اجتماعیاخبار بانوانایران در نهمین نشست حمایتی مشاور مدیرعامل منطقه آزاد قشم در امور بانوان و خانواده با بانوان فرهیخته و فعال جزیره قشم مطرح شد؛

پرورش بانوان مبلغ قرآن پژوه در حوزه علمیه خواهران جزیره قشم

مشاور مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم در امور بانوان و خانواده، اشاعه اخلاق مداری دینی، فطرت پاک انسانی و پرورش بانوان شایسته در قشم را از ثمرات مبلغین بانوی قرآن پژوه حوزه علمیه خواهران قشم دانست.

به گزارش روابط عمومی سازمان منطقه آزاد قشم، میترا مشرقی مقدم مشاور مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم در امور بانوان و خانواده، در نهمین نشست از طرح دیدار با بانوان فعال و فرهیخته جزیره قشم، با مدیر حوزه علمیه ریحانه الرسول(س) به گفتگو نشست.

خدیجه غلامی در خصوص فعالیت های این مرکز می گوید: حوزه علمیه ریحانه الرسول(س) از سال ۱۳۸۰ به صورت غیر رسمی و از سال ۱۳۸۴ و به صورت رسمی، زیر نظر دفتر مدیریت مرکز قم به تربیت بانوان طلاب مشغول و در زمینه های مختلفی در حال فعالیت است.

وی افزود: فعالیت های فرهنگی، پژوهشی، مشاوره ویژه طلاب و خانواده هایشان، مشاوره به عموم مردم در مباحث دین و زندگی، همچنین اعزام مبلغین بانو به مدارس و روستاها در راستای ترویج مبانی دینی و گسترش آموزش های قرآنی و ترویج مکتب اهل بیت از جمله خدمات این مرکز است.

در ادامه این نشست، مشاور مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم در امور بانوان و خانواده  از برنامه های ویژه ای که حوزه علمیه خواهران برای بانوان جزیره داشته است و فعالیت این مجموعه در مدارس و روستاها تا چه اندازه ای زمینه ساز تبلیغ معارف اسلامی و قرآنی بوده است جویا شد؟

مدیر حوزه علمیه ریحانه الرسول(س) با اشاره به اجرای طرح “اردوی جهادی” در قشم ودر پاسخ به سوال مشرقی مقدم گفت: در این طرح ۱۰ تا ۱۵ طلبه بانو به روستاها اعزام می شوند تا به ارائه خدماتی مانند مهارت افزایی (به‌ویژه در زمینه خیاطی)، اجرای برنامه های فرهنگی، ایراد سخنرانی و مولودی خوانی (در اعیاد) و  مسابقات قرآنی برای کودکان بپردازند.

همچنین سال گذشته استقبال خوبی ازاعزام ۱۱ مبلغ بانو به مدارس شهر قشم و برگزاری جلسات مشاوره و پاسخ به مسائل شرعی برای دختران دانش آموز شده است.

غلامی از آموزش مسائل پزشکی و بهداشتی به بانوان با همکاری شبکه بهداشت شهرستان قشم در اردوهای جهادی برگزار شده در روستاها یاد کرد و ادامه داد: برگزاری اردوهای وحدت و همایش هایی برای تحکیم ارتباطات بین سنی و شیعه نیز از دیگر فعالیت های حوزه علمیه خواهران در راستای تحکیم وحدت دینی برای بانوان جزیره است.

وی ادامه داد: برای بهره برداری از مزایای حضور مبلغین مذهبی در جزیره قشم تا قبل از سال ۱۳۸۰ به استان وابسته بودیم که در حال حاضر با داشتن ۵۶ طلبه بانوی فارغ التحصیل حوزه علمیه ریحانه الرسول(س)، این نیاز تا حدود زیادی برآورده شده است.

مدیر حوزه علمیه ریحانه الرسول(س) همچنین از افتتاح نمایشگاه اقتصاد مقاومتی در سال گذشته با همکاری بانوان طلبه فعال و راه اندازی کارگاه تولیدی پوشاک توسط یکی از بانوان طلبه و اشتغالزایی مستقیم برای ۶ نفر را به عنوان بخشی از حمایت های حوزه علمیه خواهران قشم یاد کرد.

غلامی متولد قشم، دارای مدرک سطح دو و جزو اولین فارغ التحصیلان این مرکز بوده و در رشته کارشناسی ارشد ادبیات عرب دانشگاه قم در حال تحصیل و برای ورود به سطح سه تحصیلات حوزوی و در راستای مهارت افزایی علوم قرآنی و تفسیر در حال تلاش است و از سال ۱۳۸۵ مدیریت حوزه علمیه خواهران و مسئولیت کانون خانواده خادم یاران رضوی را برعهده دارد .

 اخلاق مداری راهکاری مناسب برای  جذب مخاطب

مشاور مدیرعامل منطقه آزاد قشم در امور بانوان و خانواده در ادامه این گفت وگو با تاکید بر نیاز جامعه به کسب دانش دینی- اسلامی عنوان کرد: دانستن علوم اسلامی لازمه عمل به سیره نبوی می باشد ، برای بسط و گسترش این آموزش ها چه راهکاری سرلوحه عملکرد شما بوده است؟

غلامی در پاسخ به این پرسش خاطر نشان کرد: موارد زیادی وجود دارد که می توان از اخلاق مداری به عنوان بهترین مورد برای جذب مخاطب و آموزش مفاهیم دینی نام برد و با نگاهی به زندگی پیامبر اکرم (ص) و امامان معصوم، می توان اهمیت به اخلاقیات و احترام به دیگران را الویت آموزش دانست.

وی با اشاره به انگیزه خود از ورود به حوزه علمیه افزود: من در یک خانواده سنتی بزرگ شدم که پایبند به رعایت موازین دینی بود. همراهی من با خواهرم برای حضور در مکتب خانه، شنیدن تلاوت آیات قرآنی و قصه های قرآنی که به شیوه زیبایی توسط مربی روایت می شد، برگزاری اردوهای فرهنگی و به‌ویژه رفتار محبت آمیز مربیان پایه علاقه ام را برای ورود به این عرصه شکل داد.

این بانوی پرتلاش در توضیح بیشتر عنوان کرد: در سال ۱۳۸۰ با شرکت در کلاس های نهج البلاغه و قرآن که از طرف بنیاد بین المللی تهران در قشم برگزار شد، مصمم شدم تا با تحصیل در علوم حوزوی نقشی مؤثر برای معرفی احکام دین اسلام در جامعه ایفا کنم.

جزیره قشم، توانمند در برگزاری جشنواره های کشوری

در ادامه نشست مشاور مدیرعامل منطقه آزاد قشم در امور بانوان و خانواده با مدیر حوزه علمیه خواهران قشم، میترا مشرقی مقدم از تعاملات این مجموعه با سایر نهادها و مشکلات این بخش پرس‌وجو شد؟

غلامی در پاسخ توضیح داد: دفتر امام جمعه شهرستان و دفتر مرکزی  قم که پشتوانه اصلی تمامی حوزه های علمیه در کشور است، نهادهای در تعامل مستقیم با حوزه علمیه خواهران می باشند که برنامه های اجرایی و آموزشی حوزه را تبیین می کنند.

وی ادامه داد: اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی سازمان منطقه آزاد قشم نیز نهادی با تعاملات بالا با حوزه علمیه خواهران است که با برگزاری جشنواره های قرآنی کشوری اقدام به معرفی توانمندی های این منطقه نموده است و تجربه برگزاری دو سال متوالی جشنواره کشوری چهل حدیث رضوی توسط اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی سازمان منطقه آزاد قشم نشان از توانمندی و قابلیت های نهاد های این منطقه در میزبانی جشنواره های کشوری دارد.

این مدیر تلاشگر بیان داشت: یکی از دغدغه های ما در حوزه علمیه، تسلط و آموزش های خاص از جمله تسلط طلاب در زمینه حفظ سوره ها وآیات قرآنی بوده، که با توانمندسازی کیفی نیروهای قرآنی و تربیت مربیان به منظور حاکمیت فرهنگ قرآنی در جزیره میسر می شود.

غلامی که سال ها به عنوان یک فعال حوزه های قرآنی در جزیره مشغول به کار بوده و دارای چندین مقام استانی و کشوری در این بخش نیز می باشد، از کمبود داورهای قرآنی و مربی حرفه ای  قرائت سه گانه و تحقیق خوانی به عنوان یکی از کمبودها در این زمینه نام برد.

وی از سازمان تبلیغات اسلامی به عنوان یکی از مهم ترین نهادهای فرهنگی در تعامل با حوزه یاد کرد و ادامه داد: به عنوان مثال اجرای برنامه های فرهنگی، اعزام مبلغ مذهبی، کلاس های مداحی و مسابقات مشترکی با سازمان تبلیغات اسلامی شهرستان قشم داریم.

مدیر حوزه علمیه خواهران قشم  با تاکید بر ارتباط و همکاری نزدیک با اداره اوقاف شهرستان قشم گفت: اعزام  ۶ مربی به شهر قم برای شرکت در دوره های آموزشی در سه رشته ازدواج خانواده، مهارت های ده گانه فردی(زندگی) و مهارت های فرزندپروری نمونه ای از این همکاری است.

وی ادامه داد: مربیان آموزش دیده در این سه رشته با برگزاری کلاس های آموزشی برای بانوان در گروه های ۲۰ نفره در پایگاه های بسیج و امامزاده ها به انتقال این مفاهیم می پردازند.

عمل به شعائر اسلامی، حافظ حرمت بانوان در اجتماع

غلامی در پاسخ به سوال مشاور مدیرعامل منطقه آزاد قشم در امور بانوان و خانواده در مورد امتیازات و محدودیت های یک مدیر بانو در جامعه کاری گفت: با توجه به سیره نبوی و احادیث و روایاتی که حضرت فاطمه زهرا(س) و دختر مکرمه ایشان حضرت زینب کبری(س) به ما منتقل شده، می بینیم که در دین اسلام نه تنها محدودیتی برای کار بانوان و حضور در جامعه  وجود ندارد بلکه از صدر اسلام، بانوان در حوزه های اجتماعی حضور داشته اند.

مدیر حوزه علمیه خواهران قشم در پایان از حضور مشاور مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم در امور بانوان و خانواده در حوزه علمیه خواهران و اهمیتی که به این بخش داده است تشکر و قدردانی کرد.

مشرقی مقدم نیز با تشکر از فعالیت های سازنده این مدیر موفق و توانمند در مسئولیت خطیر حفظ و اشاعه فرهنگ دینی – مذهبی بیان داشت: گسترش آموزش های قرآنی و ترویج مکتب اهل بیت برای تعالی هر چه بیشتر مؤمنین و رساندن آن ها به صفات متقین خدمتی شایسته و ارزنده است که مواهب معنوی زیادی به همراه دارد.

وی با اعلام این مطلب که طرح نشست حمایتی مشاور مدیرعامل منطقه آزاد قشم در امور بانوان و خانواده با بانوان فرهیخته و فعال جزیره قشم به دستور مستقیم مدیرعامل این سازمان و به منظور شناسایی و تقدیر از بانوان تاثیرگذار، بررسی دغدغه ها و مشکلات این بخش از جامعه جزیره و تلاش در جهت مرتفع کردن نیازهای آنان برگزار گردیده است گفت: بعد از برگزاری نهمین نشست با بانوان فعال، نشستی مستقیم با حضور مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم و ۱۰ بانوی شرکت کننده در این نشست ها برگزار می شود که در آن به بررسی موفقیت ها، مشکلات و خواسته های جامعه بانوان پرداخته خواهد شد.

لازم به ذکر است، براساس سیاست های تدوین شده مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم در ارتباط با حوزه بانوان فرهیخته جزیره، این نشست ها همچنان ادامه خواهد داشت و در پایان هر ۱۰ جلسه، نشست مشترکی با هدف بررسی نتایج این دیدارها با حضور بانوان فعال در بخش های مختلف با حمیدرضا مومنی رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم برگزار خواهد شد.

تهیه و تنظیم: معصومه مشار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا