه‌گذاران طی سه سال اخیر صورت گرفته تا پروژه‌های مهم و دارای پیشرفت فیزیکی بالا تا پایان امسال به افتتاح شوند.

عباسیان عنوان کرد: فاز اول نیروگاه قشم مولد هم به ظرفیت ۷۰ مگاوات، همزمان با افتتاح از پالایشگاه نفت سنگین به بهره‌برداری می‌رسد.

وی اظهار داشت: توسعه ظرفیت نیروگاهی در فاز دوم این پروژه با هدف تولید ۳۲۰ مگاوات برق با همکاری توانیر و برق منطقه‌ای در حال اجراست و زیرساخت‌های پست ۲۳۰ کیلوولت با تامین خط لوله ۱۶ اینچ گاز آماده شده که تا هفته دولت سال آینده به بهره‌برداری خواهید رسید.

معاون اقتصادی و سرمایه‌گذاری منطقه آزاد قشم افزود: هم اینک منطقه آزاد قشم پذیرای طرح‌های فعال و درحال توسعه در حوزه نفت و انرژی شامل ۲ طرح آب و نیرو جمعا به ظرفیت اسمی تولید یک هزار مگاوات برق و 200 هزار مترمکعب آب شیرین است.

عباسیان ادامه داد: یک طرح پالایشگاهی به ظرفیت 70 هزار بشکه نفت فوق سنگین در روز، اسلکه نفتی با ظرفیت 14.5 میلیون تن، تولید انرژی خورشیدی به ظرفیت 10 مگاوات و تاسیسات سوخت‌رسانی به کشتی‌ها به ظرفیت تامین سوخت 2 میلیون تن در سال از دیگر طرح‌ها به شمار می‌رود.

وی اضافه کرد: بخش دیگری از طرح‌ها نیز سایت انبارش و ذخیره‌سازی نفت و فرآورده‌های نفتی با ظرفیت فعال 3.2 میلیون بشکه و ظرفیت نهایی 6.4 میلیون بشکه (در حال ساخت)، پالایشگاه شیرین‌سازی گاز و چندین طرح کلان را شامل می‌شود.

معاون اقتصادی و سرمایه گذاری سازمان منطقه آزاد قشم تصریح کرد: تربیت و استفاده از نیروهای متخصص بومی در پروژه‌های در حال فعالیت و در شرف بهره‌برداری از مسوولیت‌های اجتماعی شاخص طرح‌های اقتصادی منطقه آزاد قشم است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا