عمرانی

80 درصد هزینه ایستگاه لرزه نگاری قشم توسط موسسه ژئوفیزیک تهران تامین می‌شود

معاون اجرایی مرکز لرزه‌نگاری کشور گفت: 80 درصد هزینه نصب نخستین ایستگاه مدرن لرزه نگاری با باند پهن در منطقه جی جیان قشم را موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران تامین می‌کند.

بهزاد پور محمد قاسم آباد در پاسخ به سئوال خبرنگاه پایگاه خبری “خبر قشم”، با بیان این مطلب در آیین کلنگ زنی محل نصب ایستگاه لرزه نگاری در محوطه بیمارستان جی جیان قشم، اظهار داشت: ساخت این ایستگاه بیش از 3 ملیارد تومان هزینه خواهد داشت که موسسه ژئوفیزیک تهران علاوه بر تقبل 80 درصد این هزیرپنه‌ها در موضوعات علمی و اجرایی هم نقش آفرینی دارد.
وی با اعلام اینکه تمام زیرساخت‌‌هایی که در سطح استان هرمزگان در حوزه مدیریت بحران داریم به این ایستگاه مدرن در قشم متصل خواهند شد، افزود: همزمان با نصب این ایستگاه که از تجهیزات لرزه‌نگاری جدید جهانی و پیشرفته برخوردار است، کار مانیتورینگ لحظه‌ای و برخط منطقه را هم در جزیره قشم راه‌اندازی خواهیم کرد.
به گفته معاون اجرایی مرکز لرزه‌نگاری کشور، با راه‌اندازی این دو سامانه مهم، مسئولان می‌توانند اطلاعات به روز و برخط وضعیت لحظه‌ای حوادث را داشته باشند.
وی تاکید کرد: هدف ما رفاه اجتماعی برای مردم است و در بحث مدیریت بحران، رفاه اجتماعی یکی از مسائل مهم است تا مردم به جای هزینه‌های زیاد برای جبران خسارت‌ها، برای آرامش بیشتر خود با رعایت قواین و مقررات ساخت و ساز هزینه نمایند.
پور محمد گفت: هوشمند سازی مدیریت بحران زلزله با تقویت زیرساخت‌های لرزه‌ای از جمله نصب ایستگاه‌های لرزه‌نگاری انجام خواهد شد و ما با مدیریت بهینه در بحث زلزله می‌توانیم فعالیت لحظه‌ای گسل‌ها را در مناطق مختلف استان هرمرگان از جزیره قشم رصد کنیم.
او بیان داشت: ایران یک کشور لرزه خیز است و سالانه حدود 8 هزار زمین لرزه‌ خرد و بزرگ در نقاط مختلف این کشور ثبت می‌شود که در شماری از این وقایع شاهد جان باختن هموطنانمان هستیم و برای گذر از این شرایط باید توجه ویژه به هوشمند سازی در امور ساخت و سازها داشته باشیم.
معاون اجرایی مرکز لرزه‌نگاری کشور گفت: برای طراحی ایستگاه لرزه‌نگاری قشم یک سال زمان صرف شده و امیدواریم با مشارکت سازمان منطقه آزاد قشم هرچه زودتر شاهد راه‌اندازی برخط این ایستگاه و مانیتورینگ آن با هدف دستیابی به آخرین وضعیت زلزله‌ها در استان هرمزگان و استان‌های همجوار آن در جزیره قشم باشیم.
شایان ذکر است؛ در آئین کلنگ زنی محل نصب نخستین ایستگاه لرزه نگاری قشم که در محوطه بیمارستان جی جیان قشم انجام شد، علاوه بر بهزاد پورمحمد قاسم آباد معاون اجرایی مرکز لرزه نگاری کشور، محمد حسن نامی رئیس سازمان مدیریت بحران کشور، مهرداد حسن زاده مدیرکل مدیریت بحران استان هرمزگان، عادل پیغامی مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم، حجت‌الاسلام غلامرضا حاجبی امام جمعه شهرستان و محمد محمد حسینی فرماندار این شهرستان و جمع دیگری از مسئولان هم حضور داشتند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا