آخرین خبرهااجتماعیاقتصادیایران

استاندار هرمزگان: 596 پروژه در هفته دولت امسال افتتاح خواهد شد/خرداد 1400 حتی یک قطره فاضلاب به دریا نخواهد ریخت

استاندار هرمزگان گفت: در هفته دولت امسال 596 پروژه را با اعتباری بیش از 5 هزار میلیارد تومان به بهره‌برداری خواهیم رساند.

به گزارش پایگاه خبری ساحل قشم به نقل از خبرگزاری فارس ، فریدون همتی در یک نشست خبری آنلاین با خبرنگاران هرمزگان در آستانه هفته دولت به بیان دستاوردهای یک سال اخیر پرداخت و گزارشی از فعالیت‌های عمرانی، اقتصادی، بهداشتی و درمانی صورت گرفته در شهرهای مختلف استان را تشریح کرد.

برگزیده‌ای از این اظهارات در ادامه می‌آید.

** متناسب‌سازی شرایط برگزاری جلسات با وضعیت کرونا که در کشور بوجود آمده است، یکی از مهم‌ترین موضوعات در زمینه سلامت بود که استفاده از ظرفیت اینترنت و ارتباطات بر بستر وب تا حدودی این مشکلات را رفع کرده است.

** امیدوارم که در ایام محرم و عزای حسینی نیز هیأت‌های عزاداری و مردم با رعایت پروتکل‌های بهداشتی بتوانند با نهایت دقت، بهره کافی را از این مراسمات ببرند و در عین حال با مراقبت از سلامت عمومی در جامعه، مانع از شیوع بیماری کرونا شوند و در این زمینه با توصیه، تذکر و توجیه از سوی رسانه‌ها، توفیق بهره‌مندی از این ظرفیت عظیم معنوی برای همه فراهم شود.

** سیر نزولی کرونا در هرمزگان مدیون همت رسانه‌ها و رعایت پروتکل‌ها از سوی مردم است. بیش از 80 تا 90 درصد مردم اکنون ماسک می‌زنند و فاصله اجتماعی را رعایت می‌کنند که سبب شد تا بتوانیم از پیک ابتلا و وضعیت حاد این بیماری عبور کنیم.

** افتتاح ویدیوکنفرانسی پروژه‌های بزرگ عمرانی در کشور نیز به تبع شیوع کرونا شکل گرفته است و امسال در سال پایانی دولت دوازدهم، آخرین هفته دولت را برگزار می‌کنیم و با تقدیر از تلاش‌ همه دولت‌های گذشته باید بگوییم که همه دولت‌ها نیز هر کدام به قدر و سهم و شرایط خودشان، تلاش‌های بزرگی کردند و اگر امروز در یک جایگاهی خوبی در همه بخش‌ها قرار داریم و توسعه و عزت و پیشرفت وجود دارد، حاصل تلاش دولت‌ها بوده است.

** باید گزارش کار دقیقی از اقدامات دولت در هرمزگان با پیگیری معاون سیاسی و امنیتی و روابط عمومی تهیه شود و تبدیل به کتاب شود. حتی لازم است برای دیگر دولت‌ها نیز در استان تهیه شود تا مورد استفاده مردم، پژوهشگران، دانشجویان و فعالان سیاسی و اجتماعی و … قرار گیرد.

** تعداد 8897 پروژه در طول 7 سال اخیر در هرمزگان انجام شده است که 60 درصد اعتبار اجرای آنها توسط دولت تأمین شده است. ما در سال 98 معادل 620 پروژه با و امسال 596 پروژه با اعتباری بیش از 5 هزار میلیارد تومان را افتتاح خواهیم کرد.

** برخی پروژه‌ها را در طول هفته‌های گذشته با حضور ویدیوکنفرانسی رییس جمهور افتتاح کردیم.

** بیشترین پروژه‌ها در بخش مسکن و عمران شهری و روستایی با 251 پروژه. بندرعباس با 134 پروژه در صدر شمار پروژه‌های هفته دولت قرار دارد.

** نوسازی مدارس با 71 پروژه بیشترین تعداد پروژه‌ها را در هفته دولت برای افتتاح دارد.

** در بخش انرژی، 20 پروژه مهم در استان آماده بهره‌برداری است که با بهره‌برداری از آنها ضمن تثبیت شبکه، تولید برق در استان نیز تقویت خواهد شد.

** کریدور شلمچه تا سیستان و بلوچستان که یک پروژه عظیم ملی است، بیش از 870 کیلومتر آن در هرمزگان قرار دارد. وضعیت پیشرفت پروژه در قطعات مختلف آن در استان به طور دقیق رصد شده است و مصمم هستیم که کریدور غرب را تا پایان سال تکمیل و افتتاح رسمی کنیم که بیش از 400 کیلومتر را بالغ می‌شود. 

** با پیمانکاران و مشاوران این پروژه‌ها جلسه ویژه‌ای داشتم و هفتگی کنترل خواهیم کرد و مدیر ویژه‌ای نیز برای آن منطقه انتخاب کرده‌ام و باید طبق برنامه‌ریزی کار پیش برود و البته تأمین مالی پروژه بسیار مهم است که 100 میلیارد تومان از سازمان برنامه تأمین و 100 میلیارد نیز از محل واحدهای قیر فعال در غرب استان قرض خواهیم گرفت که بتوانیم گشایشی در تأمین اعتبارات آن فراهم و قطعات غیرفعال را نیز فعال خواهیم کرد.

** این که بنده تأکید بر زمان قرار دادن برای افتتاح پروژه‌ها دارم به خاطر آن است که به توان و همت نیروها باور دارم و تلاش خودمان را با تمام توان خواهیم کرد که به هدف دست پیدا کنیم و وقتی مردم نیز تلاش ما را ببینند، حتی اگر 10 روز نیز وعده ما جابجا شد، باز مردم می‌پذیرند و ما در انجام این پروژه همه توان خودمان را قرار خواهیم داد تا بیش از 400 کیلومتری که از این کریدور مهم در غرب استان ما قرار دارد، تا پایان سال ساخته و تکمیل شود.

** در بخش آب در استان، برنامه‌های بزرگی در این دولت رخ داده است. بیش از 15 آبشیرین‌کن کوچک و دو آبشیرین عظیم 100 هزار و یک میلیون مترمکعبی در استان ساخته و یا در حال ساخت است. تا پایان امسال 3 فاز دیگر آن معادل 60 هزار مترمکعب از آبشیرین‌کن 100 هزار مترمکعبی وارد مدار می‌شود.

** آبشیرین‌کن عظیم یک میلیون مترمکعبی نیز تا آبان‌ماه وارد فاز افتتاح خواهد شد و 200 هزار مترمکعب آب با کیفیت را وارد مدار می‌کند که 50 هزار مترمکعب آن را برای آب شرب بندرعباس، خرید تضمینی خواهیم کرد. این حرکت سبب خواهد تا آرزوی دیرینه مردم میناب محقق و آسیبی که دشت میناب دیده بود را نیز رفع کردیم.

** هر مترمکعب آب شیرین از آبشیرین‌کن معادل 20 هزار تومان برای دولت تمام می‌شود.

** برای انتقال آب تولیدی آبشیرین‌کن‌ها به بندرعباس حدود 400 میلیارد تومان اعتبار نیاز بود که از ظرفیت بخش خصوصی بهره‌ گرفتیم.

** این دولت، بحران آب را در بندرعباس حل کرد تا این شهر مهم ساحلی کشورمان در معرض تنش آبی نباشد و بحمدالله پروژه‌های مرتبط در این زمینه یکی پس از دیگری 

** در بشاگرد دو پروژه بزرگ آبرسانی با 400 میلیارد تومان اعتبار انجام داده و در حال انجام هستیم. مرکز بشاگرد و چندین روستا تاکنون از طریق این خط انتقال به آب دسترسی پیدا کرده‌اند و آب شرب 55 روستا را نیز در بشاگرد از طریق یک سد کوچک تأمین کرده‌ایم.

** در حوزه راه نیز در بشاگرد کارهای بزرگی در جریان است. اگر 20 سال هم طول می‌کشید با اعتبارات دولتی نمی‌شد کار را در بشاگرد تمام کرد اما اکنون با معادله جدیدی، خودمان 50 کیلومتر را در استانداری متقبل شدیم و 40 کیلومتر را نیز راهداری وارد کار شده است. در حال مذاکره با سپاه هستیم تا آنها نیز پای کار بیایند تا بتوانیم تا پایان سال 180 کیلومتر مسیر را بازگشایی کنیم.

** اکنون صنایع غرب هرمزگان خیلی خوب پای کار توسعه استان هستند. در یک قلم بیش از 40 میلیارد تومان قیر رایگان برای راه‌های بشاگرد از یکی از صنایع گرفتیم.

** 6 دبیرستان شبانه‌روزی در بشاگرد ساخته شده است. 80 نیسان این بچه‌ها را در طول روز و هفته جابجا می‌کرد که با احداث این 6 مدرسه شبانه‌روزی، دیگر شاهد تلفات ناشی از جابجایی روزانه با نیسان نخواهیم بود.

** برای ساخت 10 هزار واحد مسکونی در استان در حال آماده‌سازی پروژه و زمینه‌های آن هستیم. البته برای طرح مسکن ملی استقبال خوبی در استان صورت نگرفته است. ما تجربه مسکن مهر را داریم و دیگر برخی اشتباهات و خطاها در این زمینه تکرار نخواهد شد.

** در چند محله شهر بندرعباس نظیر چاهستانی‌ها، گل‌کنی، اسلام‌آباد و … وارد شده‌ایم و شهرداری طرحی را آماده کرده که 4 هزار واحد مسکونی را بتوانیم در این محلات بسازیم. در محله چاهستانی‌ها هرچقدر مردم همکاری کنند، می‌توانیم به بازآفرینی شهری کمک کنیم.

** در حوزه مدرسه سازی در هرمزگان با کمک صنایع غرب بندرعباس، خیران و بنگاه‌ها 100 مدرسه جدید در استان می‌سازیم و 100 مدرسه را نیز نوسازی خواهد ساخت. تا مهر 1400 حدود 200 مدرسه به طور کامل تحویل خواهد شد. میانگین ساخت مدرسه در سال در هرمزگان 20 تا 30 مدرسه بود اما ما با یک کار بزرگ 200 مدرسه را در یک سال ساخته و می‌سازیم.

** برآورد ما این است که تا خرداد 1400 دیگر قطره‌ای از فاضلاب بندرعباس وارد دریا نخواهد شد.

** معاونان بنده بیشترین تلاش را برای توسعه استان انجام می‌دهند. گاهی بیان می‌کنند که کار دستگاه‌های اجرایی را انجام می‌دهند که من به آنها می‌گویم که جز این کار پیش نمی‌رود.

** فضای همدلی خوبی میان نمایندگان و استانداری در جریان است که در هیچ استانی این چنین نیست. باید از این روابط صیانت کنیم.

** همدلی و وحدت بیشترین تأثیر را در توسعه دارد.

** در همین دولت 6 نیروگاه در استان افتتاح کردیم. قطعی برق در استان دیگر وجود ندارد.

** تا پایان امسال به 20 هزار هکتار اراضی پرورش میگو خواهیم رسید. 10 هزار تن تولید ماهی در قفس اکنون در استان داریم که آن را تا پایان دولت به 50 هزار تن خواهیم رساند.

** دو پالایشگاه عظیم در شرق هرمزگان و در سواحل مکران کلید خورده است. 

** نیروگاه 1400 مگاواتی سیریک نیز در دست پیگیری است که انرژی را در سواحل مکران برای توسعه فراهم خواهد کرد.

** 43 میلیارد تومان پروژه فرهنگی و گردشگری در استان افتتاح خواهد شد.

** بنایی برای تغییر مدیران در استان نداریم مگر مدیری خودش بخواهد که جابجا شود. فرماندار میناب از جمله این موارد بود که جابجا شد.

** از برخی دستگاه‌ها انتظار تحرک بیشتری داریم. باید برنامه‌ریزی و تلاش بیشتری از خودشان نشان دهند. تغییر برای کسانی است که مطابق توقعات منطقی نمی‌توانند تلاش کنند. بنای ما بر ثبات مدیران در استان است. 

** اصلا نباید روحیه خستگی در مدیران استان حاکم شود. شب و روز باید با نشاط تلاش کرد تا چرخ توسعه استان سرعت بگیرد.

** برای حل مشکل زیرساخت‌های ارتباطی بخصوص در شرق استان، تلاش‌های خوبی انجام شده است. الان برنامه‌های خوبی در بشاگرد در این زمینه توسط مخابرات در حال انجام است. عین درخواست ما در مورد بشاگرد با دستور وزیر ارتباطات اجابت شده است. کارهای خیلی خوبی در شرق استان در این مدت انجام داده‌اند و در حال انجام هستند.

** خبرنگاران بدون مسکن حتما از طریق اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان نام‌نویسی کنند.

** از مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان به طور جد تقدیر می‌کنم که گام‌های خیلی خوبی در حوزه فرهنگ و ایجاد زیرساخت‌های فرهنگی برداشتند و توجه ما را به سمت فرهنگ و هنر استان جلب کردند.

** در حوزه جزایر استان هرمزگان با پیگیری‌های وزیر کشور، کارهای خیلی خوبی در جریان است.

** در دیداری که با مدیرعامل ایران خودرو، برای خرید تیم پیکان مذاکراتی داشتیم. البته فراز و فرودهایی در این زمینه وجود دارد. ما شرکتی را تأسیس خواهیم کرد که سهام آن را شرکت‌های بزرگ صنعتی غرب بندرعباس خواهیم داد. این شرکت باشگاه‌داری خواهد کرد و حمایت از حوزه ورزش را در رشته‌های مختلف و در لیگ‌های مختلف انجام خواهد داد. این حرکت در یک افق 5 ساله منجر به رشد ورزش هرمزگان در سطوح حرفه‌ای خواهد شد.

** از فولاد هرمزگان که در این زمینه به خوبی وارد شده است، سپاسگزارم. البته باید شرکتی در این زمینه ایجاد کنیم که بتوانیم با رعایت ملاحظات قانونی گام برداریم و این شرکت بتواند در سایر حوزه‌های اقتصادی نیز قدم بردارد و منابع لازم برای حمایت از ورزش استان تأمین کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا