سلامت

قشموندان بیماری تب کریمه کنگو را جدی بگیرند

مدیر شبکه بهداشت و درمان قشم با بیان اینکه با فرا رسیدن فصل گرما و عید سعید قربان، نگرانی ها نسبت به شیوع بیماری تب کریمه کنگو (CCHF) در این جزیره دو چندان می شود، گفت: قشموندان باید در این مواقع توصیه های بهداشتی را هنگام ذبح دام رعایت کنند.

به گزارش پایگاه خبری خبرقشم، دکتر یاسر مرادی با اشاره به ثبت و گزارش یک مورد فوتی با تشخیص تب کریمه کنگو در سال گذشته اظهار کرد: رعایت نکردن اصول بهداشتی در تماس با دام و مراجعه به موقع به مراکز درمانی، علت فوت این بیمار مبتلا به CCHF در این شهرستان مرزی بوده است.

وی با بیان اینکه ناقل اصلی این بیماری کنه‌ای به نام هیالوما (Hyalomma) است، گفت: این کنه نابالغ از مهره‌ داران کوچک است، یک بار آلودگی موجب می شود کنه در تمام طول مراحل تکامل آلوده باقی بماند و کنه بالغ ممکن است عفونت را به مهره‌ داران بزرگ مثل دام‌ها منتقل کند، ویروس یا آنتی بادی آن، در کنه Hyalomma در مناطق وسیع دنیا پیدا شده است و عفونت در انسان پس از گزش کنه آلوده یا له کردن آن روی پوست نیز ایجاد می شود.

مدیر شبکه بهداشت و درمان قشم توضیح داد: تماس با دام آلوده از جمله ذبح، قطعه قطعه کردن و تمیز کردن دام، پوست، خون و ترشحات دام، مصرف گوشت تازه خام یا نیم پز حیوانات آلوده و تماس با خون و ترشحات بیمار و استنشاق هوای آلوده از دیگر راههای انتقال این بیماری است.

دکتر مرادی حفاظت فردی هنگام کار در فضاهایی که احتمال حضور این کنه وجود دارد را بهترین راه پیشگیری از ابتلا به بیماری دانست و عنوان کرد : سم پاشی محل نگهداری دام در صورت وجود کنه، خرید دام مطمئن از مکانهایی که مورد تایید دامپزشکی است (برای ذبح و نظایر آن)، عدم جدا سازی کنه با دست از دام یا انسان، عدم مصرف گوشت خام، پختن کامل گوشت و احشاء دام و به ویژه نگهداری گوشت و احشاء دام به مدت ۲۴ ساعت پس از ذبح در سردخانه یا یخچال از راههای پیشگیری از تب کریمه کنگو است.

تب خونریزی دهنده کریمه – کنگو یک بیماری خونریزی دهنده ویروسی و مشترک بین انسان و دام است که در انسان باعث بیماری و مرگ و میر می شود.

این تب به واسطه گزش کنه‌های آلوده یا به دلیل تماس با آن، به بدن منتقل می‌شود، فرد مبتلا علایم عمومی بیماری‌های عفونی مانند تب، سردرد، بدن درد، حالت تهوع و درد معده را تجربه می‌کند و در موارد شدیدتر ممکن است علایمی چون خونریزی و تشنج بروز پیدا کند.

ویروس در برابر گرما مقاومت زیادی ندارد و در دمای ۵۶ درجه به مدت ۳۰ دقیقه از بین می‌رود، بنابراین پختن گوشت یا پاستوریزه کردن شیر می‌تواند ویروس را از بین ببرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا