آخرین خبرهااقتصادی

جزیره قشم تا پایان ماه‌جاری در تأمین برق خودکفا می‌شود/ بورسی شدن نیروگاه گیلان تا پایان تیرماه

مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری برق و انرژی غدیر از بورسی شدن نیروگاه گیلان تا پایان تیرماه خبر داد و گفت: با به بهره برداری رسیدن واحدهای گازی نیروگاه قشم، این جزیره در تأمین برق خود خودکفا می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری ساحل قشم به نقل از تسنیم از قشم ، سید فریدالدین معصومی، مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری برق و انرژی غدیر در نشستی خبری اظهار داشت: نیروگاهی 500 مگاواتی در جزیره قشم با توان داخلی در حال ساخت است که تا پایان تیرماه دو واحد گازی آن به مجموع ظرفیت 340 مگاوات به مدار بهره برداری وارد می شود.

وی افزود: نیاز برق جزیره قشم در زمستان حدود 100 مگاوات و در تابستان حدود 280 مگاوات است، در حالی که ظرفیت تولید برق در این جزیره حدود 80 تا 100 مگاوات است و بقیه نیاز برقی جزیره قشم با واردکردن برق از بندرعباس تأمین می شود اما با به بهره برداری رسیدن واحدهای گازی نیروگاه قشم، علاوه بر اینکه این جزیره در تأمین برق خود خودکفا می‌شود، این ظرفیت را دارد که مازاد برقی تولیدی را به دیگر بخش‌های استان هرمزگان ارسال کند.

معصومی با بیان اینکه واحد بخار 160 مگاواتی این نیروگاه نیزپس از بهره برداری از بخش گازی، تکمیل شده و به بهره برداری خواهد رسید، گفت: در پاییز سال 1400، واحد بخار این نیروگاه به بهره برداری می رسد و ظرفیت اسمی تولید برق در نیروگاه قشم به 500 مگاوات می رسد.

وی ادامه داد: میزان سرمایه گذاری این نیروگاه 308 میلیون یورو بوده که از این رقم، 203 میلیون یورو از تسهیلات صندوق توسعه ملی و 67 میلیون یورو از آورده سهامداران تأمین می شود.

مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری برق و انرژی غدیر با بیان اینکه راندمان خالص این نیروگاه پس از تبدیل شدن به سیکل ترکیبی به 49 درصد می‌رسد، گفت: پیشرفت احداث واحد اول گازی این نیروگاه هم‌اکنون 97 درصد و پیشرفت احداث واحد دوم گازی این نیروگاه 94 درصد است.

معصومی در خصوص ورود نیروگاه‌های تحت مالکیت هلدینگ غدیر به بورس گفت: نیروگاه گیلان با سرمایه 4300 میلیارد تومان تا پایان تیرماه وارد بورس می شود که با توجه به صورت مالی خوبی که دارد، پیش‌بینی می کنیم این عرضه با استقبال مواجه شود.

وی افزود: همچنین عرضه نیروگاه هرمز در بورس و همچنین عرضه سهام هلدینگ سرمایه گذاری برق و انرژی غدیر در بورس در دستور کار قرار دارد.

مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری برق و انرژی غدیر با اشاره به نامه ارسالی سندیکای تولیدکنندگان برق به وزارت نیرو و دولت مبنی بر حل مشکلات ناشی از بدهی‌های ارزی نیروگاه‌های خصوصی در سال گذشته گفت: این موضوع از سوی سازمان برنامه و بودجه در حال پیگیری است، اگرچه وزارت نیرو هیچ کدام از سه پیشنهاد ارائه شده را نپذیرفت اما این پیشنهادات و راه‌حل‌های ارائه شده در نهاد ریاست جمهوری در حال بررسی است و قرار است با ارائه جمع‌بندی موضوع، به سران قوا برای تصمیم گیری ارائه شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا