آخرین خبرها

واحد فناور قشم، برنده جایزه بین المللی “آینده برای طبیعت” شد

نماینده موسسه غیردولتی و غیرانتفاعی «حفاظت از محیط زیست قشم» یکی از واحدهای فناور مرکز بین المللی رشد قشم، برنده جایزه «آینده برای طبیعت» در سال ۲۰۲۱ میلادی، بابت فعالیت های این موسسه درحفاظت از تنوع زیستی دریایی از جمله کوسه ماهی ها و سفره ماهی های خلیج فارس، شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خبرقشم “محسن رضائی عطاقلی پور” در تشریح این موفقیت خود گفت: امسال ۴۷۰ نفر شرکت‌کننده‌ از بیش از ۱۰۰ کشور در این رقابت شرکت کرده بودند و اینجانب به نمایندگی این موسسه، به‌عنوان یکی از ۱۰ نامزد نهایی انتخاب شده و در نهایت نیز جزو سه  برنده اصلی قرار گرفتم.
وی از جایزه آینده برای طبیعت (Future for Nature Award) به عنوان یکی از معتبرترین جوایز بین‌المللی در زمینه حفاظت از طبیعت و تنوع زیستی نام برد و افزود: این جایزه از سال ۲۰۰۸ هر ساله از طرف بنیاد آینده برای طبیعت، واقع در شهر «آرنهم» کشور هلند، به افراد  جوانی که کمتر از ۳۵ سال سن داشته و اقدامات پیشرو و نوآورانه‌ای در زمینه حفاظت از تنوع زیستی ارائه می‌کنند اعطا می گردد. 


به گفته رضایی، تاکنون ۴۲ نفر از ۲۸ کشور جهان موفق به دریافت این جایزه شده اند و پیش از این از ایران، دکتر محمد فرهادی نیا در سال ۲۰۰۹ بابت طرح حفاظت از پلنگ ایرانی برنده این جایزه شده است.
طبق اظهارات این پژوهشگر جوان، قدمت حضور سفره ماهی ها و کوسه ماهی ها بر روی این سیاره به بیش از ۴۰۰ میلیون سال قبل بر می گردد و این آبزیان باستانی سرمایه های ژنتیکی ارزشمندی در زیستگاه های دریایی محسوب می شوند. ضمن اینکه به عنوان شکارچیانی که اغلب در راس هرم غذایی قرار گرفته اند نقش کلیدی در زنجیره غذایی دریاها و پایداری محیط زیست دریایی ایفا می کنند و از این رو تدوین و اجرای اقدامات لازم برای حفاظت از ذخایر این آبزیان ارزشمند، بویژه کاهش صید ناخواسته آنها در تورهای صیادی می بایست یکی از اولویت های اصلی در برنامه های حفاظت از محیط زیست دریایی کشورمان باشد. 
موسس و مدیرعامل موسسه غیردولتی و غیرانتفاعی حفاظت از محیط زیست قشم، با بیان اینکه این نهاد غیر دولتی هنوز در ابتدای مسیر حفاظت از گونه های دریایی خلیج فارس قرار دارد اظهار امیدواری کرد با وجود دغدغه جدی که در بین گروه های غیردولتی حافظ محیط زیست و مسئولان کشوری وجود دارد، درآینده نزدیک با تبدیل شدن این عزم بالقوه به برنامه های بالفعل، شاهد اقدامات همه جانبه در پیشگیری از صید گونه های دریایی و حفظ ذخایر ژنتیکی باشیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا