اقتصادی

۲۷۸ نوبت نمونه‌برداری از مزارع آبزیان قشم انجام شد

 رییس اداره دامپزشکی قشم از انجام ۴۸ فقره بازدید از مزارع پرورش انواع آبزیان و ۲۷۸ مورد نمونه‌برداری از استخرهای پرورش ماهی و میگو به منظور پایش وضعیت سلامتی این مزارع و تولید و عرضه محصولات سالم به بازار مصرف خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری خبرقشم به نقل از ایرنا، محمد صدیق ارم افزود: از ابتدای سال جاری تاکنون کارشناسان این اداره در سراسر جزیره قشم با انجام ۲۱ فقره بازدید از مزارع پرورشی و ۲۷ نوبت بازدید از مزارع پرورش آبزیان به پایش و مراقبت در این حوزه پرداختند.

وی ادامه داد: در این بازدیدها به ویژه در خصوص بیماری های مهم و اخطارکردنی سازمان جهانی بهداشت دام و به طور خاص، بیماری های ویروسی ماهی سی باس و میگو وانمی، بررسی های دقیق کارشناسی انجام شد تا در صورت مواجهه احتمالی با عوامل بیماری‌زا، توصیه های بهداشتی، راهکارهای درمانی و تدابیر قرنطینه ای لازم، اتخاذ و اجرایی شود.

رییس اداره دامپزشکی قشم توضیح داد: هدف از انجام این بازدیدها تعیین میزان شیوع بیماری در مزارع، دستیابی به اطلاعات لازم برای اجرای برنامه های پیشگیری از بروز بیماری، پیشگیری از گسترش بیماری و ارتقای وضعیت بهداشتی و شرایط امنیت زیستی مراکز تکثیر و پرورش انواع آبزیان در بزرگ ترین جزیره ایرانی خلیج فارس است.

ارم اضافه کرد: بیماریهای “وی. اچ. اس”، “آی. اچ. ان” و “آی. پی. ان” که نمونه‌هایی از آنها برای تشخیص و پایش به آزمایشگاه مرجع فرستاده ‌شده اند از مهم‌ترین بیماری‌های ویروسی ماهیان است و در صورت انتشار، خسارت های غیر قابل جبرانی در پی خواهند داشت.

هم اکنون ۱۹ مرکز پرورش ماهی و میگو در ساحل غربی، شهر بندری درگهان و روستاهای غرب جزیره قشم وجود دارد.

ماهی سی باس دریایی آسیایی به صورت گسترده‌ای در منطقه اقیانوس هند و آرام غربی از خلیج فارس تا چین، تایوان، پاپوآ گینه نو و استرالیای شمالی پراکنده شده است.

آبزی پروری این گونه در دهه ۷۰ میلادی در تایلند شروع شده و به سرعت در سراسر جنوب شرق آسیا گسترش یافته و از گونه های مهم پرورشی در آسیای جنوب شرقی و اقیانوسیه است.

رشد سریع، مقاومت به تغییرات شوری و توانایی سازگار شدن به پرورش در استخرهای خاکی و قفس در محیط های دریایی، لب شور و آب شیرین از ویژگی های بارز این ماهی است.

ماهی سی باس آسیایی در زمره ماهیان مهم پرورشی در کشورهای آسیای جنوب شرقی است.

این ماهی از زمره پرطرفدارترین و گرانترین ماهیان در کشورهای استرالیا، تایلند، مالزی و تایوان است.

ماهی سی باس در خلیج فارس و دریایی عمان به خصوص سواحل جنوب شرقی ایران نیز موجود است و دارای تقاضا در بازارهای داخلی و خارجی است.

هر ۱۰۰ گرم گوشت ماهی سی باس آسیایی دارای تقریبا ۱۹/۵ گرم پروتئین و ۰/۱ گرم چربی است. کلسیم، فسفر، آهن و پتاسیم از جمله مواد معدنی موجود در گوشت ماهی هستند. ویتامین های گروه ب نیز در گوشت ماهی سی باس آسیایی تازه موجود است.

میگو از جانوران آبزی است که جزو شاخه بندپایان و رده سخت پوستان است.

در قشم میگوهای پرورشی تولیدی از نوع میگوی پاسفید غربی (وانامی) است که کاهش هزینه‌ های غذایی، رشد سریع و بازماندگی بالا و مقاوم بودن به بیماری ها از مهم ترین ویژگی ‌های این گونه است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا