سلامت

رشد ۴.۲ درصدی اهدای خون در قشم

مدیرکل انتقال خون استان هرمزگان گفت: از ابتدای سال جاری تا کنون تعداد اهدا کنندگان خون در بزرگ‌ترین جزیره ایرانی خلیج فارس ۴.۲ درصد رشد داشته است.

به گزارش پایگاه خبری خبرقشم، دکتر ایمان زارعی امروز سه شنبه ۲۲خرداد، در گفت‌وگو با خبرنگاران، اظهار کرد: از ابتدای امسال تا پایان روز ۲۱ خرداد ماه ۹۳۲ نفر به تنها پایگاه انتقال خون این جزیره مراجعه کردند که ۸۴۲ نفر از آنان در اقدامی خداپسندانه و خیرخواهانه با اهدای خون خود نبض زندگی را در نگین خلیج فارس منتشر کردند.

وی ادامه داد: در مدت مشابه سال گذشته ۹۳۰ نفر مراجعه کننده به این پایگاه انتقال خون داشتیم که ۸۰۰ نفر آنها موفق به اهدای خون شدند.

مدیرکل انتقال خون استان هرمزگان توضیح داد: از ابتدای سال جاری تاکنون ۱۵۰ نفر برای نخستین بار به این پایگاه مراجعه و خون اهدا کردند.

زارعی اضافه کرد: در مدت یادشده اهدا کنندگان خون در جزیره قشم ۸۱۸ نفر مرد و ۲۴ نفر زن بودند که از این تعداد ۵۳۳ نفر اهدا کننده مستمر هستند.

مدیرکل انتقال خون استان هرمزگان از قشموندان خواست قبل از مراجعه برای جلوگیری از معطلی احتمالی به سامانهhttp://nobatdehi.ibto.ir مراجعه و با دریافت نوبت نسبت به اهدای خون اقدام کنند.

بر اساس آمارهای اعلام شده از سوی مسئولان انتقال خون هرمزگان، نیاز روزانه مراکز درمانی استان به طور متوسط بین ۲۰۰ تا ۲۵۰ واحد خون است و اداره انتقال خون این استان باید خون مورد نیاز ۲۴ بیمارستان و مرکز درمانی را فراهم کند که این مهم تنها با همت و مشارکت مردم امکان‌پذیر است.

بیشترین مصرف خون در استان هرمزگان برای بیماران خاص و حدود ۶۰ درصد از کل مصرف این فرآورده حیات بخش است.

سازمان انتقال خون، وظیفه تهیه و توزیع خون را به عهده دارد و دارای فرآیندهای پیچیده است که از استانداردهای سخت و به روز در دنیا تبعیت می‌کند تا خون سالم مورد نیاز مراکز درمانی و بیمارستانی را فراهم آورد.

حداقل سن قابل قبول برای اهدای خون ۱۸ سال تمام و حداکثر سن ۶۰ سال تمام است.

حداکثر سن برای اولین اهدای خون ۶۰ سال است و برای دفعات بعدی سن اهداکننده مستمر (با سابقه حداقل دو بار اهدای خون در سال) حداکثر ۶۵ سال است و هر واحد خون اهدایی حدود ۴۵۰ میلی لیتر و معادل فقط ۱۰ درصد حجم کل خون بدن است.

پلاسما و گلبول‌های سفید و پلاکت‌ها، ظرف مدت چند روز به طور طبیعی توسط سیستم خون‌ساز بدن جایگزین می‌شوند و بدن با افزایش جذب آهن از دستگاه گوارش، آهن از دست رفته را به مرور و طی حدود یک ماه جایگزین خواهد کرد، بنابراین گلبول‌های قرمز خون حداکثر در سه تا چهار هفته در بدن بازسازی می‌شود.

اهدای خون اهدای زندگی است، اما اهدای خون دارای شرایطی است که باید بهترین و سالم‌ترین و در عین حال خون سازگار به فرد نیازمند به خون تزریق شود.

در تزریق خون به بدن یک بیمار باید اطمینان حاصل شود که به او صدمه ای وارد نمی‌شود، در عین حال سلامت اهدا کننده خون نیز به خطر نمی‌افتد، از این رو تمام مراکز اهدای خون برای خون دادن شرایطی را در نظر می‌گیرند که بعضی از این شرایط برای حفظ سلامت فرد اهدا کننده و برخی دیگر برای حفظ سلامت گیرنده خون است و همچنین معافیت از اهدای خون ممکن است موقت یا دائم باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا