اجتماعی

تامین آب قشم به مرحله امیدوار کننده‌ای رسیده است

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب هرمزگان گفت: ظرفیت‌های جدید شیرین‌سازی آب جزیره قشم منبع تأمین آب این جزیره به سه نقطه افزایش می‌یابد که تاثیر به سزایی در پایداری آب این جزیره خواهد گذاشت.

به گزارش پایگاه خبری خبرقشم به نقل از خبرگزاری فارس، عبدالحمید حمزه پور مدیرعامل آبفای هرمزگان امروز با بیان اینکه پراکندگی روستاها و حجم بالای جمعیت ساکن در مناطقی از قشم که از محل آب شیرین کن فعلی تامین آب می شوند، آبفا را به ایجاد ظرفیت های جدید واداشته است، تصریح کرد: 50 روستا و 3 شهر جزیره قشم از محل آب شیرین کن مپنا آبرسانی می شوند که با توجه به فرسودگی خط انتقال، قطعی برق، خرابی آبشیرین کن ها و عدم وجود منابع آبی پایدارسطحی و زیرسطحی، تاثیر مستقیمی بر آبرسانی به این مناطق گذاشته است که با برنامه های در دستور کار شاهد وضعیت پایدار و متفاوتی در یان جزیره خواهیم بود.

وی تصریح کرد: شرکت آب و فاضلاب هرمزگان با توجه جدی دولت و حمایت های همه جانبه استاندار هرمزگان در تامین اعتبار مورد نیاز با هدف کاهش مشکلات و بهبود وضعیت آبرسانی، اقدام به  افزایش ظرفیت تولید آبشیرین کن ها، احداث خطوط انتقال و مخازن جدید کرده است که این روند باعث بهبود آبرسانی، توزیع آب و کاهش زمان نوبت بندی آب می شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب هرمزگان به یکی از اقدامات تاثیرگذار در تامین نیاز آبی قشم اشاره کرد و گفت: عملیات احداث آب شیرین کن 4 هزار متر مکعبی باسعیدو واقع در غرب جزیره به پایان رسیده و به صورت آزمایشی وارد مدار تولید شده است.

حمزه پور ادامه داد: با وارد مدار شدن ظرفیت کامل این سایت، طی روزهای آتی، نیاز آبی 13روستا با جمعیتی بالغ بر 12 هزار و 500 نفر از مردم غرب جزیره  قشم مرتفع خواهد شد. 

به گفته وی، با آغاز آزمایشی آب شیرین کن باسعیدو، نوبت بندی آب روستاهای باسعیدو، درکوه، گوری، مرادی و دوستکو به حداقل ممکن رسیده  است.

مدیرعامل آبفا از تامین نیاز آبی شهر لافت و روستاهای پیرامونی آن با اتمام خط انتقال آب از محل آب شیرین کن قشم مولد خبر داد و گفت: در آینده نزدیک، نیاز آبی جمعیتی بالغ بر 12 هزار نفر از این محل تامین خواهد شد که در حال حاضر، عملیات اجرای این خط 60 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی افزود: با هدف پایان یافتن مشکلات آبی شهر درگهان، خط انتقال  به طول 16کیلومتر از نیروگاه قشم مولد به شهر درگهان نیز در حال احداث است.
حمزه پور به یکی دیگر از اقدامات در دستور کار آبفا که تاثیر زیادی در تامین نیاز آبی جزیره قشم خواهد گذاشت، اشاره کرد و افزود: آب شیرین کن 4 هزار متر مکعبی سلخ است تامین کننده نیاز آبی شهر طبل و روستاهای پیرامونی خواهد بود که در مرحله واگذاری زمین و فراخوان جذب سرمایه گذار است.

به گفته وی، شرکت آب و فاضلاب هرمزگان در راستای عمل به وظایف خود و تامین نیاز آبی مردم جزیره قشم، عملیات احداث دو باب مخزن  با حجم 3 و 5 هزار متر مکعب در روستای درکوه در غرب جزیره  و شهر رمکان در مرکز جزیره آغاز کرده که کمک شایانی به کاهش نوبت دهی در روستاها می کند. 

مدیرعامل آبفا پیش بینی کرد: طی دو ماه آینده با افتتاح پروژه‌های مذکور مشکل کل جزیره  به حداقل ممکن خواهد رسید.

حمزه پور همچنین به پایداری وضعیت آب شهر سوزا در جزیره قشم اشاره کرد و گفت: مشترکین این روستا از طریق سایت شیرین سازی واقع در همین شهر تامین آب می شوند که پیش تر به دلیل فرسودگی تاسیسات، تولید آن به حداقل رسیده بود که خوشبختانه با پیگیری هایی که انجام شد، در اواخر تابستان امسال ظرفیت این آب شیرین کن افزایش یافت و در حال حاضر در شبانه روز دو هزار متر مکعب آب دریا، نمک زدایی و وارد شبکه آبرسانی شهری می شود.

وی در پایان ارزش اعتباری این پروژه ها را بیش از 600 میلیارد تومان ذکر کرد که از محل منابع عمومی و مشارکت بخش خصوصی تامین شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا