مذهبی

امام رضا (ع) قله رفیع کمال و فضیلت در مرتبه اعلای الهی است

 رییس تبلیغات اسلامی قشم با بیان اینکه امام رضا (ع) قله رفیع کمال و فضیلت در مرتبه اعلای الهی است، گفت: در آستانه فرا رسیدن ولادت با سعادت عالم آل محمد (ص) باید شخصیت اخلاقی و معنوی این امام رئوف به مردم به ویژه جوانان و نوجوانان معرفی شود.

به گزارش پایگاه خبری خبرقشم، با اشاره به اینکه شناخت مقام ومرتبه اهل بیت (ع) شرط در امان بودن از عقوبت الهی است، اظهار کرد: وجود مبارک و آسمانی امام رضا(ع) در نیشابور با بیان روایت مشهور “سلسله الذهب” – «کَلِمَةُ لا اِلهَ اِلاَّ اللّهُ حِصْنی فَمَنْ دَخَلَ حِصْنی اَمِنَ مِنْ عَذابی» – تکلیف همه مسلمانان را معلوم کردند که (کلمه) لا اِلهَ اِلاَّ اللّه دژ محکمی است که هر کس وارد آن شود از عذاب الهی در امان است و شرط آن شناخت و مقام رفیع اهل بیت (ع) است.

رییس تبلیغات اسلامی قشم با اشاره به القاب حضرت امام رضا (ع) گفت: رئوف، رضا و عالِم، سه صفت و لقب بارز آن حضرت است.

حجت الاسلام کاظمی توضیح داد: مطابق روایات وارده رضا صفتی طرفینی (دو طرفه) و یکی از مهمترین نکاتی است که برای تکامل انسان ها لازم و ضروری است.

وی اضافه کرد: انسان ها باید از آنچه خدا برایشان در مسیر زندگی مقدر کرده راضی باشند و هم به گونه ای زندگی کنند که مورد رضایت خداوند باشد و این معنای حقیقی رضا است که باید سرلوحه زندگی مسلمانان به ویژه شیعیان قرار گیرد.

رییس تبلیغات اسلامی قشم از برگزاری جشن میلاد فرخنده هشتمین خورشید آسمان امامت و ولایت حضرت علی ابن موسی الرضا (ع) در سراسر سرزمین آب و آفتاب خبر داد و گفت: این جشن های فرخنده با انجام سخنرانی مذهبی با موضوع سیره عملی حضرت امام رضا (ع)، قرائت قرآن، اجرای سرود، قرائت زیارت امین الله، مدیحه خوانی، برگزاری مسابقات حضوری فرهنگی، در مساجد شهرها و روستاهای جزیره قشم نگین خلیج فارس برگزار خواهد شد.

وی افزود: جشن میلاد فرخنده هشتمین امام شیعیان جهان از شامگاه سه شنبه ۹ خرداد از ساعت ۲۰ با برگزاری مراسم محوری ولادت سلطان دین، ولی الله اعظم، ثامن الحجج، علی بن موسی الرضا – علیه و علی آبائه و ابنائه آلاف التحیه و الثناء در مسجد امام رضا (ع) سرزمین آب و آفتاب شهرستان قشم برگزار می شود.

حجت الاسلام کاظمی گفت: طبق برنامه ریزی های انجام شده قرار است با برپایی موکب ها و ایستگاه های صلواتی جشن میلاد امام رضا (ع) از سوی دوستداران اهل بیت رسول الله (ص) و مسلمانان اهل سنت شهر رمکان جزیره قشم مراسم دیگری در مسجد امام صادق (ع) این شهر از ساعت ۲۰ سه شنبه شب با توزیع شیرینی و شربت در میان شهروندان و شیرین کردن کام مردم، شیرینی ولادت آن حضرت را دو چندان کنند.

امام علی بن موسی الرضا (ع) هشتمین پیشوای شیعیان، در یازدهم ذیقعده سال ۱۴۸ هجری قمری در مدینه منوره و در خانه امام موسی کاظم(ع) و بانو نجمه دیده به جهان گشود.

نام مبارک امام هشتم علی و کنیه آن حضرت ابوالحسن و مشهورترین لقب های ایشان رضا و عالم آل محمد (ص) است.

حضرت علی بن موسی الرضا (ع) مانند دیگر پیشوایان معصوم (ع) به زیور فضایل اخلاقی و کمالات نفسانی آراسته و از هر گونه زشتی و پلیدی و رذایل اخلاقی منزه بود و در این راه گفتار و رفتارش الگو و سرمشق دیگران بود.

ایشان در زهد و عبادت، تواضع و فروتنی، جود و بخشش، بردباری، عزت نفس، ایثار و شجاعت، رسیدگی به امور مردم، امر به معروف و نهی از منکر، تربیت شاگردان و مبارزه با انحراف های فکری و کفرآمیز (الحادی) سرآمد عام و خاص بود.

این امام همام بعد از شهادت امام موسی کاظم (ع) پیشوای هفتم شیعیان در سال ۱۸۳ هجری قمری در سن ۳۵ سالگی عهده دار مسوولیت امامت و رهبری شیعیان شد و دوران ایشان مقارن بود با خلافت خلفای عباسی که سختی ها و رنج بسیاری را بر امام روا داشتند.

مأمون عباسی که بعد از قتل برادر خود امین به خلافت رسیده بود، با رایزنی وزیر خود فضل بن سهل قصد کرد تا دست به خدعه ای بزند، از این رو برای نظارت بر عملکرد امام (ع) تصمیم گرفت ایشان را از مدینه به خراسان منتقل کند تا با پیشنهاد خلافت و ولایت عهدی، حکومت خویش را در میان مردم موجه جلوه دهد.

امام رضا (ع) پس از هفده سال سکونت در مدینه و تبلیغ دین و ارشاد مردم، با نقشه و حیله مأمون عباسی، راه خراسان را در پیش گرفت هر چند که امام با موضوع ولایت عهدی مخالف بود اما سرانجام با اصرار و تاکید های فراوان، این امر را با شرط اینکه «احدی را به عنوان والی در کار دولتی منصوب نکند»، «هیچ کس را عزل نکند»، «هیچ رسمی را نقض نکند» و «در امور دولتی مشاوری از دور باشد» پذیرفت.

مأمون که اشتیاق که مردم نسبت به امام و اعتبار بی همتای امام را در میان ایشان می دید و خدعه هایش بی اثر ماند در سحرگاه آخر صفر سال ۲۰۳ هجری قمری امام رضا (ع) را در سن ۵۵ سالگی به شهادت رساند.

پیکر مطهر این امام بزرگوار در شهر توس به خاک سپرده شد، هم اکنون آرامگاه امام رضا (ع) میزبان عاشقانی است که از سراسر جهان برای زیارت راهی این مکان مقدس می شوند تا قلب هایشان را به پنجره فولادی اش گره بزنند و برای ظهور آخرین منجی عالم بشریت، حضرت بقیة الله الاعظم (روحی و ارواحنا له الفداء) دعا کنند.

 از یکم ذیقعده سالروز تولد حضرت معصومه (س) تا یازدهم ذیقعده ولادت حضرت علی بن موسی الرضا (ع) به عنوان دهه کرامت نام نهاده شده و روز ششم ذیقعده که در میانه این دهه قرار دارد به عنوان روز بزرگداشت حضرت احمد بن موسی الکاظم شاهچراغ (ع) نامگذاری شده است.

امسال اول ذی العقده سالروز تولد حضرت معصومه (س) مصادف با ۳۱ اردیبهشت، بزرگداشت حضرت احمد بن موسی الکاظم شاهچراغ (ع) برابر با پنجم خرداد و میلاد حضرت علی بن موسی الرضا (ع) مصادف با دهم خردادماه است.

در آستانه میلاد فرخنده هشتمین امام شیعیان جهان حضرت امام رضا (ع) شهر قشم غرق در نور و شادی شده و خیابان ها، معابر، میادین، سر در ادارات و مغازه ها با پرچم و چراغ های رنگین تزیین شده است.

قرار است به میمنت این ایام فرخنده، چندین زوج جوان قشمی نیز زندگی مشترک خود را در روزهای پیش رو آغاز کنند.

محبت اهل بیت پیامبر (ص) تنها به شیعیان جزیره قشم خلاصه نمی شود و امامان معصوم (ع)، به عنوان فرزندان رسول مکرم اسلام در دل و جان مسلمانان اهل سنت سرزمین آب و آفتاب نیز جایگاهی ویژه و والا دارند و از آن میان توجه و علاقه قشموندان سنی مذهب به امام رئوف حضرت علی بن موسی الرضا علیه السلام خود حکایتی دگر است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا