آخرین خبرهااجتماعیایران محیط‌زیست هرمزگان در حوزه فعالیت منطقه آزاد قشم مجوز صادر نکند؛

مدیر محیط‌زیست منطقه آزاد قشم:با صدور مجوز فعالیت شرکت تولید پودر ماهی مخالفیم

مدتی است فعالیت‌های ساخت واحد صنعتی تولید و تهیه خوراک دام و طیور آبزیان و تولید پودر ماهی در محدوده اسکله کندالو سبب نگرانی مردم منطقه شده است.

مدیر محیط‌زیست منطقه آزاد قشم در گفت‌وگو با ایسنا، منطقه خلیج‌فارس، پیرامون این موضوع افزود: در تاریخ ۳۰ دی‌ماه سالجاری پاسخ به نامه مدیریت شهرسازی و معماری سازمان منطقه آزاد قشم با موضوع درخواست یک شرکت خصوصی با موضوع احداث واحد صنعتی تولید و تهیه خوراک دام و طیور آبزیان و تولید پودر ماهی واقع در محدوده اسکله کندالو نظر کارشناسی خود را اعلام کردیم.

سید محمد هاشم داخته با بیان اینکه براساس طرح‌های بالادستی این سازمان و ضوابط استقرار ابلاغ داشت که جانمایی صورت گرفته مورد تأیید نیست و هرگونه جانمایی و فعالیت شرکت مذکور ممنوع است، تصریح کرد: براساس طرح جامع جزیره قشم مصوب سال ۱۳۷۱ شهر شیب دراز در آن منطقه مدنظر قرارگرفته است.

وی ادامه داد: براساس طرح جامع گردشگری جزیره قشم مصوب سال ۸۲ به‌منظور تعیین میزان تقاضا برای اماکن تفریحی، استراحتگاه و دیگر امکانات توسعه گردشگری، جانمایی شرکت مذکور در مجاورت سایت تفریحی و گردشگری اسکله کندالو قرار دارد.

داخته با اشاره به اینکه براساس طرح جامع ژئوپارک قشم و برنامه اجرایی آن مصوب سازمان علمی تربیتی فرهنگی ملل متحد در سال ۱۳۸۸، جانمایی صورت گرفته در زون تفرج منطقه قرار دارد، خاطرنشان کرد: سازمان منطقه آزاد قشم در سال ۱۳۹۰ نه سایت را به‌عنوان آثار طبیعی ملی در فهرست آثار ملی سازمان میراث فرهنگی کشور به ثبت ملی رسانده است که جانمایی صورت گرفته در مجاورت دو سایت اثر طبیعی ملی خلیج دلفین‌ها و سایت اثر طبیعی ملی لاک‌پشت‌های پوزه عقابی قرار دارد.

مدیر محیط‌زیست منطقه آزاد قشم با بیان اینکه قرار گرفتن جانمایی شرکت مذکور در مجاورت سایت طبیعی بین‌المللی اکو پارک هیچ توجیهی ندارد، تصریح کرد: براساس بازنگری مجدد طرح جامع جزیره قشم در سال ۱۳۹۷ که با هدف بازخوانی طرح جامع فعلی قشم در تدوین طرح جامع حفاظت از معیشت جامعه محلی و منابع طبیعی و محیط‌زیست تا سال ۱۴۱۴ تهیه‌کرده است، جانمایی صورت گرفته برای شرکت مذکور برخلاف برنامه‌ریزی‌ها و طرح‌های موجود در آن منطقه است.

وی اضافه کرد: تمامی طرح‌ها و برنامه‌ریزی‌های ذکرشده توسط سازمان منطقه آزاد قشم برای کل جزیره تهیه‌شده است و هرگونه واگذاری و نظارت در سایت‌های موجود در اختیار این سازمان است درحالی‌که متأسفانه ادارات استان و شهرستان خارج از سازمان منطقه آزاد قشم هیچ‌گونه شناخت و آگاهی از این طرح‌ها، مطالعات و جانمایی‌ها و برنامه‌ریزی‌ها ندارد.

داخته با تأکید بر اینکه طبق قانون اداره کل حفاظت محیط‌زیست هرمزگان نباید در حوزه فعالیت سازمان منطقه آزاد قشم مجوز صادر کند، افزود: ازنظر سازمان منطقه آزاد قشم مجوز سازمان حفاظت محیط‌زیست برای شرکت مذکور لغو تلقی می‌شود.

مدیر محیط‌زیست منطقه آزاد قشم عنوان کرد: براساس میانگین آمار ۲۰ ساله سرعت باد در ایستگاه خشکی قشم تحت عنوان باد غالب منطقه در طول سال و در طول دوره آماری موردمطالعه، باد غالب جنوب غربی است و شدیدترین بادهای سالیانه در ایستگاه فرودگاهی ۶٫۵ متر بر ثانیه و ایستگاه دریایی ۱۲ متر بر ثانیه سرعت دارد پس با توجه به‌شدت باد غالب و جانمایی طرح مذکور، به‌راحتی تا شعاع ۵ کیلومتری خود ازجمله روستای دیرستان، شهر شیب دراز، اسکله کندالو و شرکت‌های مستقر در محدوده اسکله و اکوپارک را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه از سال ۱۳۹۵ تاکنون با توجه به نامه اداره کل شیلات هرمزگان، در خصوص استعلام انجام‌شده مبنی بر درخواست احداث واحدهای جدید پودر ماهی در شهرستان قشم مخالفت شده است، خاطرنشان کرد: هیچ‌گونه مجوز فعالیت شرکت تولید پودر ماهی از آن تاریخ تاکنون در جزیره قشم صادر نشده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا