مذهبی

آیین تحویل سال نو در امامزاده سید مظفر (ع) قشم برگزار می شود

رییس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان قشم گفت: آیین ویژه تحویل سال نو در امامزاده سید مظفر (ع) با تلاوت کلام وحی و گستراندن سفره هفت سین با حضور قشموندان و مسافران نوروزی برگزار می شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خبرقشم به نقل از ایرنا، حجت الاسلام احمد غلامی افزود: قرائت زیارت آل یاسین، ادعیه ماه شعبان، دعای تحویل سال و پخش مستقیم سخنرانی حضرت آیت‌الله امام خامنه‌ای(مدظله العالی) رهبر معظم انقلاب از دیگر برنامه های ویژه آیین تحویل سال نو در امامزاده سید مظفر (ع) جزیره قشم است.

وی ادامه داد: همچنین شماری از قشموندان و مسافران نوروزی ورودی به این جزیزه زیبای خلیج فارس نیز با حضور در یادمان شهدای گمنام قشم اعتدال بهاری و لحظه تحویل سال ۱۴۰۱ را با قرائت دعای تحویل سال، قرائت فاتحه و گرامیداشت یاد و خاطره این شهدا برگزار می کنند.

 جزیره قشم در ۲ سال گذشته به علت شیوع ویروس کرونا از حضور عمده گردشگران در ایام نوروز محروم بود که امسال با تدابیر انجام یافته توسط دستگاه های اجرایی و خدماتی جزیره در راستای مصوبات ستاد ملی کرونا آماده استقبال و پذیرایی از گردشگران نوروزی آغاز شده است.

اعتدال بهاری از قرن‌ها پیش در ایران به‌ عنوان آغاز سال جدید، جشن گرفته می‌ شود و ما آن را لحظه‌ تحویل سال می‌خوانیم؛ لحظه‌ای که ساعت ۱۹ و ۳ دقیقه و ۲۶ ثانیه امروز، یکشنبه، بیست و نهم اسفندماه آغازگر سال یک هزار و چهارصد و یک هجری خورشیدی و ورود به قرن جدید است.

امامزاده سید مظفر(ع) در قشم 

نسب شریف امامزاده سید مظفر(ع) قشم با پنج واسطه به امام علی (ع) می رسد. «سید مظفر بن جعفر بن ابی الطیب بن محمد ابله بن جعفر بن محمد ابی عمر بن عمر الاطراف بن الامام علی (ع) ابوالحسن عمری» است.

نسابه می نویسد: فرزندان جعفر بن محمد ابله، به خاطر ترس و رهایی از ظلم عمال خلیفه عباسی در دیگر شهرهای اسلامی متفرق و مخفی شدند. ابوالطیب جعفر پدر امامزاده سید مظفر نیز مدتی در حجاز بود و سپس مخفی شدند.

امامزاده سید مظفر(ع) نیز به خاطر رویارو نشدن با عمال خلیفه به جزیره قشم مهاجرت کرد و در آنجا مخفیانه زندگی می کرد.

سید ابوطالب مروزی نسابه تصریح دارد که پدر امامزاده سید مظفر(ع) عنی جعفر ابوطیب نیز در قشم سکونت داشته است.

وی در ربع اول قرن سوم هجری فوت کرده و بیشتر پسرعموهای امامزاده سید مظفر(ع) و برادر زادگان وی در طبرستان، کرمان و شهر ری از مشاهیر علویان و از زاهدان و عابدان و مجاهدان به شمار می رفتند و قبور مطهر جمع زیادی از آنان امروز زیارتگاه دوستداران اهل بیت (ع) است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا