اقتصادیبین الملل

موقعیت ژئوپلیتیک قشم فرصتی برای گسترش روابط ایران با کشورهای همسایه

رییس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم گفت: موقعیت ژئوپلیتیک قشم و ظرفیت‌های گسترده این منطقه در حوزه‌های مختلف گردشگری، تجاری، نفت، گاز و انرژی و دسترسی به آب‌های آزاد، فرصتی ویژه برای گسترش روابط ایران با کشورهای همسایه فراهم می‌کند.

به گزارش پایگاه خبرقشم، افشار فتح الهی در دیدار با سفیر قزاقستان ضمن خوشامدگویی برای این حضور اظهار داشت: موقعیت جغرافیایی جزیره قشم در تنگه هرمز، دسترسی به 500 کیلومتر خط ساحلی در کنار عمق آب مناسب و بهره‌مندی از سواحل صخره‌ای مزیتی خدادادی است که باعث شده هزینه‌های نگهداری و ساخت بندر در این منطقه پایین باشد و به این لحاظ به خدمات حمل‌ونقلی ارزان دسترسی داشته باشیم.

وی با اشاره به موقعیت کشور قزاقستان و عدم دسترسی به آب‌های آزاد گفت: باتوجه به سیاست‌های دولت مردمی و توصیه به در اولویت بودن گسترش روابط با کشورهای همسایه، این منطقه آزاد آماده است تا در قالب تفاهم‌نامه‌ای مشترک، معبری برای  کشور قزاقستان در حوزه دسترسی به آب‌های آزاد و نقل‌وانتقال کالا به کشورهای دیگر باشد که یک پشتوانه لجستیکی مناسب برای کشورهای آسیای میانه و همسایگان شمالی ایران محسوب می‌شود.

فتح الهی، انتخاب اَسخَت اورازبای، را برای سومین دوره متوالی در سمت سفیر قزاقستان در تهران مزیتی برای روان‌سازی موضوعات بین دو کشور دانست و افزود: در همین راستا پیشنهاد دیگر ما به شما گسترش روابط در حوزه گردشگری و تبادل گردشگر با توجه به داشتن ظرفیت‌هایی چون ژئوپارک جهانی قشم، مراکز غواصی و دریایی مطرح در جهان و بهره‌مندی از آب‌وهوای مناسب در نیمه دوم سال است.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم در پایان بخشی از ظرفیت‌های نفت و انرژی جزیره را برشمرد و تأکید کرد: این جزیره در بسیاری جهات می‌تواند برای خارجیان علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در طیف گسترده‌ای از موضوعات، جذاب باشد.

قشم در کریدور ترانزیتی منطقه آسیای میانه به خلیج‌فارس نقش مهمی دارد

اَسخَت اورازبای، سفیر قزاقستان نیز در این دیدار بر موقعیت کلیدی جزیره قشم در تنگه هرمز تأکید کرد و خاطرنشان ساخت: این جزیره به دلیل موقعیت استراتژیک خود، نقش مهمی در کریدور ترانزیتی منطقه آسیای میانه به خلیج‌فارس دارد.

وی با اشاره به سفر رییس جمهوری این کشور به ایران و ملاقات‌هایی که با مقام معظم رهبری و ریاست جمهوری داشته، خواستار گسترش روابط بین دو کشور به‌ویژه در حوزه حمل‌ونقلی و انتقال کالا از شمال به جنوب به دلیل امنیت بالای مرزهای ایران شد.

به گفته اورازبای، برقراری خطوط هوایی، حذف روادید و معرفی ظرفیت‌های جزیره قشم در کشور قزاقستان می‌تواند سرآغازی برای توسعه صنعت توریسم بین دو کشور باشد.

سفیر قزاقستان همچنین از انعقاد تفاهم‌نامه‌های مشترک بین شرکت‌های ملی نفت ایران و قزاقستان و شبکه ریلی و حمل‌ونقل جنوب کشور خبر داد و گفت: امکانات کشور ایران و ظرفیت‌های موجود در کشور قزاقستان می‌تواند به روابط گسترده‌ای در حوزه‌های مختلف منجر شود.

یادآور می‌شود، افشار فتح الهی، رییس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم ظهر امروز سه‌شنبه 12 مهرماه 1401 با اَسخَت اورازبای، سفیر قزاقستان در دفتر سازمان منطقه آزاد قشم واقع در جزیره دیدار کرد. این دیدار با محوریت معرفی ظرفیت‌های قشم به‌منظور توسعه روابط بین این منطقه آزاد و کشور مذکور صورت گرفت.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا