مذهبی

پرداخت زکات در قشم ۳۰ درصد افزایش یافت

رییس کمیته امداد شهرستان قشم گفت: مردم بزرگ ترین جزیره ایرانی خلیج فارس هفتاد میلیارد ریال زکات ظرف ۶ ماه نخست امسال پرداخت کردند که در همسنجی با سال گذشته ۳۰ درصد افزایش داشته است.

به گزارش پایگاه خبری خبرقشم، رضا تارک اظهار داشت: در مدت مشابه سال گذشته پنجاه میلیارد ریال زکات جمع‌آوری شد که این میزان امسال به هفتاد میلیارد ریال افزایش یافت.

وی با بیان اینکه زکات یک فرضیه الهی است که موجب تطهیر روحی و پاک شدن مال و ثروت می شود، گفت: پرداخت زکات و اجرای این فرضیه الهی از راه های دستیابی به عدالت اجتماعی و تعدیل ثروت در جامعه است.

رییس کمیته امداد شهرستان قشم ادامه داد: بیشترین میزان زکات جمع آوری شده در این جزیره برای پرداخت امور حمایتی و معیشتی هزینه می شود.

تارک به آثار و برکات پرداخت زکات در توسعه و آبادانی روستاها اشاره کرد و گفت: ایجاد اشتغال در روستاها، کاهش مهاجرت روستاییان به شهرها و اجرای طرح های عام المنفعه و عمرانی در روستاها از دیگر اثرات پرداخت زکات در روستاها و مصرف آنها در همان منطقه است.

برابر قول فقیهان زکات بر ۹ چیز از جمله گندم، جو، خرما، کشمش، طلا، نقره، شتر، گاو و گوسفند واجب است و یکی از واجبات مالی و عبادی بوده که در نظام اسلامی از اهمیت بالایی برخوردار است.

گفته شده اگر زکات اموال مطابق آنچه که در فقه اسلامی آمده مورد عمل قرار گیرد و به مرحله اجرا درآید، بیشتر کمبودهای اقتصادی، فاصله های طبقاتی و نیازهای مستمندان برطرف می ‌شود و در جامعه اسلامی، عدالت اجتماعی به پا خواهد شد.

اداره کمیته امداد شهرستان مرزی قشم سه هزار و ۶۴۴ هزار خانوار (هفت هزار و ۵۰۰ نفر) تحت پوشش دارد که خانواده‌ های تحت پوشش ماهیانه در مجموع ۳۰ میلیارد ریال مستمری دریافت می‌ کنند.

خانوارهای تحت حمایت این اداره شامل ۲ هزار و ۵۸۸ زن سرپرست خانوار (۷۱ درصد) و هزار و ۵۶ مرد سرپرست خانوار (۲۹ درصد) است که ۲ هزار و ۶۹۸ خانوار (۷۴ درصد) از آنان ساکن روستاها و ۹۴۶ خانوار (۲۶ درصد) آنها ساکن در مناطق شهری جزیره قشم هستند.

از این تعداد مددجو ۲ هزار و ۹۸۳ خانوار (۸۲ درصد) اهل سنت و ۶۶۱ خانوار (۱۸ درصد) اهل تشیع هستند.

فوت شوهر (هزار و ۶۶۹ خانوار – ۴۶ درصد)، مرد سرپرست سالمند (۹۴۴ خانوار – ۲۶ درصد) و بانوان مطلقه (۶۶۴ خانوار – ۱۸ درصد) سه دلیل وابستگی خانوارهای تحت حمایت به اداره کمیته امداد این شهرستان مرزی است که سه هزار و ۲۷۷ خانوار معادل ۹۰ درصد به واسطه این سه دلیل تحت حمایت این اداره قرار دارند.

این اداره حمایت از هزار و ۵۰ نفر فرزند یتیم و محسنین را بر عهده دارد که از این تعداد ۵۷۴ نفر از فرزندان ایتام و ۴۷۶ نفر از فرزندان محسنین (۵۴۶ فرزند دختر و ۵۰۴ فرزند پسر) هستند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا