مذهبی

جزیره تمدنی قشم در روز عید ولایت غرق نور و شادمانی است

جزیره تمدنی قشم که به جایگاه صالحان و مردمان متدین با خصوصیات والا شهرت دارد امروز – جمعه ۱۶ تیر ۱۴۰۲ – همزمان با روز ولایت حضرت علی ابن ابیطالب (ع) و عید سعید غدیر خم غرق در نور و شادمانی است.

به گزارش پایگاه خبری خبرقشم به نقل از خبرگزاری ایرنا، همزمان با فرا رسیدن عید سعید غدیر خم، جشن و سرور جزیره زیبای قشم را فرا گرفت و شیفتگان و عاشقان اهل بیت عصمت و طهارت (ع) در بزرگ ترین جزیره ایرانی خلیج فارس با برپایی مجالس جشن و سرور، پخش شربت و شیرینی به استقبال این عید فرخنده و با شکوه رفتند.

جشن ویژه دهه امامت و ولایت و عید غدیر در مسجد علی بن ابیطالب (ع) این شهرستان مرزی با حضور حجت الاسلام غلامحسین حقانی و با نوای کربلایی محمد جواد داوری برگزار شد که در این مراسم در خصوص مقام و منزلت حضرت علی (ع) و واقعه غدیر خم سخنانی ایراد شد.

براساس این گزارش، جمع زیادی از شهروندان این شهرستان شب گذشته و طی مراسم با شکوهی عید سعید غدیر خم را گرامی داشتند.

نقاط مختلف شهر قشم نیز در گرامیداشت عید امامت و ولایت با لامپ های رنگارنگ و پرچم های سبز زینت یافته و سادات نیز به یمن این روز فرخنده شیرینی و شربت توزیع می کنند.

قشموندان ساکن در این جزیره تمدنی از چند روز گذشته با آذین بندی و چراغانی خیابان ها، معابر و کوچه ها، آماده برپایی این جشن بزرگ شدند.

آری آفتاب غدیر دانایی را بر می تاباند به صحرای تاریخ، آنچنان که جهان سرشار از نام مبارک و آسمانی حضرت علی (ع) می شود و چونان که “هر که در عشق علی گم می شود، مثل گل محبوب مردم می شود”.

امروز غدیر، سرمست از نخستین ایمان آوردن است، پس سوگند به نخستین ایمان آورنده امین، به مرد ترین نمازگزار نخست، سوگند به اولین دستی که بیعت کرد و بر سر پیمان خویش تا آخرین لحظه ایستاد.

«به خاک پاش زینت داده احمد شانه‌ خود را چطور او را کند دیگر از این تمجید بالاتر؟»

وقت آن است که کاروان حج آهسته تر براند، شترها جهاز بیندازند تا زمین در نقطه ای از تاریخ برای رستگاری آماده شود، همگان باید بدانند که «احمد به آفتاب غدیرت رسیده است، ای باغ من فدای پیمبر رسانی ات».

همگان باید بدانند که ما از “الْیَوْمَ أَکْمَلْتُ لَکُمْ” اینگونه فهمیده ایم که خدا با مهر علی بن ابی‌طالب (ع) دین ما را اندازه می گیرد.

آری امروز عید سعید غدیر خم است، روزی که آیه اِکمال بخشی از آیه سوم سوره مائده که «الْیَوْمَ أَکْمَلْتُ لَکُمْ دِینَکُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَیْکُمْ نِعْمَتِی وَرَضِیتُ لَکُمُ الْإِسْلَامَ دِینًا به این معنی که امروز با نصبِ علی بن ابی طالب به ولایت، امامت، حکومت و فرمانروایی بر امت دین تان را برای شما کامل، و نعمتم را بر شما تمام کردم، و اسلام را برایتان به عنوان دین پسندیدم» به مسلمان رسیده است.

بخوان، به نام خداوندگاری که ادامه رسالت انبیا را به امامت بخشید آنچنان که بخشاینده ای کریم بخشید، تا وعده خویش را برای هدایت انسان های تحقق بخشد.

پس رستگار شدند مسلمانان و خواندند: «الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی جَعَلَنَا مِنَ الْمُتَمَسِّکِینَ بِوِلاَیَهِ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ وَ الْأَئِمَّهِ عَلَیْهِمُ السَّلاَمُ به این معنی که سپاس خدا را که ما را از کسانی قرار داد که به ولایت امیرالمومنین علی (علیهماالسلام) تمسک می جویند» همان هایی که تا علی گفتند، عشق برای شان آغاز شد.

هیجدهم ذی الحجه عید سعید غدیر خم بزرگترین شاهد برگزیده شدن کامل ترین انسان به عنوان جانشین آخرین فرستاده خداوند است، روزی که پیامبر اسلام علی ابن ابی طالب (ع) را برای رهبری حکومت اسلامی برگزید.

واقعه غدیر که به موضوع امامت امیر مومنان و جانشینی پیامبر اکرم (ص) اشاره دارد، موضوع اتصال نبوت به امامت و از مهمترین اعیاد مسلمانان به شمار می‌آید.

در احادیث شیعه تعابیری هم چون عیدُاللهِ‌ الاکبر (بزرگ‌ترین عید الهی)، عید اهل بیت محمد (ص) و اشرف الاعیاد (والاترین عید) برای این روز به کار رفته است.

روز غدیر خم برترین عیدهای امت من است و آن روزی است که خداوند بزرگ دستور داد، برادرم علی بن ابی طالب را به عنوان پرچمدار امتم منصوب کنم، تا بعد از من مردم به وسیله او هدایت شوند و آن روزی است که خداوند در آن روز دین را تکمیل و نعمت را بر امت من تمام کرد و اسلام را به عنوان دین برای آنان پسندید.

این جملات مهمی است، منسوب به پیامبر اکرم(ص) که شیخ صدوق در کتاب امالی نقل کرده و روایت صریح و روشن پیامبر خاتم(ص) از وصی و جانشین خود است.

ماجرای عید غدیر خم اشاره به اتفاقی دارد که در آخرین سفر حج رسول الله(ص) رخ داد؛ در سال دهم هجرت، رسول خدا(ص) به حج رفت و احکام آن را به مردم آموزش داد.

به هنگام بازگشت از مکه، در استراحتگاه جُحفه و در غدیر خم، به امر خدا مردمان را گرد آورد و در آن مجمع سترگ، امام علی(ع) را به عنوان جانشین خود به آنان شناساند و فرمود: «مَنْ کُنْتُ مَوْلَاهُ فَهَذَا عَلِیٌّ مَوْلَاهُ اللَّهُمَّ وَالِ مَنْ وَالاهُ وَ عَادِ مَنْ عَادَاهُ وَ انْصُرْ مَنْ نَصَرَهُ وَ اخْذُلْ مَنْ خَذَلَهُ» به این معنی که هر که من مولا و فرمانروای اویم علی مولای او است، خدایا دوست بدار آن کس که او را دوست دارد، و دشمن دار آن کس که او را دشمن دارد.

البته جانشینی امام علی(ع) سال ها پیش در مکه و در جمع خاندان بنی هاشم انجام گرفته بود اما در غدیر باز بر آن تاکید و هم به اطلاع عموم رسید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا