اجتماعیاقتصادی

بزرگراه ساحل جنوبی قشم پروژه‌ای که عملیات اجرای آن فراموش شد

کلنگ‌زنی بزرگراه ساحل جنوبی قشم که توسط سازمان منطقه آزاد با هدف خدمات‌رسانی به مردم و کاهش تصادفات جاده‌ای و حفاظت از جان و مال مردم به زمین زده شد، اما با گذشت بیش از سه‌ماه، هیچ اثری از آغاز اجرای این پروژه دیده نمی‌شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خبرقشم به نقل از تسنیم، ساحل جنوبی قشم حد فاصل پارک زیتون در شهر قشم تا نزدیکی فرودگاه بین‌المللی این منطقه بواسطه مجاورت با آب‌های نیلگون خلیج فارس، منظره زیبایی دارد که بیشتر مسافران و گردشگران علاقمند به تردد از این مسیر هستند.

به دلیل عرض کم این جاده زیبا، متاسفانه در طول سال تصادفات زیاد منجر به فوت و جرح در این مسیر اتفاق می‌افتد.

علیرغم اینکه سازمان منطقه آزاد قشم حدود هشت سال پیش طرح ایجاد بزرگراه در این مسیر را آماده کرده است، اما تاکنون هیچ نشانی از عملیات اجرایی برای تبدیل این مسیر کم عرض به یک بزرگراه استاندارد دیده نشده است.

28 شهریورماه گذشته، کلنگ این طرح مهم که از آن به عنوان یک ابرپروژه یاد می‌شود با حضور مدیرعامل وقت سازمان منطقه آزاد قشم، مدیرعامل هلدینگ تخصصی دریایی قرارگاه خاتم الانبیا و هیات همراه، امامان جمعه شیعه و اهل سنت شهرستان قشم، سه تن از نمایندگان استان هرمزگان در مجلس شورای اسلامی، فرماندار پیشین این شهرستان و جمعی از مسئولان اجرایی، نظامی و انتظامی و شوراهای اسلامی قشم به زمین زده شد.

وزن اعتباری افرادی که در آیین کلنگ‌زنی پروژه بزرگراه ساحل جنوبی در قشم شرکت کرده بودند به‌قدری سنگین بود که به نظر می‌رسید از فردای 28 شهریورماه شاهد آغاز عملیات اجرایی این پروژه باشیم اما به نظر می‌رسد کلنگ این طرح محکم به زمین زده نشده است.

  اختصاص بیش از 14 هزار میلیارد ریال برای دو پروژه قشم  

مدیرعامل وقت سازمان منطقه آزاد قشم در آیین کلنگ‌زنی بزرگراه جنوبی جزیره قشم گفت: هلدینگ تخصصی دریایی قرارگاه خاتم الانبیا برای دو پروژه بزرگراه ساحل جنوبی و ساختمان اداری این سازمان،  14 هزار و 730 میلیارد ریال سرمایه‌گذاری می‌کند.

علی درویش پور ادامه داد: افزون بر 11 هزار میلیارد ریال این سرمایه گاری مختص پروژه بزرگراه ساحل جنوبی قشم به طول 35 کیلومتر و عرض هر طرف 11.5 متر با دو لایه خاک‌ریزی و دو لایه آسفالت به همراه گاردریل، روشنایی و علائم ترافیکی است.

به گفته وی، این بزرگراه با هدف توسعه زیرساخت‌های ارتباطی در سطح جزیره قشم، ایجاد ارزش افزوده در راستای اراضی ساحلی حاشیه جاده و رونق گردشگری این منطقه و همچنین افزایش ایمنی محورهای ارتباطی برون شهری جزیره قشم احداث می‌شود.

در زمان کلنگ‌زنی این پروژه عنوان شده بود که براساس توافق انجام شده سازمان منطقه آزاد قشم و موسسۀ عمران صنعت وابسته به قرارگاه خاتم، عملیات عمرانی این بزرگراه قرار است در مدت 36 ماه اجرایی شود اما با گذشت سه ماه و 10 روز از زمان کلنگ‌زنی این طرح، هیچ اثری از آغاز اجرای این پروژه دیده نشده است.

سعید رضا مختاری مدیرعامل هلدینگ تخصصی دریایی قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) هم در این مراسم اظهار داشت: فعالیت‌های عمرانی و زیرساختی در قشم با در نظر گرفتن پیوست‌های محیط زیستی و حفظ و رونق ظرفیت‌های گردشگری انجام می‌شود.

  اجرای پروژه‌های عمرانی اعتماد عمومی به مسئولان را افزایش می‌دهد  

حجت‌الاسلام غلامرضا حاجبی امام جمعه شهرستان قشم هم اعلام کرد: اجرای پروژه‌های عمرانی و زیربنایی توسط سازمان منطقه آزاد قشم با هدف خدمت‌رسانی به مردم و رفع مشکلات آن‌ها، اعتماد عمومی به عملکرد مسئولان دولت سیزدهم را افزایش داده است.

شیخ عبدالرحیم خطیبی امام جمعه اهل سنت قشم هم بیان داشت: احداث بزرگراه ساحل جنوبی با توجه به حجم ترافیک عبوری و وجود نقاط حادثه‌خیز، می‌تواند موجب افزایش ایمنی جاده‌ها و کاهش آمار تصادفات در این محور شود.

      مناطق آزاد باید بر اساس نقشه راه عمل کنند

محمد آشوری تازیانی نماینده هرمزگان در مجلس شورای اسلامی هم گفت: مناطق آزاد برای اینکه خدمت‌رسان باشند، باید براساس راهبردها و نقشه راه تهیه شده، عمل کنند.

احمد مرادی دیگر نماینده مردم قشم در مجلس شورای اسلامی هم اظهار داشت: نمایندگان مجلس در کنار سازمان منطقه آزاد قشم و سایر دستگاه‌های اجرایی با تمام قوا برای رفع نیازهای مردم و مشکلات موجود در این منطقه تلاش می‌کنند.

منصور آرامی دیگر نماینده بندرعباس، قشم، ابوموسی، حاجی‌آباد و بندرخمیر در مجلس شورای اسلامی هم اظهار کرد: احداث بزرگراه ساحل جنوبی قشم به لحاظ حجم عمرانی یکی از ابر پروژه‌های عمرانی است که می‌تواند به بهبود کیفیت زندگی ساکنان جزیره و افزایش ایمنی جاده‌ها در این منطقه، کمک کند.

  علت تاخیر اجرای عملیات این پروژه مهم چیست؟  

با توجه به سخنان مسئولان در حاشیه عملیات کلنگ‌زنی ابرپروژه بزرگراه ساحل جنوبی قشم که حدود 100 روز از آن گذشته است، اینک این سئوال در بین مردم مطرح می‌باشد که علت تاخیر اجرای عملیات این پروژه مهم چیست و چه کسی باید پاسخگوی گذر زمان و اتفاقات ناگواری که در این مسیر مهم ترددی روی می‌دهد، باشد؟

به راستی هم ارزش این پروژه با توجه به موقعیت توریست پذیر بودن قشم بسیار مهم و حائز اهمیت است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا