مذهبی

آیین دیرینه و خاص عزاداری سالار شهیدان در روستای حمیری قشم برگزار شد

 آیین دیرینه و خاص عزاداری سالار شهیدان ابا عبدالله الحسین (ع) و یاران با وفای آن حضرت امروز (سه شنبه) همزمان با هفتمین روز ماه محرم در روستای حمیری جزیره قشم برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری خبرقشم، پیش از ظهر سه شنبه، بر اساس رسم دیرینه ای که گفته می شود ۹۰۰ سال از آن می گذرد، شیعیان قشم از مسجد حضرت علی ابن ابیطالب (ع)، برای برگزاری مراسم هفتمین روز محرم، با پای پیاده راهی روستای حمیری در ۱۲ کیلومتری مرکز شهرستان مرزی قشم شدند.

عزاداران مسیر قشم تا این روستا را با سینه زدن و خواندن نوحه و مرثیه سرایی به صورت پیاده طی کردند و به همراه روستاییان در یک محل، در رثای سالار شهیدان دشت کربلا سوگواری کردند.

این مراسم قدمتی ۹۰۰ ساله دارد و هر ساله در روزهای ۱۹ ماه مبارک رمضان و هفتم ماه محرم در جزیره قشم برگزار می شود.

در این مراسم کهن شیعیان قشمی علم شمشیری را با پای پیاده از مسیری به نام ریغ گدار(تپه های شنی واقع در جزیره قشم) که بسیار سخت و طولانی است از شهر قشم به روستای حمیری در ۱۲ کیلومتری قشم می برند و غروب همان روز پیش از اذان مغرب آن را باز می گردانند.

علاوه بر ساکنان خود روستا حمیری تعداد زیادی از مردم شهرهای بندرعباس و قشم نیز به این روستای می روند و منتظر آمدن علم شمشیری می مانند، برخی از مردم نیز به پخش نذورات خود می پردازند.

علم شمشیری به اعتقاد مردم قشم از نجف اشرف آمده و یک نمونه آن در بارگاه امیر مومنان حضرت علی (ع) وجود دارد.

شیعیان قشم معتقدند علم شمشیری که شمشیر منقوش به آیات قرآنی بر بلندای آن نصب است متعلق به شاه نجف است و با گذشت ۹ قرن تاکنون استوار و پا برجا صفا بخش جمع عزاداران حسین (ع) در سرزمین آب و آفتاب است.

آنان اعتقاد دارند این علم سمبل آزادمردی حضرت امام علی(ع) و علم دیگری که بر بالای آن شکلی از دست است نماد فداکاری و شهادت‌ طلبی حضرت امام حسین(ع) و علم سوم نماد صبر و استقامت حضرت امام حسن(ع) است و چهارمین علم که نیزه ای نوک پیکانی دارد به نام حضرت ابوالفضل العباس(ع) قهرمان لب تشنه فرات است.

در مراسم آیینی علم شمشیری در روستای حمیری قشم، این دلدادگان کوی دوست، سیاه پوش و عزادار بر سر و سینه زنان با نوحه خوانی و مرثیه سرایی همراه با علم از مساجد علی بن ابیطالب (ع)، امام حسین (ع) و صاحب الزمان (عج) قشم، در خیابان به هیات‌های مذهبی مستقر در شهر و روستاها می پیوندند تا حرکت خویش را در این ایام آغاز کنند و پیوسته و با کوبش به سنج ها و طبل ها، ناله زنجیرها و با سوزش حنجره ها و زخم سینه ها در گرفتگی صدا فریاد السلام علیک یا ثارالله وابن ثاره را در فضای شهر قشم طنین انداز می کنند.

در روز هفتم محرم روستای حمیری قشم میزبان کاروان عزاداران امام حسین (ع) است و مراسم تا ظهر ادامه دارد و پس از برگزاری نماز ظهر و عصر، از عزاداران حسینی با دادن ناهار، پذیرایی می شود.

در این مراسم عزاداری شماری از مسوولان شهرستانی، سازمان منطقه آزاد در کنار مردم خونگرم قشم و روستای حمیری حضور داشتند. مردم روستای حمیری قشم در دهه اول محرم همه شب ها با حضور در مساجد و تکایا در غم فرزند زهرای مرضیه (س) و بر اساس آیین های سنتی خود عزاداری باشکوهی را برگزار می کنند.

امسال ۵۹ هیات مذهبی در این شهرستان مرزی مراسم‌ های عزاداری این ایام را برگزار می‌کنند که در ۲۵ هیات مذهبی این جزیره پخت غذا و پذیرایی از عزاداران حسینی انجام خواهد شد.

شهرستان قشم دارای ۲ بقعه متبرکه، حدود ۳۲۰ مسجد، ۲۰ حسینیه و تکایا و یک مهدیه است.

مُحَرَّمُ الحَرام نخستین ماه سال شمار هجری قمری است و دلیل نامگذاری این ماه، حرام بودن جنگ در آن ذکر شده است.

واقعه کربلا که منجر به شهادت امام حسین (ع) و یارانش شد، در ماه محرم سال ۶۱ قمری اتفاق افتاده است.

شیعیان هر ساله دهه اولِ این ماه را برای امام حسین (ع) و یارانش سوگواری می‌کنند که در برخی از مناطق عزاداری آنها تا اربعین شهادت امام حسین (ع) (بیستم ماه صفر) به مدت ۵۰ روز ادامه دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا