سلامت

۱۲ نوزاد مبتلا به کم‌کاری تیروئید در قشم شناسایی شدند

مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان قشم گفت: با غربالگری ۲ هزار و ۸۳۶ نوزاد، ۱۲ کودک مبتلا به کم کاری مادرزادی تیروئید در این جزیره شناسایی شدند.

به گزارش پایگاه خبری خبرقشم، دکتر مرادی اظهار کرد: آزمایش کم کاری مادرزادی تیروئید بسیار ساده است و به صورت گرفتن یک یا چند قطره خون از پای نوزدان سه تا پنج روزه بر روی یک کاغذ مخصوص انجام می شود که دردی برای آنان ندارد.

وی سه تا پنج روزگی نوزاد را سه روز طلایی برای تشخیص کم کاری مادرزادی تیروئید و و فینل کتونوری نوزادان عنوان کرد و گفت: تیروئید، غده ای است که در بخش جلوی گردن واقع شده و ترشحات آن، نقش عمده ای در رشد و تکامل تمام اعضای بدن به خصوص مغز در هر فرد را به عهده دارد؛ عقب ماندگی ذهنی، ناشنوایی، لالی، کوتاهی قد و کم هوشی از عوارض کم کاری تیروئید است.

مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان قشم توضیح داد: غربالگری ۲ هزار و ۸۳۶ کودک از نظر کم کاری مادرزادی تیروئید نوزاد و فینل کتونوری در سه پایگاه شهری قشم، ۱۰ مرکز خدمات جامع سلامت و بیمارستان پیامبر اعظم (ص) قشم در سال ۱۴۰۱ انجام شده است.

دکتر مرادی با اشاره به تحت درمان بودن ۱۲ نوزاد به موقع شناسایی شده مبتلا به کم کاری تیروئید مادرزادی، افزود: طبق آمار ثبت احوال شهرستان قشم ۱۰۰ درصد غربالگری کودکان انجام شده است که ۸۴ درصد این نوزادان در فاصله زمانی سه تا پنج روزگی غربالگری شده اند.

وی با مهم عنوان کردن زمان سه تا پنج روزگی غربالگری در تشخیص به موقع این بیماری توضیح داد: غربالگری نوزادان در این فاصله زمانی از سوی ماما و مراقبین سلامت در پایگاه ها، مراکز خدمات جامع سطح این شهرستان مرزی و پرستاران آموزش دیده در بیمارستان پیامبر اعظم (ص) قشم انجام می گیرد.

مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان قشم اضافه کرد: از مهمترین عوارض بیماری کم کاری تیروئید در نوزادان، عقب ماندگی ذهنی است که با غربالگری به موقع و تحت درمان قرار گرفتن ضمن جلوگیری از بروز این اختلال، کاهش هزینه های ناشی از درمان بیماری را در بر خواهد داشت.

بتول تختی کارشناس مسوول واحد مبارزه با بیماری های غیر واگیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان قشم در خصوص غربالگری نوزادان گفت: غربالگری نوزادان به آزمونهایی گفته می شود که چند روز اول زندگی نوزادان انجام شده و نوزادانی که ممکن است بیمار باشند از نوزادانی که احتمالا بیمار نیستند جدا شده، پس از غربالگری و تعیین موارد مشکوک آزمایش های تایید تشخیص انجام، تا ابتلا به بیماری آشکار شود.

وی افزود: بیماری کم کاری تیروئید نوزادان به وضعیتی گفته می شود که غلظت هورمون های تیروئید در جریان خون نوزاد کم شده و کمبود این هورمون در طول دوران زندگی جنینی و یکسال اول بعد از تولد، با طیف وسیعی از اختلالات عصبی و روانی توام است که می تواند به صورت گذرا و یا دائمی باشد.

مسوول واحد مبارزه با بیماری های غیر واگیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان قشم با اشاره به بیماری فینل کتونوری (PKU) بیان داشت: این بیماری به علت کمبود نوعی آنزیم در کبد نوزادان به وجود می آید که در صورت ابتلای نوزاد و تشخیص به موقع، با رژیم غذایی مناسب و مراقبت های لازم، بیماری قابل درمان است و میزان موفقیت در درمان بستگی به زمان شروع درمان و مراقبت های بعد از آن دارد.

تختی بهترین راه تشخیص بیماری کم کاری تیروئید و فینل کتونوری غربالگری نوزادان در زمان مطلوب سه تا پنج روزگی بعد تولد عنوان کرد و ادامه داد: با انجام غربالگری و درمان به موقع می توان ناتوانی حاصل از بیماری و هزینه های اقتصادی ناشی از بیماری را کاهش داد تا به دنبال آن کیفیت زندگی بیماران و خانواده آنها ارتقاء یابد.

بیماری کم کاری تیروئید نوزادان به وضعیتی گفته می شود که به هر علتی غلظت هورمون های تیروئید در جریان خون نوزاد کم باشد و این بیماری یکی از شایع ترین علل قابل پیشگیری عقب ماندگی ذهنی محسوب می شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا